نمایشگاه «دست‌های زمینی، نقش‌های آسمانی» در کرمان افتتاح شد | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر:نمایشگاه صنایع‌دستی «دست‌های زمینی،نقش‌های آسمانی» به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی با حضور جمعی از مسئولان،هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان افتتاح شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت:«استان کرمان جزو استان‌های برخوردار در رشتۀ صنایع‌دستی است و بالغ بر ۶۵ رشتۀ […]

نذیر کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر:نمایشگاه صنایع‌دستی «دست‌های زمینی،نقش‌های آسمانی» به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی با حضور جمعی از مسئولان،هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان افتتاح شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایعدستی استان کرمان در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت:«استان کرمان جزو استانهای برخوردار در رشتۀ صنایع‌دستی است و بالغ بر ۶۵ رشتۀ صنایع‌دستی در استان فعال است».

سعید شاهرخی افزود:«همچنین کرمان یک استان برخوردار و همه‌جانبه در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری است».

وی با اشاره به شهرهای ملی صنایع‌دستی در استان کرمان،خاطرنشان کرد:«این شهرها حوزۀ فرهنگی و اقتصادی کرمان را،هم در حافظۀ ملی و هم در حافظۀ جهانی به‌نحو مطلوبی روایت می‌کنند و مردم مختلف دنیا می‌توانند شاهد آن باشند».

به گزارش خبرنگار نذیر کرمان،شاهرخی با بیان این‌که صنایع‌دستی در حوزۀ فرهنگی بسیار برخوردارتر از حوزۀ اقتصادی است،یادآور شد:«صنایع‌دستی یکی از حوزه‌های حفظ و ماندگاری فرهنگ اصیل کرمان و ایران است».

عقیل سیستانی،پژوهشگر،هنرمند و مدرس دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تبریک شصت‌اُمین سالروز جهانی صنایع‌دستی اعلام کرد که در نمایشگاه «دست‌های زمینی،نقش‌های آسمانی» ۵۰۰ اثر از هنرمندان استان کرمان به نمایش گذاشته شده است.

وی در ادامه بیان کرد:«۱۶۰ اثر مربوط به داوری هفتمین دورۀ مُهر اصالت ملی است و از بین آن‌ها ۱۰۹ اثر برگزیدۀ هفتمین دوره هستند».

سیستانی افزود:«بخش دیگری از آثار با فراخوان آزادی که اعلام شد توسط هنرمندان به نمایشگاه تحویل داده شد که بخشی از این آثار در سال‌های قبل جزو برگزیدگان رویداد مُهر اصالت بودند».

وی تاکید کرد:«باید با توجه به تغییراتی که در زندگی ما در حال شکل‌گیری است تغییرات مهمی با حفظ سنت‌های گذشته در حوزۀ خلق صنایع‌دستی شکل بگیرد».

صنایع دستی

در پایان این مراسم از تعدادی از پیشکسوتان حوزۀ صنایع‌دستی استان کرمان تجلیل شد که نام آن‌ها در ادامه ذکر می‌شود.

استاد محمدحسین اسلام‌پناه در رشتۀ صحافی سنتی از کرمان،استاد محمدحسین (محمدعلی) اشرفی در رشتۀ مسگری سنتی از کرمان،استاد حسن ناصری در رشتۀ معرق و منبت چوب از کرمان،استاد نازی بیگلری در رشتۀ گلیم‌بافی از بردسیر،استاد رضا گلومکی در رشتۀ مجسمه‌های مومی از کرمان،استاد حسن امیرمحمدی در رشتۀ شال و ترمه‌بافی از هوتک،استاد حسن‌رضا اشرف‌زاده در رشتۀ مسگری سنتی از کرمان،استاد رسول میسرجانی طراح و نقاش فرش از کرمان،استاد رضا صباغ رشتۀ چاقوسازی از راین،استاد پروین نظری رشتۀ سیس‌بافی و حصیربافی از عنبرآباد.

از حمیده شورآبادی در رشتۀ پته‌دوزی از کرمان و فرشته شکاری در رشتۀ کاربافی سنتی از سیرجان نیز به‌عنوان هنرمندان خلاق در برندسازی و فروش محصولات صنایع‌دستی تقدیر شد.

گفتنی است،محسن تویسرکانی شهردار کرمان،اعظم علیخانی معاون صنایع‌دستی استان کرمان و علیرضا امیرحسینی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان کرمان نیز در این مراسم صحبت کردند که سخنان آن‌ها در خبرهای جداگانه در پایگاه خبری نذیر کرمان منتشر خواهد شد. /پ


نمایشگاه «دست‌های زمینی،نقش‌های آسمانی» در کرمان افتتاح شد

منبع:خبر کرمان
?نمایشگاه «دست‌های زمینی،نقش‌های آسمانی» در کرمان افتتاح شد :اخبار استان کرمان – فرهنگ