موسیقی اصیل ایرانی هیچ‌وقت از بین نمی‌رود

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: استاد حسین خواجه‌امیری یا همان «ایرج» خوانندۀ صاحب سبک و مشهور موسیقی ایرانی است که حالا نود ساله شده،اما همچنان می‌خواند و نسل‌های گذشته از او و آثارش خاطرات زیادی دارند. «ایرج» که طی سال‌های اخیر برای دومین مرتبه جهت اجرای کنسرت به کرمان سفر کرده است،راز محبوبیت خود را […]

فردای کرمان گروه فرهنگ‌وهنر: استاد حسین خواجه‌امیری یا همان «ایرج» خوانندۀ صاحب سبک و مشهور موسیقی ایرانی است که حالا نود ساله شده،اما همچنان می‌خواند و نسل‌های گذشته از او و آثارش خاطرات زیادی دارند. «ایرج» که طی سال‌های اخیر برای دومین مرتبه جهت اجرای کنسرت به کرمان سفر کرده است،راز محبوبیت خود را خاکی بودن و همراهی با قشرهای مختلف مردم می‌داند.

او که موسیقی را از پدر و پدربزرگش فراگرفته و دو سال نیز شاگرد استاد ابوالحسن صبا بوده است،عقیده دارد که موسیقی اصیل ایرانی هیچ‌وقت از بین نخواهد رفت.

«ایرج» که پنج‌شنبه گذشته برای اجرای کنسرت به کرمان آمده بود،در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فردای کرمان،دربارۀ راز محبوبیتش در بین مردم،گفت:«علتش این است که من درویش و خاکی بودم و با همه‌جور مردمی می‌ساختم و حتی با بچه‌ها هم،علاوه بر بزرگترها،دوست و رفیق بودم و به خاطر هنری که داشتم برای مردم ژست نمی‌گرفتم».

استاد خواجه‌امیری در پاسخ به این سوال که «از چه زمانی احساس کردید این محبوبیت را دارید؟»؛ توضیح داد:«از زمانی که متوجه شدم هرجا که می‌روم من را خوب می‌شناسند و به من محبت می‌کردند. هر جا که می‌رسیدم می‌دیدم خنده بر لبان آن‌هاست،خیلی خوشحال شدم و فهمیدم که محبوب مردم هستم».

وی با اشاره به یادگیری موسیقی از پدرش،بیان کرد:«من به وسیلۀ پدرم که از پدربزرگم یاد گرفته بود که در دربار قدیم بودند و بعد هم از تعزیه‌خوان‌ها یاد گرفتم و دو سال هم شاگرد استاد ابوالحسن صبا که استاد درجه یک موسیقی بود،یاد گرفتم. در ادامه زمانی که در رادیو کارم را با ارکسترهای مختلف شروع کردم،هر چه کم و کسری داشتم از آن‌ها یاد گرفتم».

«ایرج» در مقایسۀ وضعیت خوانندگی گذشته با امروز و علت علاقۀ مردم به کارهای گذشته،اظهار کرد:«در گذشته هنرمندان موسیقی همه نابغه بودند و در کار خودشان بی‌نظیر بودند مثل پرویز یاحقی،جلیل شهناز،فرهنگ شریف و اسدالله ملک که نوازنده‌های خیلی خوبی بودند و برنامه‌های خیلی خوبی در رادیو برای مردم پخش می‌کردند. مثل برنامۀ گل‌های مختلف که هر کس تصنیف دوست داشت تصنیف گوش می‌داد و هر کس آواز دوست داشت آواز گوش می‌داد،ولی حالا موسیقی را تقریبا خراب کردند. هر کس آمده برای خودش خواننده شده و برنامه اجرا می‌کند و مردم هم دوست ندارند و نمی‌توان کاری انجام داد».

خبرنگار فردای کرمان سوال کرد:«شما در موسیقی به آن‌چه که می‌خواستید رسیدید یا هنوز تلاش می‌کنید؟»؛ استاد خواجه‌امیری پاسخ داد:«من کارهای خودم را انجام دادم و حدود ۳۴۰ برنامۀ گل‌ها دارم که بهترین‌ آوازهای من در موسیقی اصیل ایرانی است که شاید خیلی کم و به‌ندرت مردم این موسیقی را می‌شناسند و من از تعزیه‌خوان‌ها یاد گرفتم و اجرا کردم. در گذشته در رادیو سه ارکستر بزرگ بود،ارکستر «گل‌ها»،ارکستر «شما و رادیو» و یک ارکستر دیگر که هنرمندان برنامه اجرا می‌کردند ولی الان از این حرف‌ها نیست».

وی درخصوص نسل جدید موسیقی هم گفت:«نسل جدید هنوز پا نگرفته است».

«ایرج» با بیان این‌که نمی‌توانم بگویم آیندۀ موسیقی چگونه خواهد بود،تاکید کرد:«موسیقی اصیل ایرانی هیچ‌وقت از بین نمی‌رود و هست». /پ

 

 




موسیقی اصیل ایرانی هیچ‌وقت از بین نمی‌رود

منبع:خبر کرمان
?

موسیقی اصیل ایرانی هیچ‌وقت از بین نمی‌رود

:اخبار استان کرمانفرهنگ