موردی از آبله میمونی در استان کرمان گزارش نشده است | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آبله میمونی در استان کرمان مشاهده نشده و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری و کنترل این بیماری در حال انجام است. سعید صحبتی امروز ۳۰ مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، تمامی […]



نذیر کرمان/کرمان مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آبله میمونی در استان کرمان مشاهده نشده و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری و کنترل این بیماری در حال انجام است.

سعید صحبتی امروز ۳۰ مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، تمامی موارد مشکوک به بیماری چه در مرزهای ورودی و چه در میان زائران پیاده‌روی اربعین و مسافران هوایی تحت نظارت قرار دارند.

 به گفته وی، آبله میمونی یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار است که با بثورات پوستی مشابه آبله مرغان خود را نشان می‌دهد. این بیماری عمدتاً در کشور آفریقا ریشه دارد و معمولاً از طریق افرادی که به این کشور سفر می‌کنند یا حیوانات حمل شده از آفریقا به سایر کشورها، منتقل می‌شود.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دوره نهفتگی این بیماری بین ۵ تا ۲۱ روز طول می‌کشد و پس از آن علائم اولیه آن با تب همراه است. پس از یک تا دو روز، علائم دیگری از قبیل گلودرد، ترشح بینی، احساس خستگی و دردهای شدید مانند سردرد و کمر درد بروز می‌کند.

وی بیان کرد: در مرحله سوم، ضایعات پوستی که تمام بدن را درگیر می‌کند، نمایان می‌شود. این ضایعات بر خلاف آبله مرغان همه مشابه و متحدالشکل بوده و معمولاً با درد و خارش همراه هستند و بین دو تا چهار هفته به طول می‌انجامند.

به گفته وی بروز ضایعات آبله مانند در کف دست‌ها و کف پاها از ویژگی‌های تشخیصی این بیماری است.

 براساس نظر این متخصص، پس از طی شدن دوره ضایعات پوستی؛ در بیشتر موارد، بیماران بهبود می‌یابند، اما درصد کمی از بیماران به دلیل ضعف سیستم ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است دچار عوارض شدید شوند که در برخی موارد منجر به مرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از آبله میمونی در سطح جهانی بین دو تا چهار درصد گزارش شده و بیشتر بیماران بهبود می‌یابند، اظهار کرد: درمان این بیماری عمدتاً مراقبتی است و شامل کنترل درد و تب، کاهش خارش و تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن می‌شود. در موارد شدیدتر، برخی داروهای ضدویروس نیز ممکن است به کار برده شود.

به گفته وی، سازمان بهداشت جهانی هنوز استفاده عمومی از واکسن های M.pox را در اغلب کشورها از جمله ایران توصیه نکرده است.

 صحبتی با بیان اینکه این بیماری از طریق تنفس و تماس پوستی نزدیک منتقل می‌شود، گفت: در صورت مواجهه با مورد مشکوک، رعایت بهداشت فردی از جمله شست‌وشوی مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک در پیشگیری از این بیماری موثر است.

به نظر مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان، این بیماری در همه رده‌های سنی وجود دارد، اما در کودکان زیر هشت سال شایع‌تر و شدیدتر است و در طغیان‌های اخیر در مردان میان‌سال نیز موارد بیشتری ثبت شده است.

انتهای پیام


موردی از آبله میمونی در استان کرمان گزارش نشده است

منبع: ایـسنا
? موردی از آبله میمونی در استان کرمان گزارش نشده است