میکروبیوم مغز: دریچه‌ای نو به سوی درک پیچیدگی‌های ذهن انسان

میکروبیوم، اصطلاحی که تا کنون بیشتر با اندام‌هایی مانند روده، پوست یا حفره‌های بینی مرتبط بود، اکنون در مغز انسان نیز یافت شده است. این کشف، دریچه‌ای نو به سوی درک پیچیدگی‌های ذهن انسان و نقش میکروب‌ها در سلامت و بیماری آن می‌گشاید. به گزارش نذیر کرمان، مفهوم میکروبیوم مغز، نخستین بار در مطالعه‌ای در […]

میکروبیوم، اصطلاحی که تا کنون بیشتر با اندام‌هایی مانند روده، پوست یا حفره‌های بینی مرتبط بود، اکنون در مغز انسان نیز یافت شده است. این کشف، دریچه‌ای نو به سوی درک پیچیدگی‌های ذهن انسان و نقش میکروب‌ها در سلامت و بیماری آن می‌گشاید.

به گزارش نذیر کرمان، مفهوم میکروبیوم مغز، نخستین بار در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ مطرح شد. در این مطالعه، محققان با بررسی نمونه‌های مغز بیماران مبتلا به HIV/AIDS، توالی‌های RNA غیرانسانی با بیش از ۱۷۰ باکتری و فاژ را شناسایی کردند.

حضور باکتری‌های زنده در مغز، چالشی برای باور دیرینه “استریل بودن” این اندام حیاتی محسوب می‌شود. سد خونی مغز که وظیفه محافظت از مغز در برابر عوامل خارجی را بر عهده دارد، به طور معمول مانع ورود میکروب‌ها به این ناحیه می‌شود. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که میکروب‌ها می‌توانند از طریق نفوذ به سد خونی مغز یا از طریق مسیرهای عصبی، وارد مغز شوند.

نقش میکروبیوم مغز در سلامت و بیماری

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که میکروبیوم مغز ممکن است در طیف وسیعی از عملکردها، از جمله:

  • سلامت شناختی: مطالعات نشان داده است که تنوع میکروبیوم مغز با عملکرد شناختی و حافظه مرتبط است.
  • بیماری‌های عصبی: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میکروبیوم مغز ممکن است در بروز و پیشرفت بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و اوتیسم نقش داشته باشد.
  • سلامت روان: برخی مطالعات نشان داده‌اند که میکروبیوم مغز ممکن است با اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط باشد.

با وجود پتانسیل‌های هیجان‌انگیز این حوزه، تحقیقات در مورد میکروبیوم مغز هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. دانشمندان هنوز در حال تلاش برای درک چگونگی تأثیر میکروب‌ها بر عملکرد مغز و نقش آنها در سلامت و بیماری هستند.

جهت‌گیری‌های آینده

تحقیقات آینده در مورد میکروبیوم مغز می‌تواند به کشف روش‌های درمانی جدید برای بیماری‌های عصبی و سلامت روان منجر شود. با درک بهتر نقش میکروب‌ها در این بیماری‌ها، دانشمندان می‌توانند داروها یا روش‌های درمانی جدیدی را برای هدف قرار دادن میکروبیوم مغز و بهبود سلامت بیماران ایجاد کنند.

#میکروبیوم #مغز #سلامت #بیماری #تحقیقات #نذیر_کرمان

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت https://nazirkerman.ir// مراجعه کنید.

آیا در مغز هم میکروب وجود دارد یا نه؟

منبع: بــرنا
? آیا در مغز هم میکروب وجود دارد یا نه؟