هزینه انرژی های تجدیدپذیر در برابر تولید انرژی با سوخت فسیلی | اخبار اصلاحات

به گزارش نذیر کرمان به نقل از ایسنا، این آژانس که از دور شدن سریع از سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کند، در گزارش «تجدیدپذیرهای ۲۰۲۴» اعلام کرد انتظار می‌رود ظرفیت جهانی انرژی‌ های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰، افزایش  ۲.۷ برابری داشته باشد اما هدف رشد سه برابری حاصل نمی‌شود. هر چند سیاست‌های اقلیمی و انرژی، جذابیت تجدیدپذیرها را […]


به گزارش نذیر کرمان به نقل از ایسنا، این آژانس که از دور شدن سریع از سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کند، در گزارش «تجدیدپذیرهای ۲۰۲۴» اعلام کرد انتظار می‌رود ظرفیت جهانی انرژی‌ های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰، افزایش  ۲.۷ برابری داشته باشد اما هدف رشد سه برابری حاصل نمی‌شود.

هر چند سیاست‌های اقلیمی و انرژی، جذابیت تجدیدپذیرها را با رقابتی کردن هزینه آنها در برابر تولید انرژی با سوخت فسیلی، تقویت کرده‌اند اما این برای رسیدن به هدف سه برابر شدن ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سطح جهانی که حدود ۲۰۰ کشور در نشست اقلیمی  COP۲۸‌ تعیین کردند، کافی نبوده است.

سناریوی اصلی آژانس بین‌المللی انرژی با فرض گرفتن سیاست‌های فعلی و وضعیت بازار، پیش‌بینی کرده‌ که ۵۵۰۰ گیگاوات ظرفیت تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی می‌شود. این امر مستلزم آن است که ظرفیت تجدیدپذیر جهانی هر سال رشد کند و تا سال ۲۰۳۰، به سالانه حدود ۹۴۰ گیگاوات برسد که ۷۰ درصد بیشتر از سطح ثبت شده در سال ۲۰۲۳ است.

فتوولتائیک خورشیدی و بادی به دلیل جذابیت اقتصادی رو به رشد در همه کشورها، ۹۵ درصد از کل رشد ظرفیت تجدیدپذیر را تا پایان دهه جاری تشکیل می‌دهند.

در نتیجه این روندها، حدود ۷۰ کشوری که جمعا، در ۸۰ درصد از ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهان سهیم هستند، از برنامه تجدیدپذیر فعلی خود برای سال ۲۰۳۰ فراتر می‌روند اما این همچنان تعهد COP۲۸ برای سه برابر کردن ظرفیت تجدیدپذیر را عملی نمی‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش با اشاره به این که نرخ محدودیت تولید برق تجدیدپذیر اخیرا به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و در کشورهای متعدد، به حدود ۱۰ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد دولت‌ها باید تلاش‌های خود را برای یکپارچه کردن منابع تجدیدپذیر متنوع در سیستم‌های نیرو افزایش دهند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این آژانس ماه گذشته در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرده بود هدف جهانی برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی تجدیدپذیر تا پایان دهه جاری، همچنان قابل دستیابی است اما سرمایه‌گذاری‌های عظیم در شبکه‌های برق و ذخیره‌سازی انرژی، ضروری خواهد بود.

 


هزینه انرژی های تجدیدپذیر در برابر تولید انرژی با سوخت فسیلی

منبع: نذیر کرمان
? هزینه انرژی های تجدیدپذیر در برابر تولید انرژی با سوخت فسیلی