نبود نیروی ماهر دغدغه اصلی فعالان اقتصادی

در پایش‌های تحقیقاتی محیط کسب و کار مشخص است که یکی از دغدغه‌های جدی استان کرمان و فعالان اقتصادی تربیت نیروی ماهر برای کار در بخش‌های مختلف صنعتی است. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»؛ استان کرمان به واسطه پهناوری و وجود صنایع بزرگ صنعتی و معدنی در کشور حرف اول […]



در پایش‌های تحقیقاتی محیط کسب و کار مشخص است که یکی از دغدغه‌های جدی استان کرمان و فعالان اقتصادی تربیت نیروی ماهر برای کار در بخش‌های مختلف صنعتی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»؛ استان کرمان به واسطه پهناوری و وجود صنایع بزرگ صنعتی و معدنی در کشور حرف اول را می‌زند هم معادن وسیعی دارد و هم صنعت پیچیده‌ای، اما آن‌چه مطرح است وجود صنایع پایین دستی و خدماتی است که عملا جور صنایع بزرگ را می‌کشند و در این عرصه از قلم افتاده‌اند همین صنایع می‌توانند گره از مشکل اقتصاد استان نیز باز کنند و البته اشتغال را نیز افزایش دهند.

اما آن‌چه دراین مسیر حائز اهمیت است رشته‌های تحصیلی فنی در استان کرمان است که با وجود آموزش تئوری خوب اما مهارت را به دانشجویان خود ارائه نمی‌کند بنابراین در این عرصه مهارت ناکافی سبب  از دست رفتن شغل می‌شود و  فعال اقتصادی مجبور به جذب نیرو از خارج استان می‌شود بنابراین چند صباحی است که اتاق بازرگانی کرمان به‌عنوان یک نهاد خصوصی در راستای رفع مشکلات و بهبود فضای کسب و کار گام برداشته است و نتیجه این اقدام برگزاری کنسرسیوم‌های اشتغال است.

در بهبوهه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اتاق کرمان چهارمین کنسرسیوم اشتغال استان را با حضور نخبگان علمی و صنعتی برگزار کرد و نتایج خوبی از این همایش با امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه ملی مهارت استان به‌دست آورد.

در چهارمین کنسرسیوم اشتغال و مهارت استان، اتاق کرمان و دانشگاه ملی مهارت واحد استان کرمان، تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار، پایداری اشتغال شاغلان و انجام طرح‌های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز صنعت به امضا رسیده‌ است.

موضوعات تفاهم‌نامه شامل همکاری برای معرفی فارغ‌التحصیلان و نیروی مورد نیاز صنایع و بنگاه‌های اقتصادی عضو اتاق برای جذب نیروی انسانی دارای مهارت و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی به‌منظور بهبود و توسعه فضای کسب و کار صنایع مورد تقاضاست.

زیرا در پایش محیط کسب و کار یکی از دغدغه‌های جدی استان، تربیت نیروی ماهر برای کار در بخش‌های مختلف اقتصادی است و همچنین نبود نیروی ماهر یکی از ۱۰ دغدغه اصلی فعالان اقتصادی به‌شمار می‌رود.

 اتاق کرمان حتی تفاهم‌نامه اعزام سفیران مهارت را نیز به امضا رسانده که بر اساس آن مربیان با همراهی صنایع و شرکت‌ها آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند تا آن‌ها را به دانش‌آموزان انتقال دهند و این آموزش ویژه از دبیرستان‌ها آغاز می‌شود.

با توجه به اینکه اعلام می‌شود از هر ۱۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها چهار نفر بیکار هستند و از سوی دیگر صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کمبود نیروی ماهر دارند، این موضوع نشان می‌دهد سطح مهارت در بین افراد جویای کار بسیار پائین است.

نیروی‌های متخصص دارای مهارت در صنایع کوچک و متوسط، به‌دلیل افزایش دستمزد بیش‌تر جذب صنایع بزرگ می‌شوند زیرا عملا فرهنگ کارآفرینی در کشور ما وجود ندارد و در تصویب قانون کار، دیدگاه توسعه اقتصادی وجود ندارد و به همین دلیل قانون فعلی روابط کار بیش‌ترین لطمه را به کارگر و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

بنابراین لازم است ضمن شناسایی تمامی خلاءهای استان در بحث جذب فارغ‌التحصیلان ماهر شناسایی واحدهای مورد نیاز عملی به دوره‌های بعد از تحصیل اضافه شوند و برای رسیدن به این مهم باید همه ظرفیت‌های استان در حوزه مهارت دور هم جمع شوند تا  از موازی‌کاری جلوگیری شود، البته برای حل معضل فقدان نیروی کار ماهر باید واحدهای درسی عملی در دانشگاه‌ها را نیز افزایش داد تا خروجی‌های توانمند از دانشگاه داشته باشیم.

بهترین راه‌حل ارتباط دوسویه دانشگاه و صنایع است تا هم‌زمان با تحصیل دانشجویان در رشته مورد نظر یک دوره عملی نیز در همان صنعت کارورزی شود تا علم و صنعت توأم با مهارت رقم بخورد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


نبود نیروی ماهر دغدغه اصلی فعالان اقتصادی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? نبود نیروی ماهر دغدغه اصلی فعالان اقتصادی