هر سال یک میلیون هکتار خاک ایران بیابان می‌شود

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سرعت افزایش سطح بیابان‌ها در ایران را یک میلیون هکتار در سال اعلام کرد و گفت:«تلاش‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی،یک‌سوم این رقم است». عباس نوبخت افزود:«در ابتدای برنامۀ ۲۰ سالۀ بیابان‌زدایی،سطوح بحرانی برای بیابان‌زایی در کشور ۶ میلیون هکتار بود و امروز که […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سرعت افزایش سطح بیابان‌ها در ایران را یک میلیون هکتار در سال اعلام کرد و گفت:«تلاش‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی،یک‌سوم این رقم است».

عباس نوبخت افزود:«در ابتدای برنامۀ ۲۰ سالۀ بیابان‌زدایی،سطوح بحرانی برای بیابان‌زایی در کشور ۶ میلیون هکتار بود و امروز که ۳ سال تا پایان این برنامه فرصت داریم،نقاط بحرانی به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است».

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از فرسایش خاک و اجرای طرح‌های آبخیزداری،بیان کرد:«متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶ تن است ولی در برخی استان‌ها این رقم به مراتب بیشتر است».

به گزارش فردای کرمان به نقل از تسنیم،معاون وزیر جهاد کشاورزی نهم آبان‌ماه در نشست تخصصی کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی،میزان بیابان‌زایی در کشور را حدود یک میلیون هکتار در هر سال و فعالیت‌های بیابان‌زدایی را ۳۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و نسبت به تداوم این روند هشدار داد.

وی با بیان اینکه حتی برخی از مناطق شمالی ایران نیز با مشکل کمبود آب مواجه شده‌اند،ادامه داد:«برخی از روستا‌های شرق مازندران در دل جنگل کمبود آب دارند و شواهد در بازدید‌های میدانی نشان می‌دهد که آثار خشکسالی در ۵ منطقۀ رویشی کشور کاملا مشهود است».

احیای سرزمین را جامع‌ترین راه برای مقابله و تعدیل اثرات خشکسالی دانست و گفت:«پوشش گیاهی و حفظ و ارتقای آن نقش مهمی در احیای سرزمین دارد».

دبیر کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی،اجرای الگوی کشت را راهی برای مقابله با تخریب سرزمینی و اثرات خشکسالی بیان کرد و طرح نهضت جهادی تولید یک میلیارد اصله نهال و طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع کشور را از موثرترین راه‌های مقابله با تخریب سرزمینی دانست.

وی،تعامل و همگرایی همۀ دستگاه‌ها را لازمۀ اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های احیای سرزمینی خواند.




هر سال یک میلیون هکتار خاک ایران بیابان می‌شود

منبع:خبر کرمان
?

هر سال یک میلیون هکتار خاک ایران بیابان می‌شود

:اخبار استان کرمان – اقتصادی