یک کارشناس ارشد مدیریت منابع آب گفت: پروژههای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی چنان شتابان در دستور کار قرار گرفتهاند که گویا همانند سدسازیهای بی هدف حتی فرصت لازم برای انجام مطالعات جامع و سنجش درست ابعاد زیست محیطی و آثار بازتوزیعی درآمدی آنها فراهم نیست. داریوش مختاری در گفتوگو با فت […]
یک کارشناس ارشد مدیریت منابع آب گفت: پروژههای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی چنان شتابان در دستور کار قرار گرفتهاند که گویا همانند سدسازیهای بی هدف حتی فرصت لازم برای انجام مطالعات جامع و سنجش درست ابعاد زیست محیطی و آثار بازتوزیعی درآمدی آنها فراهم نیست.
داریوش مختاری در گفتوگو با فت فتو، اظهار کرد: باید به این سوالات پاسخ داد که آیا این پروژهها دارای توجیه اقتصادی است که اجرای آن با حذف اعتبارات بخش آب در دستور کار قرار گرفته است؟ آیا این پروژهها، نقش منفی و آسیب زننده دارند؟ برای پاسخ به این پرسشها، می توان به سنجههای مختلفی رو آورد. بررسی دادههای مربوط به پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی (کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان) نشان می دهد که با سرمایه گذاری ۱۴۱ هزار میلیارد تومانی و با ۴۱۰۰ کیلومتر طول خط پروژه، سالیانه در مجموع برابر ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب، شیرین سازی و منتقل می شود.
وی با بیان اینکه زمان بندی پیش بینی شده برای اجرای پروژه برابر پنج سال است و این پروژه دارای چهار خط انتقال اصلی بوده که هر خط در چند فاز اجرا می شود، گفت: محاسبات اولیه اقتصاد مهندسی مربوط به دادههای بالا نشان میدهد که هزینه هر کیلومتر خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی برابر ۸۶ میلیارد تومان برآورد شده که مبلغ بحث برانگیزی است. سنجه دیگر، قیمت تمام شده هر مترمکعب آب است. برای این منظور، ابتدا ارزش آینده سرمایهگذاری پروژه در پایان دوره ساخت (سال پنجم) برابر ۳۵۰ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان محاسبه شد.
این کارشناس ارشد مدیریت منابع آب ادامه داد: نرخ تعدیل تورم در دوره اجرا برابر ۲۰ درصد در نظر گرفته شد. معادل یکنواخت سالیانه هزینه سرمایه گذاری پروژه در دوره بهره برداری ۲۵ ساله برابر با ۷۰ هزار ۹۰۸ میلیاردتومان برآورد شده همچنین قیمت تمام شده هر متر مکعب آب برابر ۱۲۸ هزار و ۹۲۴ تومان برآورد شده همچنین، نرخ بهره در این محاسبات برابر ۲۰ درصد در نظر گرفته شد. در آمار ارائه شده یک مبلغ ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان درج شده که بسیار ابهام برانگیز است.
مختاری با بیان اینکه در این محاسبات هیچگونه پیامد زیست محیطی پروژه محاسبه و منظور نشده است که قاعدتا از درآمدهای پروژه کاسته و یا اینکه به هزینههای پروژه افزوده می شود و در یک تحلیل منفعت هزینه در نظر گرفته می شود، اظهار کرد: از دیدگاه مقایسهای، بودجه ساخت سد درودزن برابر ۲۳۰ میلیون تومان در سال ۱۳۵۲ بوده است که سالیانه به میزان یک میلیارد مترمکعب آب استحصال می کند و نزدیک به ۶۵۰ میلیون متر مکعب آن قابل برداشت است. سد قیر (سلمان فارسی) از نوع بتنی قوسی با ۱۲۵ متر ارتفاع و مخزنی به ظرفیت۱۴۰۰ میلیون متر مکعب با اعتباری برابر ۱۵۵ میلیارد ریال هزینه با هدف تامین ۴۳ میلیون متر مکعب آب شرب و با تامین آب مورد نیاز تولیدات کشاورزی به میزان ۳۴۰ هزار تن در سال های میانی دهه ۱۳۸۰ بهره برداری شد.
به گفته وی هزینه هر متر مکعب آب این دو پروژه که هر دو جزو پروژه هایی بوده که جدا از پیامدهای زیست محیطی نگران کننده، در آبگیری سالیانه موفق بوده اند، بسیار بسیار کمتر از هزینه چند صد هزار میلیارد تومانی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی است.
این کارشناس ارشد مدیریت منابع آب تصریح کرد: اکنون که محدودیت شدید اعتباری حتی در مقیاس چند ده میلیارد تومان برای تامین اعتبار طرح های تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در بخش آب کشور وجود دارد، چه ضرورتی به اجرای پروژه های انتقال آب است؟ بهتر است پاسخ این ابهام ها مشخص شود. نباید در هیاهوی رسانه ای سردرگم شد و کار درست را فراموش کرد. اگر چنین پروژههایی به طور محدود ضرورت داشته باشند، پس از دهها سال مطالعه ژرف و پس از اینکه گزینههای اجرایی ارزانتر و پربازدهتر ناممکن بودند، می توانند در دستور کار قرار بگیرند.
به گفته مختاری یافتن راه حل های جایگزین به طور معمول چند سال زمان نیاز دارد. به عبارتی چرا هنگامی که امکان تامین آب با چند ده میلیارد تومان برای استحصال حدود نیم میلیارد متر مکعب آب هست، همان حجم آب با هزینه ای چند هزار برابری تامین شود؟
انتهای پیام
منبع: ایــسنا ?نقدی کارشناسی بر پروژههای انتقال آب : اخبار استان کرمان – اقتصادی
عید مبعث، یکی از مهمترین اعیاد مذهبی در تقویم اسلامی است که یادآور بعثت پیامبر اکرم (ص) و آغاز رسالت ایشان است. این روز بزرگ نمادی از ایمان، اخلاق و تحول در زندگی بشری است. در چنین مناسبتی، بسیاری از افراد، سازمانها و کسبوکارها به دنبال استفاده از بنرها و پوسترهای زیبا برای گرامیداشت این […]
زمان بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری امروز (چهارشنبه، ۱۲ دیماه) پایان می یابد. نذیر کرمان، پیرو موافقت و ابلاغ وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجمع صندوق تامین خسارتهای بدنی، «عبدالناصر همتی» رئیسکل بانک مرکزی ۱۰۰ درصد جرایم بیمه شخص ثالث جرایم بیمهای موتورسیکلتها و ماشینآلات کشاورزی را به مدت یک […]
پایانه جدید شرق تهران که با نام پردیس مسافری شرق شناخته میشود، با انتقال تمامی فعالیتها از ترمینال قدیم شرق، به عنوان یک مرکز حملونقل پیشرفته و استاندارد در پایتخت آغاز به کار کرده است. این پایانه که در بزرگراه شهید یاسینی و در نزدیکی پارک ملی سرخه حصار قرار دارد، تحولی اساسی در خدمات […]
نذیر کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان روز پنجشنبه ۱۳ دیماه با اشاره به بارش برف و باران در مناطقی از استان گفت:«طبق آخرین گزارش مرکز مدیریت راههای استان،تمامی محورهای اصلی استان باز است و تردد خودروها در آنها جریان دارد». علی عبداللهی افزود:«با توجه به حجم گستردۀ بارشها،احتمال انسداد […]
هفت + هشت =