میردامادی: اصولگرایان اجماع نکنند پزشکیان رای اول را می‌آورد

اصلاحات نیوز | محسن میردامادی شرایط کشور از احتمالات انتخابات را تحلیل کرده است. به گزارش اعتماد، بخش های مهم این گفت وگو را در ادامه می خوانید؛ انتخابات ۱۴۰۳می‌تواند مانند انتخابات دوم خرداد ۷۶ یک بزنگاه تاریخی مهم را پیش روی کشور و ملت قرار دهد و البته می‌تواند گام‌های مهمی را در جهت […]


اصلاحات نیوز | محسن میردامادی شرایط کشور از احتمالات انتخابات را تحلیل کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش های مهم این گفت وگو را در ادامه می خوانید؛

انتخابات ۱۴۰۳می‌تواند مانند انتخابات دوم خرداد ۷۶ یک بزنگاه تاریخی مهم را پیش روی کشور و ملت قرار دهد و البته می‌تواند گام‌های مهمی را در جهت پیشرفت زمینه‌سازی کند. اگر آقای پزشکیان رییس‌جمهور شود، دولت ایشان این پتانسیل را دارد که بتواند از این فرصت استفاده کرده و تا حدی مانند دوران خاتمی شاهد گشایش‌های سیاسی و اجتماعی به خصوص اقتصادی و دیپلماتیک باشیم.
تخریب‌ها و حمله‌ها علیه مسعود پزشکیان به نظرم به دلیل افزایش محسوس گرایش مردم به سمت ایشان و بالا رفتن دامنه‌های رای ایشان است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، رای پزشکیان با شیب خوبی در حال افزایش است. طبعا رقبای ایشان در میان نامزدهای اصولگرا این واقعیت‌ها را درک کرده و نسبت به وقوع آن نگران هستند.
نباید فراموش کرد، بسیاری از نامزدهایی که وارد اتمسفر انتخابات شده‌اند، فقط برای تخریب آمده‌اند. برخی از نامزدهای اصولگرا، کسانی هستند که نه خودشان امید رای‌آوری دارند و نه جریانی که آن را نمایندگی می‌کنند. احتمالا این چهره‌ها از انتخابات کنار کشیده و به نفع سایر نامزدهای اصولگرا بیرون می‌روند.
ترکیب پزشکیان و البته ظریف که فعالانه وارد صحنه شده و در شهرهای مختلف میتینگ‌های مختلف را راهبری می‌کند، ترکیب جذاب و جالب توجهی شده‌اند. با بودن ظریف که در افکار عمومی جامعه ایرانی، جایگاه خوبی دارد و او را نماد سیاست خارجی تعاملی و کارآمد و تنش‌زدا می‌شناسند، موقعیت مسعود پزشکیان بیشتر تثبیت خواهد شد.
اگر ۳سال نخست دولت سیزدهم با ۳سال نخست همه دولت‌ها، مقایسه شود، مشخص می‌شود در هیچ دولتی تورم تا این حد فزاینده نبود، رشد قیمت دلار این میزان نبود و شاخص‌های مختلف اقتصادی تا این حد در مسیر نزول نبوده است. بنابراین هیچ دستاوردی در حوزه اقتصادی به نفع مردم ثبت نشده است.
این تردید البته وجود دارد که اگر مردم به پزشکیان رای دهند آیا فضای لازم برای کار کردن به او داده می‌شود یا نه؟ معتقدم نسبت به این موضوعات نباید مطلق‌گرایی داشت و موضوعات را باید نسبی دید. هرچند مشکلات بسیار زیاد است قطعا یک رییس‌جمهور صادق و سالم در عملکرد در جایگاه ریاست‌جمهوری می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه را حل و فصل کند.
بین اصولگرایان تلاش می‌شود که سایر نامزدها به نفع یک نفر کنار بروند. بین قالیباف و جلیلی یکی کنار می‌کشد. البته فشارهایی وجود دارد که این افراد باقی بمانند.
اگر اجماع میان اصولگرایان صورت نگیرد، پزشکیان رای اول را می‌آورد. رای‌های دوم و سوم متعلق به این دو چهره اصولگرا خواهد بود. هر اندازه مشارکت در انتخابات بالا برود، احتمال اینکه دکتر پزشکیان در دور نخست پیروز آوردگاه انتخابات لقب بگیرد بسیار است، اما اگر مشارکت پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم بالاست. در این صورت باز هم احتمال اینکه پزشکیان رای اول را بیاورد بالاست و با یکی از چهره‌های اصولگرا به دور دوم می‌رود.


میردامادی: اصولگرایان اجماع نکنند پزشکیان رای اول را می‌آورد

منبع: اصلاحات نیوز
? میردامادی: اصولگرایان اجماع نکنند پزشکیان رای اول را می‌آورد