هزاران تن محصول پسته استان از بین رفت

فردای کرمان – گروه اقتصاد: کاهش شدید دما در استان کرمان طی روزهای هفتم تا دهم فروردین‌ماه جاری خسارت زیادی به بخش کشاورزی و محصولات باغی خصوصا باغ‌های پسته وارد کرد. افت دمای هوا به میزانی بود که اقدامات کشاورزان مانند آتش زدن چوب، لاستیک و گازوئیل در اطراف درخت‌های پسته هم نتوانست از خسارت […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: کاهش شدید دما در استان کرمان طی روزهای هفتم تا دهم فروردین‌ماه جاری خسارت زیادی به بخش کشاورزی و محصولات باغی خصوصا باغ‌های پسته وارد کرد.

افت دمای هوا به میزانی بود که اقدامات کشاورزان مانند آتش زدن چوب، لاستیک و گازوئیل در اطراف درخت‌های پسته هم نتوانست از خسارت شدید سرما جلوگیری کند.

باغ‌های پسته در کرمان، زرند، سیرجان، رفسنجان، شهربابک، ارزوئیه و راور از این سرمای بهاره به شدت خسارت دیدند و کشاورزان متحمل ضرر و زیان شدند.

 

خسارت سرما به بیش از ۱۵ هزار هکتار از باغ‌های کرمان

به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کرمان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: «بر اساس بازدیدها و بررسی‌های انجام شده در سطح شهرستان، بر اثر افت دمای هوا در تاریخهای ۹ و ۱۰ فروردین ماه جاری ۱۵ هزار و ۷۶۴ هکتار از باغات شهرستان کرمان دچار خسارت سرمازدگی شده است».

امیرعباس نخعی‌نژاد افزود: «با توجه به برآوردهای اولیه میزان این خسارت بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بوده که مجموعا به هفت‌هزار و ۵۰۲ تن محصول پسته و درختان سردسیری خسارت وارد شده است».

 

خسارت سرمای منفی ۶ درجه به باغ‌های پسته سیرجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان نیز گفت: «بر اثر وقوع سرما در روزهای ۸ و ۹ فروردین در مناطق زیدآباد، ملک‌آباد، حومه، گلستان، پاریز، بلورد و هماشهر از توابع شهرستان سیرجان به کلیه‌ی باغات میوه و پسته خسارات عمده وارد شد».

محمودآبادی با بیان این‌که در مناطقی از شهرستان سیرجان حداقل دما در محدوده‌ی منفی یک تا منفی ۶ درجه بوده است، خاطرنشان کرد: «به باغات پسته با ارقام کله‌قوچی و احمدآقایی و باغاتی که تحت تاثیر پاشیدن روغن ولک زودتر باز شده بودند، خسارات بیشتری وارد شده است».

وی افزود: «میزان دقیق خسارت و سطح خسارت دیده از سوی کارشناسان در حال بررسی است که گزارش آن متعاقبا ارسال می‌شود».

 

سرمازدگی به بخشی از باغ‌های پسته رفسنجان ۱۰۰ درصد خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نیز گفت: «متأسفانه بر اثر سرمازدگی بامداد ۷، ۸  و ۹ فروردین‌ماه به بخشی از باغات پسته رفسنجان خسارت وارد شد و از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد محصول پسته امسال از بین رفت».

حاج‌عبداللهی با بیان این‌که کارشناسان در حال تخمین میزان خسارت‌ها هستند، افزود: «بیشترین خسارت سرمازدگی در بخش نوق اتفاق افتاده است که مناطق حومه‌ی شرقی و غربی و کشکوئیه هم تحت تأثیر قرار گرفته‌اند».

وی خاطرنشان کرد: «سرمازدگی در این سه روز بیشتر از نوع تشعشعی و غیرقابل پیش‌بینی بود، که بخشی از محصول امسال از بین رفت و کشاورزان را دچار خسارت  کرد».

 

خسارت سرما به ۱۵۰ هکتار باغات پسته ارزوئیه

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان  ارزوئیه اظهار کرد: «بر اثر وقوع سرمازدگی نهم فروردین ماه سال‌جاری، ۱۵۰ هکتار باغات پسته و۵۰ هکتار باغات بادام دچار خسارت ۳۰ درصدی شدند».

پورعبدالله گفت: «میزان خسارت باغات پسته ۱۸۰هزار میلیون ریال و باغات بادام ۱۰هزار میلیون ریال برآورد شده است که برای جبران خسارت وارده و حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده علاوه بر حمایت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، نیازمند حمایت و مساعدت ویژه‌ی دولت هستیم».

 

سرما ۱۰۰ میلیارد تومان به محصولات کشاورزی راور خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  راور نیز بیان کرد: «متأسفانه بر اثر وقوع طوفان ۴ و ۵ فروردین‌ماه که باعث اختلال در گرده‌افشانی شد و همچنین سرمازدگی ۷، ۸ و ۹ فروردین‌ماه به بیش از ۶۰۰۰ هکتار از باغات پسته ، گردو ، بادام و … راور خسارت وارد شد و حدود ۲۰ درصد محصول امسال از بین رفت».

خواجویی گفت: «طبق برآورد کارشناسان، میزان خسارت وارده بیش از  ۱۰۰ میلیارد تومان می‌باشد».

 

خسارت سرمای بهاره به پسته‌کاران شهربابک

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک نیز خاطرنشان کرد: «بر اثر افت شديد دما از بامداد يكشنبه ۷ فرودين تا بامداد چهارشنبه ۱۰ فرودين ماه در مناطق رباط، خاتون‌آباد، بنه‌يكه، استبرق و حومه‌ی شهر، خبر، دهج و جوزم به باغات پسته، بادام، گردو، محصولات زراعی و … خسارت عمده وارد شد».

وزیری گفت: «طبق گزارشات اداره هواشناسی و اظهارات باغداران، دمای هوا در اين چند شب تا منفی ۶ درجه ثبت شده که در باغات پسته  با توجه به مرحله‌ی رشدی درختان پسته پيش‌بينی می‌شود اين كاهش شديد دما باعث وارد شدن خسارت ۹۰ درصدی به باغات پسته با ارقام احمدآقايی و كله قوچی و خسارت ۵۰ تا ۶۰ درصدی به باغات با ارقام اكبری و فندقی شود ».

وی بیان کرد: «ساير محصولات باغی شهرستان نيز در اثر وقوع سرما  در تاريخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ و فرودين ماه سال جاری بالای ۸۰ درصد خسارت ديده‌اند».

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک افزود: «كشاورزان مناطق رباط، خاتون‌آباد و استبرق برای مقابله با سرما اقدام به روشن كردن آتش بهوسيله‌ی سوزاندن نخاله‌های پسته و گازوئيل در رديف‌های پسته كردند که در همین راستا با پيگيری مديريت جهاد كشاورزی ميزان ۵۸هزار ليتر گازوئيل جهت مقابله با سرما به شهرستان تخصيص یافت كه توسط كارشناسان مراكز خدمات در مناطق رباط، خاتون‌آباد و استبرق بين باغداران  توزيع شد».

 

سرما به محصول پسته زرند آسیب جدی زد

سیدرضا حسینی‌نژاد، سرپرست فرمانداری زرند نیز در بازدید از برخی باغات پسته این شهرستان که در اثر سرمازدگی خسارت دیده‌اند، از خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی سرما به تمام باغات پسته خبر داد و گفت: «به بانک‌ها در مورد امهال وام‌ها دستور داده شد که این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و سلیقه‌ای عمل نکنند، در بحث تسهیلات دولتی هم به صورت ویژه عمل می‌کنیم و در اولین فرصت هم به حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی می‌رسیم و اعتباری برای جبران خسارت کشاورزان می‌گیریم».

به گزارش روابط عمومی فرمانداری زرند، رئیس جهاد کشاورزی زرند نیز بیشترین خسارت وارده را مربوط به باغات مناطق غربی و منطقه‌ی سنگ سیریز دانست و بیان کرد: «متاسفانه تمام ۳۷ هزار هکتار باغات پسته شهرستان دچار سرمازدگی شده‌اند».

رضا محمدی افزود: «کارشناسان جهاد کشاورزی تا چند روز آینده برآورد میزان دقیق و حجم خسارت سرمازدگی را اعلام خواهند کرد».

 




هزاران تن محصول پسته استان از بین رفت

منبع: خبر کرمان
?
هزاران تن محصول پسته استان از بین رفت

: اخبار استان کرمان – اقتصادی