هزینه بالای ثبت واگذاری اراضی در روستاها

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: هر چه اقدامات ثبت اسناد و املاک دقیق‌تر شود، حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش می‌یابد. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت استاد و املاک استان کرمان؛ رئیس سازمان ثبت اسناد کشور با نماینده […]



نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: هر چه اقدامات ثبت اسناد و املاک دقیق‌تر شود، حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت استاد و املاک استان کرمان؛ رئیس سازمان ثبت اسناد کشور با نماینده ولی فقیه در استان کرمان دیدار کرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که زحمات ادارات ثبت اسناد و املاک، بسیار با اهمیت است، گفت: هر چه اقدامات ثبت اسناد و املاک دقیق‌تر شود، حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی در دیدار معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: یکی از مشکلات جدی مردم در حوزه ثبت اسناد، حدنگاری است زیرا اسناد مالکیت قدیمی، توصیفی است و امروزه مشخص کردن ابعاد این اراضی دشوار است و در این زمینه به شدت دچار مشکل هستیم که باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی و اقدام شود.

وی اظهار کرد: وجود اسناد عادی و هزینه های بالای واگذاری اراضی در روستاها از مشکلاتی است که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این دیدار سلام ریاست معظم قوه قضائیه را به نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ابلاغ کرد و در ادامه از حمایت‌های اوی از دستگاه قضایی استان قدردانی کرد و گفت: ریاست کل دادگستری استان کرمان را مدیری جهادی، پیشکسوت، شجاع، انقلابی و الگو در کشور می‌شناسیم.

حسن بابایی بیان کرد: در پی سفر ریاست قوه قضاییه به استان کرمان در آبان ماه سال گذشته، توسعه خدمات ثبتی مورد تاکید قرار گرفت که در این راستا طی امروز اداره ثبت اسناد و املاک منوجان در ساختمان امانی افتتاح شد و ۵۰ میلیارد ریال برای احداث ساختمان این اداره اختصاص یافت.

وی اظهار کرد: در روز جاری بالغ بر ۶ هزار و ۱۱۲ فقره اسناد مالکیت صادره به دستگاه‌ها و شهروندان اهدا شد که از این تعداد ۸۱۳ فقره مربوط به شهرک‌های صنعتی، ۴ هزار و ۴۵۸ فقره مربوط به اسناد مسکن ملی، ۶۳۹ فقره مربوط به اسناد اراضی کشاورزی و ۲۱۲ فقره اسناد اوقاف بوده است.

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن بیان این مطلب که ۹۹ درصد اراضی ملی در استان کرمان تثبیت و سنددار شده‌اند و اقدام استان کرمان در این زمینه شایسته تقدیر است، عنوان کرد: میزان صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در استان کرمان نیز ۲۷۴ هزار و ۶۳۴ هکتار معادل ۵۵ درصد این اراضی بوده است.

بابایی ادامه داد: در حوزه اراضی شهری نیز برای ۸۹ هزار و ۹۲۳ هکتار معادل ۴۳ درصد اسناد مالکیت صادر شده است.

وی بیان کرد: برخی مشکلات موجود در راستای تثبیت مالکیت اراضی در کشور نیز شناسایی شده و در دیدار با مدیران ارشد مربوطه تلاش می‌شود که این مشکلات برطرف شود که یکی از این موارد هزینه‌های بالای واگذاری اراضی مسکونی در روستاها به‌ویژه اراضی تصرفی مناطق جنوبی استان کرمان است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله و سالروز شهادت امام سجاد (ع)، یاد و خاطره شهدای نظام و انقلاب به‌ویژه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید اسماعیل هنیه را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در ادامه سخنان خود گفت: معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی سفرکاری فشرده‌ای امروز به استان کرمان سفر کرده‌اند و از ابتدای ورود به استان برنامه‌های کاری مختلفی از جمله حضور در شورای قضایی استان، افتتاح وبیناری اداره ثبت اسناد و املاک منوجان، صدور و اهدای ۶ هزار و ۱۱۲ فقره اسناد مالکیت اراضی کشاورزی، موقوفه، ملی و روستایی، دیدار با مردم در مسجد آیت‌الله صالحی و شرکت در شورای تحول و تعالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حضور یافته‌اند.

وی ضمن اشاره به این مطلب که در دوران مدیریت کنونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تحولی در صدور اسناد حدنگاری در کشور انجام شده است، تاکید کرد: تاکنون حدود ۵۵ درصد اراضی کشاورزی در استان کرمان حدنگاری و اسناد مالکیت آنها صادر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان اظهارداشت: قانون اخیرالتصویب الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول نیازمند برخی زیرساخت‌ها و اقدامات در کشور است و سازمان ثبت اسناد و املاک و سایر سازمان‌های مربوطه باید وظایفی را در راستای این قانون به انجام برسانند تا با اعتباربخشی به اسناد رسمی، از فروش مال غیر، جعل، کلاهبرداری و… جلوگیری شود و در ادامه از ورود بخش زیادی از پرونده‌ها در این حوزه به دستگاه قضایی کاسته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی در پایان از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان از دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه قدردانی کرد.

انتهای خبر/ طهماسبی


هزینه بالای ثبت واگذاری اراضی در روستاها

منبع:آرمـان
? هزینه بالای ثبت واگذاری اراضی در روستاها