نقد نباید ناامیدکننده و جهت‌دار باشد

فت فتو/کرمان امام جمعه کرمان گفت: مسئولان هم قابل نقد هستند اما باید مراقب باشیم نقد نباید ناامیدکننده، تخریب‌کننده و جهت‌دار باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی در آئین نماز جمعه کرمان که در مصلای امام علی (ع) این شهر برگزار شد بیان کرد: اطاعت از خدا در همه امور زندگی و لحظه به لحظه […]

فت فتو/کرمان امام جمعه کرمان گفت: مسئولان هم قابل نقد هستند اما باید مراقب باشیم نقد نباید ناامیدکننده، تخریب‌کننده و جهت‌دار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی در آئین نماز جمعه کرمان که در مصلای امام علی (ع) این شهر برگزار شد بیان کرد: اطاعت از خدا در همه امور زندگی و لحظه به لحظه زندگی باید باشد.
وی افزود: اینهمه توجه و مراقبت نسبت به انجام عبادت این است که آدمی کانون سعادت و شقاوت است.
علیدادی سلیمانی ادامه داد: بازتاب نهایی عمل ما در آخرت است گفت: ما با دو دسته عمل مواجه هستیم؛ بخشی از ان‌ها بازتاب‌شان در آخرت نمایان می‌شود.
امام جمعه کرمان اضافه کرد: بخشی دیگر از اعمال از زمان حیات تا پهنه قیامت با ما هستند و با مرگ ما اثرشان متوقف نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه سه عمل هست که اجازه نمی‌دهد پس از مرگ پرونده ما بسته شود عنوان کرد: یکی از این عمل‌ها عبارت‌ است از بناها و اشیای مفیدی که در زمان حیات اجرا می‌کنیم مانند مدرسه، مرکز هدایت، مسجد و … که به اندازه ماندگاری آن‌ها بازتاب آن‌ها ادامه دارد.
امام جمعه کرمان افزود: سنتی که به وجود می‌آوریم و فرزند نیک هم دو عمل دیگری هستند که تا پهنه قیامت با انسان می‌مانند.
وی تصریح کرد: در مقابل اعمال بدی هم هستند که با مرگ ما پایان نمی‌یابند.
امام جمعه کرمان تأکید کرد: روایات فراوانی تأکید به خدمت به مردم و فعالیت‌های اجتماعی دارند که مسئولین باید بیشتر به آن توجه کنند زیرا خداوند راهی برای خدمت به مردم برای آن‌ها باز کرده است.
وی تشریح کرد: هیچ عملی از توجه و خدمت به مردم بالاتر نیست؛ در ادبیات ما هم شعرای بزرگی طریقت و راه به خدا رسیدن به خدا را خدمت به مردم می‌دانند. در روایات آمده است:« یک روز خدمت‌رسانی به مردم از اعتکاف یک ماه هم بالاتر است».
امام جمعه کرمان اضافه کرد: در فرهنگ دینی ما مردم حقوقی نسبت به مسئولین دارند که البته این حقوق فقط مادی نیست و حقوق معنوی هم‌ وجود دارد.
وی با اشاره به نهج‌البلاغه و سختی از امام علی که در زمان خلافت بر مردم بیان شده است گفت: امام علی به مردم می‌گویند:« من در جایگاه یک مسئول باید دلسوز و خیرخواه شما باشم، امکاناتی که در بیت‌المال در اختیارم است به صورت عادلانه بین مردم تقسیم کنم و به همه محدودیت حاکمیتم به صورت مساوی رسیدکی کنم. باید آموزش به مردم را در دستور کارم قرار دهم تا مردم دچار جهل نشوند. باید سبک زندگی و ادب و تربیت مردم را در دستور کار خود قرار دهم».
امام جمعه کرمان در خطبه دوم با بیان اینکه ارتش امروز نمادی از غرور دینی و ملی ما است گفت: نزدیک به ورود به شب‌های قدر هستیم؛ قدر این شب‌ها را بدانیم زیرا این شب‌ها می‌توانند آغاز تولد دوباره انسان برای زندگی بدون گناه باشند و انسان را به بهشت خدا برسانند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری از ابتدای سال تاکنون بیان کرد: یکی از مسائل مهم در فرمایشات ایشان عبارت است از سیاست‌های کلی که در خصوص بحث‌های اجتماعی از سوی رهبر ابلاغ شد که عمل کردن به آن‌ها ببن‌خصوص برای قشر آسیب پذیر امید بخش بوده و جامعه را به عدالت نزدیک می‌کند.
امام جمعه کرمان اظهار کرد: مسئله دیگر نامگذاری سال است که تحت عنوان “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین” است؛ با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی کشور ما در همین حوزه است امیدواریم که عمل به این شعار در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.
وی افزود: مسئله سوم رهنمودهای حکیمانه ایشان در دیدار با مسئولان و کارگراران نظام است که در یک سخنرانی جامع و مفصل راهبردها و سیاست‌ها را به بهترین وجه ممکن برای آن‌ها بیان کردند که یکی از آن‌ها مردمی بودن و مردمی ماندن،‌ یعنی حرکت کردن از جنس مردم و درد مردم را درک کردن است.
امام جمعه کرمان ابراز کرد: مردمی بودن یعنی حضور فعال در بین مردم و تشریفات زائد را به طور کلی از بین بردن. مردمی بودن یعنی برای خدا و از سر اخلاص کار کردن و توجه داشتن به این اصل که علاوه بر اینکه مردم شما را مورد سوال قرار می‌دهند در دادگاه خداوند نیز از شما سوال می‌شود.
وی با اشاره به مسئله نقد مسئولین گفت: مسئولان هم قابل نقد هستند و باید نقد شوند اما باید مراقب باشیم نقد ما دچار آسیب نباشد یعنی باید توجه کنیم نقد نباید ناامیدکننده، تخریب‌کننده و تحقیرکننده باشد. نقد باید دلسوزانه و عالمانه باشد و با بدبینی به مسئولی انجام نشود زیرا نقدهای جهت‌دار به اخلاق جامعه آسیب وارد می‌کند.
وی عنوان کرد: گام دومی‌ها با علم و آگاهی و تخصص و تجربه به میدان آمدند اما باید مواظب باشند همانطور که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند دچار غرور نشوند زیرا غرور همه حیثیت ما را به باد می‌دهد؛ همچنین باید مواظب باشند در عمل نیز منفعل نشوند.
انتهای پیام




نقد نباید ناامیدکننده و جهت‌دار باشد

منبع: ایـسنا
? نقد نباید ناامیدکننده و جهت‌دار باشد