میزان فرسایش خاک در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت مناسبی در زمینۀ فرسایش خاک نداریم،گفت:«میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است». علیرضا پرستار،فرسایش را عامل تهدید منابع آب و خاک بیان کرد و با اشاره به اینکه در شاخص‌های فرسایش از کشورهای بحرانی هستیم،افزود:«شور شدن […]

فردایکرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت مناسبی در زمینۀ فرسایش خاک نداریم،گفت:«میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است».

علیرضا پرستار،فرسایش را عامل تهدید منابع آب و خاک بیان کرد و با اشاره به اینکه در شاخص‌های فرسایش از کشورهای بحرانی هستیم،افزود:«شور شدن خاک یکی از چالش‌های عمدۀ عصر حاضر است که مانع تحقق امنیت غذایی و محیط زیست پایدار می‌شود».

به گزارش فردایکرمان به نقل از ایسنا مازندران،وی در حاشیۀ پنجمین همایش تخصصی خاک،با اشاره به روند رو به رشد فرسایش خاک،آن را بسیار مهم برشمرد و بیان کرد:«تشکیل هر سانتیمتر خاک هزار سال طول می‌کشد و خاک از منابع تجدیدناپذیر محسوب می‌شود».

پرستار با اشاره به رویداد جهانی خاک گفت:«پنجم دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شده است و امنیت غذایی و تأمین غذا از خاک،مسئلۀ بسیار مهم و باارزشی به شمار می‌رود».

وی اظهار کرد:«تنوع زیستی،کشاورزی حفاظتی،جلوگیری از فرسایش،افزایش ماده آلی و مدیریت پایدار خاک از جمله موضوعاتی است که در قانون برای حفاظت از خاک آمده است».

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت و توجه به خاک طی دهه‌های گذشته مغفول مانده است،افزود:«ایجاد دفتر خاک در معاونت آب و خاک و پیگیری ردیف اعتباری برای احیاء آن از جمله تلاش‌هاست».

پرستار بر پرهیز از تخریب مزارع و زمین و لزوم حفظ بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت:«۹۵ درصد مواد غذایی انسان وابسته به خاک است و تا سال ۲۰۵۰،نیاز به غذا حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و ضروری است مدیریت خاک در اولویت امور باشد».

وی با بیان اینکه تنوع زیستی در خاک یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر امنیت غذایی است،تامین امنیت غذایی و آیندۀ پایدار را در گرو حفظ خاک قلمداد کرد و افزود:«خاک‌های سالم قادر به حفظ بهره‌وری،تنوع زیستی و خدمات محیط زیست در اکوسیستم‌های خشکی هستند». /پ




میزان فرسایش خاک در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

منبع:خبر کرمان
?

میزان فرسایش خاک در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی