هزار بافت ناپایدار در بم وجود دارد

فت فتو/کرمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان بم از ناپایداری ۸ درصد بناهای این شهرستان خبر داد. محمد آیینی در خصوص مصوبات سال ۹۶ که سه سال پیش قول داده بودند گفت: مصوباتی که سه سال پیش قول دادند من پاسخگو نیستم مسئولینی که قول دادند […]

فت فتو/کرمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان بم از ناپایداری ۸ درصد بناهای این شهرستان خبر داد.

محمد آیینی در خصوص مصوبات سال ۹۶ که سه سال پیش قول داده بودند گفت: مصوباتی که سه سال پیش قول دادند من پاسخگو نیستم مسئولینی که قول دادند باید پاسخگو باشند من از منابعی که در حال حاضر در اختیار  دارم می توانم قول دهم.

وی با بیان اینکه تلاش‌مان این است ظرف سه سال آینده به یاری خدا معبر خاکی جدی باقی نماند گفت: آنچه که در مصوبات باز آفرینی شهری است باید هزینه شود و خارج از آن خلاف قانون است و باقی کار بر عهده سازمان شهرداری ها است. 

آیینی افزود: بنای ما بر این است که کل معابر خاکی استان را در نظر بگیریم ولی بم را به دلیل شرایط خاصی که دارد از نظر فرهنگی و آلامی که بر مردم وارد شد باید ویژه نگاه کرد و اگر بخواهیم اخلاقی هم رفتار کنیم بم این شایستگی را دارد که زودتر مسائلش حل شود؛ عدد خیلی زیادی هنوز از معابر بم خاکی مانده که متناسب با آن اعتباری که در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: در شهرستان بم  ۸ درصد بناهای آن ناپایدار دارد ، درد اصلی این است جان آدم ها در خطر است ، شاید معابر خاکی  و کمبود پارک را حتمی کنیم اما اینکه یک شب این همه عزیز را از دست دادیم و بسیار طاقت فرساست.

این مسئول افزود: در کشور ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار و یک واحد ناپایدار وجود دارد که قریب به ۱۰میلیون نفر از جمعیت شهری کشور درگیر این موضوع هستند.

وی به تشریح واحدهای ناپدار پرداخت وبیان داشت: واحدهای ناپایدار به واحدهایی می گویندکه مانند بم هیچ سازه ای  استانداری نداشته اند نه سازه بتنی و نه فلزی  و اگر سازه ای طبق حداقل مقررات ملی ساختمان ساخته شده باشند موقع زلزله امکان فرار را فراهم میکند یعنی کشته نمی‌دهد اما مصدوم می دهد .

 آیینی با بیان اینکه انتظار می رود ستاد بازآفرینی شهرستان بم راه اندازی شود گفت: انتظار می رود ستاد باز آفرینی شهرستان راه اندازی شود و تمام دستگاه ها نسبت به این موضوع فعال شوند و کمبودها و نیازها را احصاء و مصوب کنند.

معاون راه و شهرسازی یاد آورشد: منابع دولت ها محدود است و اعتباراتی که تخصیص می شود ۶۴۳ شهر محدوده مصوب دارند. 

 این مسئول خاطرنشان کرد: در محدوده های مصوب بازآفرینی سعی می کنیم ظرف سه سال آینده معابر خاکی نداشته باشیم و محدوده مصوب شهرستان بم در اولویت قرار دارد.

وی درباره بافت تاریخی و ثبت جهانی نیز گفت: این موضوع تنها مربوط به بم نیست متاسفانه در ۱۸۶ شهر و ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی که در کشور مصوب شده این محدودیت ها وجود دارد و همین محدودیت ها باعث تخریب بافت تاریخی می شود.

آیینی افزود: مئولان زیربط باید از ظرفیت بند دال تبصره ۱۱ قانون بودجه امسال استفاده کنند زیرا این داده ها مطالبه گری است و می گوید از یک درصد ارزش افزوده بتوانید برای تامین خدمات محلات استفاده شود.

 مدیرعامل باز آفرینی شهری افزود: شهرداری باید افراد را توجیه کند تا  وارد فرایند نوسازی شوند؛ شهرداری می تواند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف روی پروانه به  افرادبدهد تا  دولت برای شهرداری این موضوع را جبران خواهد کرد.

وی اظهار کرد: به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت داده می شود که طبق ماده ۱۶ برنامه ملی بازافرینی شهری دستگاه ها موظف هستند ۳۰ درصد اعتبار طرح تملک دارای سرمایه خود را در این محلات هزینه کنند.

انتهای پیام




هزار بافت ناپایدار در بم وجود دارد

منبع: ایـسنا
? هزار بافت ناپایدار در بم وجود دارد