نمی‌خواهیم بساز و بفروش حوزۀ نشر باشیم

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: سیدعلی میرافضلی مدیرمسئول نشر مِسین که به تازگی فعالیت خود را با انتشار دو مجموعه شعر «زخمه‌ای بر زخم آخر»،اثر مهدی محبی‌کرمانی و کتاب شعر «درخت پسته کوهی به خوابم آمده است» از سروده‌های محمدعلی جوشایی شروع کرده است،دربارۀ برخی از اهداف و مرام‌نامة این نشر کرمانی اما با گسترة […]

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: سیدعلی میرافضلی مدیرمسئول نشر مِسین که به تازگی فعالیت خود را با انتشار دو مجموعه شعر «زخمه‌ای بر زخم آخر»،اثر مهدی محبی‌کرمانی و کتاب شعر «درخت پسته کوهی به خوابم آمده است» از سروده‌های محمدعلی جوشایی شروع کرده است،دربارۀ برخی از اهداف و مرام‌نامة این نشر کرمانی اما با گسترة ملی توضیحاتی داد.

وی در آیین رونمایی از کتاب شعر «زخمه‌ای بر زخم آخر» که به‌تازگی توسط این نشر روانۀ بازار کتاب شده است،گفت که یکی از موضوعات اصلی در نشر مسین،فرهنگ و ادب اقلیم کرمان است. او در عین حال تاکید کرد که این نشر،ملی است و نمی‌خواهد یک نشر استانی باشد بلکه نشری ملی است که می‌خواهد کمک کند تا مولفان استانی آثارشان را در پهنۀ ملی عرضه کنند.

وی همچنین با تاکید بر رعایت کیفیت و ترازی مشخص در انتشار آثار توسط این نشر گفت که ما نیامده‌ایم از مولف پول بگیریم و کتاب چاپ کنیم. این همان بساز و بفروشی است و ما نمی‌خواهیم بساز و بفروش حوزۀ نشر باشیم.

متن کامل اظهارات این شاعر و پژوهشگر را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار فت فتو،وی شامگاه نهم بهمن‌ماه در این مراسم که در کتابفروشی ترنجستان برگزار شد،گفت:«حدود یک سال است که مجوز نشر مسین را گرفتم اما تردید داشتم ورود کنم یا خیر؟ چرا که هم شیوع کرونا پیش آمد و هم شرایط اجتماعی طوری بود که هراس داشتم نتوانیم موفق شویم؛ ولی به پشت‌گرمی استادانم و دوستان همفکرم کار را شروع کردم و در گام نخست آقای محبی‌کرمانی افتخار دادند به‌عنوان اولین اثر،کتاب ایشان «زخمه‌ای بر زخم آخر» منتشر شد که این،نشان‌دهندۀ خطرپذیری ایشان بود چرا که نشر نوپا بود و سابقه‌ای در نشر کتاب نداشتیم».

میرافضلی در ادامه در بارة مرام‌نامة این نشر اظهار کرد:«موضوع فعالیت و مرام‌نامۀ کار ما بر این اصل استوار است که رکن اصلی نشر،مولف است و احترام به مولف احترام به نشر است. به این اصل،نه به عنوان یک استراتژی موقت بلکه به عنوان یک هدف بزرگ باور دارم».

وی افزود:«بنده تاکنون ۲۲ عنوان کتاب چاپ کردم و با ناشران گوناگونی کار کرده‌ام،اینکه ایمان داشته باشیم این مولفان هستند که نشر را می‌سازند برایم مهم است و آن را باور دارم».

وی ادامه داد:«موضوع دیگری که برای نشر مسین مهم است اینکه کاری که منتشر می‌شود باید در حد و اندازۀ اعتبار استان و مایۀ آبروی همشهریان در سطح ملی باشد».

وی بیان کرد:«در همین کارهای نخست،سعی کردیم آثار را در سطحی عرضه کنیم تا همۀ شهروندان ایرانی بتوانند آن را ببینند و با آن آشنا شوند».

مدیر نشر مسین سپس گفت:«در قفسۀ کتابفروشی‌های گوناگون در شهرهای کشور بارها دیده‌ام که سهم نویسندگان کرمان به جز افراد شناخته شدة ملی،اندک است در حالی که کارهای زیادی از مولفان و نویسندگان و شاعران و پژوهشگران استان کرمان چاپ می‌شود. ناشران کرمانی با تلاش و همتی والا تاکنون کار را پیش برده‌اند و ما هم از تجربۀ آن‌ها استفاده می‌کنیم ولی سهمی که نویسندگان کرمانی از قفسۀ کتابفروشی‌های کشور دارند،شایستۀ این استان نیست و باید این وضعیت را تغییر دهیم».

کرمان در اولویت قرار دارد

میرافضلی با بیان اینکه آرزوی ما این است که در هر کتابخانه و کتابفروشی آثار نویسندگان و پژوهشگران کرمانی عرضه شود،ادامه داد:«یکی دیگر از موضوعات اصلی ما در نشر مسین،فرهنگ و ادب اقلیم کرمان است. این‌طور نیست که با این شعار،کارمان را شروع کنیم و جا افتادیم،سراغ موضوعاتی دیگر برویم بلکه فرهنگ و ادب اقلیم کرمان،یکی از اهداف اصلی ما است؛ چه فرهنگ و ادب در گذشتۀ تاریخی ما و چه نویسندگان و شاعران و کسانی که چراغ فرهنگ و ادب را همچنان روشن نگه داشته‌اند».

میرافضلی اظهار کرد:«اینکه بر انتشار آثار مربوط به اقلیم استان کرمان اشاره می‌کنم به این دلیل است که دِینی بر گردن ماست وگرنه نشر ما ملی است و نمی‌خواهیم نشر استانی باشیم بلکه نشری ملی هستیم که می‌خواهیم کمک کنیم مولفان استانی آثارشان را در پهنۀ ملی عرضه کنند».

عدم وابستگی به مس

میرافضلی در ادامه گفت:«موضوع بعدی در نشر مسین،حوزۀ رباعی و شعر کوتاه است چه شعر کوتاه سنتی و بومی و چه مدرن و کوته‌سروده‌های ایرانی و خارجی. این را به عنوان یکی از اهداف مهم در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم براساس تجربه‌ای که خودم در پژوهش و چاپ و نقد و بررسی آثار شاعران دارم بتوانیم در این زمینه سرآمد شویم».

وی که از بازنشستگان صنعت مس است همچنین یادآور شد:«مسین وابسته به صنعت مس نیست و موضوع انتشارات ما هیچ ربطی به مس ندارد ولی تعلق خاطری که به مس دارم و ربع قرن آنجا کار کردم،باعث شد چنین نامی را انتخاب کنم و شاید این،ادای دِینی به آن مجموعه باشد که ما را همراهی کرد تا وقتی در مس بودیم خدمت کوچکی به فرهنگ کرمان داشته باشیم».

تلاش برای توزیع مطلوب

میرافضلی در ادامۀ اظهارات خود در پاسخ به این پرسش که در زمینۀ توزیع آثار نشر مسین چه برنامه‌ای دارید؟ گفت:«پخش آثار یکی از مشکلات نشر است. در حال حاضر،این فعالیت در اختیار گروه‌هایی خاص است و تعدادی افراد مشخص در این زمینه فعالیت می‌کنند».

وی افزود:«بخشی از پخش آثار نشر مسین باید در بستر همین پخش سراسری اتفاق بیفتد که آن را پیگیری می‌کنیم».

وی ادامه داد:«خوشبختانه در حال حاضر امکان معرفی کتاب‌ها از طریق اینترنت و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است و ما از این فرصت نیز استفاده خواهیم کرد».

 وی تاکید کرد:«با کمک سیستم پخش سراسری و پخش محلی و شبکۀ مجازی امیدواریم بتوانیم آثار مولفان کرمانی را به دست مخاطبان در استان و در دیگر شهرهای کشور برسانیم و چون یکی از حوزه‌های فعالیت نشر مسین،کوته‌سروده‌هاست و چهره‌های متعددی از مناطق مختلف کشور در این زمینه فعال هستند،سعی می‌کنیم همۀ آثاری که در نشر مسین منتشر می‌شود،به خوبی دیده شوند و مولفان احساس رضایت کنند که اثرشان به دست مخاطب رسیده و اطمینان خاطر داشته باشند که کتاب‌شان در کل کشور دیده شده است».

پایان یک چرخۀ معیوب

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مولفان کرمانی در عرصۀ نشر بعضا با اقبال چندانی از سوی ناشران مواجه نبودند و این اطمینان را نداشتند که آیا آثار آن‌ها به شایستگی به دست مخاطب می‌رسد؟ اظهار کرد:«ما قصد داریم ترازی را در کارها رعایت کنیم و نمی‌خواهیم بساز و بفروش حوزۀ نشر باشیم بلکه می‌خواهیم یک گام رو به جلو در حد خودمان برداریم».

وی تاکید کرد:«ما نیامده‌ایم از مولف پول بگیریم و کتاب چاپ کنیم. این همان بساز و بفروشی است».

میرافضلی ادامه داد:«اگر کسی چنین رویکردی داشته باشد به انتشار هر کتابی تن می‌دهد ما اما در نشر مسین،اعتباری را ایجاد و ترازی را رعایت خواهیم کرد و البته بلندپروازی بیجا هم نداریم اما می‌خواهیم تراز حفظ شود».

این شاعر رفسنجانی افزود:«در حال حاضر،بسیاری از آثار،با سرمایۀ مولفان چاپ می‌شوند و حتی برخی ناشران پرآوازه پول از شاعر و داستان‌نویس می‌گیرند و اثر او را چاپ می‌کنند و تعدادی را به خود او می‌دهند. این چرخۀ معیوب را اما باید جایی تمام کرد. باید به مولف احترام بگذاریم و وقتی می‌توانیم احترام بگذاریم که این تراز را حفظ و در کیفیت ادبی قابل قبولی،کار را پیش ببریم».

وی تاکید کرد که برای رسیدن به اهداف نشر مسین،به همکاری مولفان استان کرمان و دیگر استان‌ها نیاز داریم. / الف




نمی‌خواهیم بساز و بفروش حوزۀ نشر باشیم

منبع:خبر کرمان
?

نمی‌خواهیم بساز و بفروش حوزۀ نشر باشیم

:اخبار استان کرمانفرهنگ