ناترازی انرژی پیش روی وزیر نفت جدید +فیلم | اخبار اصلاحات

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از انرژی پرس، نام محسن پاکنژاد گزینه پیشنهادی وزارت نفت همزمان با دیگر گزینه‌های پیشنهادی دولت چهاردهم، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. پیش از این گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سکاندار وزارت نفت در سطح رسانه‌ها مطرح بود اما سرانجام مسعود پزشکیان تصمیم گرفت این مدیر با سابقه نفتی را که […]


به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از انرژی پرس، نام محسن پاکنژاد گزینه پیشنهادی وزارت نفت همزمان با دیگر گزینه‌های پیشنهادی دولت چهاردهم، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. پیش از این گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سکاندار وزارت نفت در سطح رسانه‌ها مطرح بود اما سرانجام مسعود پزشکیان تصمیم گرفت این مدیر با سابقه نفتی را که متولد ۱۳۴۵ در تهران است به‌عنوان عضو کابینه انتخاب کند.


او دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و فعالیتش را از ابتدای دهه ۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرده است.

پاکنژاد از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرده است. در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

این نخستین باری است که برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت نفت، از مراجع بالادست هم استعلام می‌شود. پزشکیان که قصد تشکیل کابینه وفاق ملی را دارد، با احتیاط اعضای کابینه‌اش را انتخاب کرده است. اما چه چیز در انتظار وزیر نفت آینده است؟

ناترازی انرژی پیش روی وزیر جدید

چند سالی است که صنایع به دلیل آنچه کمبود گاز در بخش خانگی اعلام می‌شود، مشمول برنامه‌های قطعی گاز شده و چرخ تولید از حرکت می‌ایستد.

در شرایطی که وزارت نفت سوخت مناسب و با آلودگی کمتر در تابستان برای نیروگاه‌ها تامین نکند، در زمستان شاهد افزایش مازوت سوزی در نیروگاه‌ها هستیم و تعداد روزهای پاک در کلانشهرها به حداقل می‌رسد.

نبود یک وزیر مقتدر در وزارت نفت، مدیریت ناترازی‌های موجود در حوزه گاز و بنزین را دچار مشکل کرده و چه بسا ناترازی در حوزه گازوئیل هم به کلکسیون مشکلات بخش انرژی کشور افزوده شود.

احتمال دارد در همین پاییز پیش رو، با قطع خوراک پتروشیمی‌ها، درآمدهای ارزی کشور به شدت کاهش یابد و حتی زمینه تعدیل نیرو در واحدهای صنعتی فراهم شده و این تغییرات با نارضایتی اجتماعی و ریزش اعتماد مردم به دولت همراه شود.

صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها، شبیه به عبور از هفت خوان رستم است. حل چالش‌های صادرات نفت، نیاز به یک ساختار با ثبات دارد و در صورت توقف صادرات، دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود.

ارائه برنامه در ۱۱ فصل

به نظر می‌رسد، گزینه پیشنهادی وزارت نفت، با توجه به برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده است، از پس مشکلات بر بیاید. محسن پاکنژاد، گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای سکانداری وزارت نفت، در یازده فصل برنامه‌های خود را به خانه ملت ارائه داده است.

در برنامه گزینه پیشنهادی وزارت نفت به مباحثی مثل دیپلماسی انرژی، احیای جایگاه ایران در بازار جهانی نفت، بهینه‌سازی مصرف سوخت و شدت انرژی و اصلاح ساختاری این وزارتخانه برای گذر از مشکلات ناشی از ناترازی انرژی، توجه ویژه شده است.

البته راه پیش روی گزینه پیشنهادی وزارت نفت هم چندان آسان نیست. او چندین بار در کمیسیون تخصصی انرژی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و درباره برنامه‌هایش به اعضای این کمیسیون توضیح داد. اگرچه در ابتدا نظر کمیسیون جلب نشده بود اما به گفته محمد بهرامی نایب رئیس کمیسیون انرژی خوشبختانه پاک نژاد توانست در آخرین لحظات نظر مثبت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را دریافت کند.

اگر مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت نفت رای ندهد، سه ماه این وزارتخانه با سرپرست اداره شده و بلاتکلیف می‌ماند. به این ترتیب احتمال دارد بحران ناتراز انرژی در کشور تشدید شده و بودجه نفتی ایران با اخلال مواجه می‌شود.


ناترازی انرژی پیش روی وزیر نفت جدید +فیلم

منبع: اصلاحات نیوز
? ناترازی انرژی پیش روی وزیر نفت جدید +فیلم