معنویت، عقلانیت و عدالت‌محوری ۳ اصل محبوبیت امام(ره)

امام جمعه موقت کرمان گفت: سه ویژگی معنویت، عقلانیت و عدالت‌محوری امام(ره) باعث پیروزی و محبوبیت او شد. به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ در سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) در جای‌جای شهر کرمان همچون سراسر کشور شاهد مراسمات مختلف در سوگ ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بودیم. شب گذشته در تکیه فاطمیه کرمان […]


امام جمعه موقت کرمان گفت: سه ویژگی معنویت، عقلانیت و عدالت‌محوری امام(ره) باعث پیروزی و محبوبیت او شد.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ در سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) در جای‌جای شهر کرمان همچون سراسر کشور شاهد مراسمات مختلف در سوگ ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بودیم.


شب گذشته در تکیه فاطمیه کرمان نیز مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) و سالگرد ارتحال ایشان با حضور چشم‌گیر مردم برگزار شد.


از همه نسلی در جلسه حضور داشت؛ چه نسلی که امام راحل را دیدند و چه نسلی که او را ندیدند و عاشقش شدند.

دل‌ها همه عزادار رهبری بود که با وجود گذشت سال‌ها از ارتحالش، نه تنها از محبوبیت‌اش کاسته نشده بلکه روزبه‌روز بیش‌تر در دل مردم جای گرفته است.


در ابتدای مراسم پس از گوش و جان سپردن به تلاوت آیاتی از کلام وحی، با مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع)، مردم در رثای این بزرگ مرد تاریخ اشک ماتم ریختند.

پس از مدیحه‌سرایی، سخنرانی امام جمعه موقت کرمان ما را بیش‌تر با تاریخ و شخصیت امام راحل(ره) آشنا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عرب‌نژاد گفت: پهلوی دوم که در شهریور ۱۳۲۰ به عنوان پادشاه دوم از سلسله پهلوی با حمایت انگلیس و آمریکا روی کار آمد مقداری با سیاست‌های پدرش رضاشاه به نوعی عوام‌فریبانه شروع به مبارزه کرد؛ مثلاً اگر رضاشاه کشف حجاب را اجباری کرد، او گفت حجاب اجباری نیست اما کل خانواده‌اش در مجالس به‌عنوان الگو، عریان در جلسات شرکت می‌کردند و در مدارس هم باید به اجبار کشف حجاب می‌کردند.

وی افزود: تا زمان دولت مصدق شاه این راه را رفت اما وقتی مصدق در دولتش موفق شد که رای اعتماد از مجلس بگیرد، با سیاست‌های کلی که شاه داشت مقابله کرد و کودتایی در ۲۸ مرداد در کشور شکل گرفت.

امام جمعه موقت کرمان بیان کرد: بعد از این کودتا رژیم پهلوی دوم برای اینکه مقداری پایه‌های قدرتش را محکم کند، آن سیاست درون‌خرابِ ظاهرفریب نتوانست ادامه پیدا کند و به جنگ مذهب و دین آمد، مظهر دین، مذهب و مکتب ما در حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و روحانیت باسواد، خطیب و توانمند بود.

وی عنوان کرد: شاه تعدادی از روحانیون را دست‌گیر و شکنجه کرد و برخی زیر شکنجه شهید شدند و با مراجع تقلید هم به نوعی درگیر شد؛ چون مرجع عام حضرت آیت‌الله بروجردی از دنیا رفته بودند و امام، آیت‌الله گلپایگانی و دیگران به‌عنوان مرجع از سوی نخبگان حوزه معرفی شده و مردم رساله این‌ها را داشتند.

حجت‌الاسلام عرب‌نژاد تصریح کرد: ۱۵ خرداد در سال ۴۲ مصادف با ماه محرم بود شاه به مراکز اطلاعاتی و امنیتی خود دستور داد که از تمام روحانیون و معممین تعهد بگیرید در محرم سه مسئله را در منبرها مطرح نکنند.

وی ادامه داد: اول به شخص اول مملک تعریضی نداشته باشند، دوم کسی در منبرها علیه اسرائیل صحبت نکند و سوم در منبرها در ارتباط با مسئله اینکه مملکت چنین است و چنان است صحبت نشود و غیر از این سه مسئله هرچه می‌خواهید روضه بخوانید.

امام جمعه موقت کرمان گفت: امام خودشان در روز عاشورا در مدرسه فیضیه آمدند و سخنرانی کردند؛ روز ۱۲ محرم که ۱۵ خرداد بود آن سال مصادف با قیامی بود که اتقاق افتاد؛ امام در فیضیه صحبت کرد و می‌خواستند به روحانیون دیگر هم بگوید که ما نمی‌توانیم در برابر آنچه علیه دین است، سکوت کنیم و با همین جرات مسائل را مطرح کردند.

وی افزود: رژیم دستور داد که صبح روز ۱۲‌اُم حضرت امام را در قم دست‌گیر کردند و به تهران بردند و زندانی کردند؛ آن زمان مراجع تقلید مصونیت داشتند، شاه به دنبال این بود چند آخوند درباری پیدا کند که آن‌ها بنویسند، خمینی مرجع تقلید نیست که او بتواند امام را محاکمه کند یا حبس ابد یا بعد حبس ابد اعدام کند ولی روحانیت قم و استان‌های دیگر حرکتی را آغاز کردند و یک طومار بزرگ نوشته شد با امضای روحانیون سرشناس که امام یکی از مراجع تقلید است.

حجت‌الاسلام عرب‌نژاد خاطرنشان کرد: در همین روزی که امام در زندان بود، مردم قم، مشهد، تبریز و خود تهران به خیابان‌ها ریختند و علیه رژیم بخاطر دستگیری امام تظاهرات کردند؛ بیش‌ترین حرکت در تهران از ورامین به تهران بود که کشاورزانی کفن پوش به سمت تهران حرکت کردند اما ماموران رژیم در آن پل مشهور جلو آن‌ها را گرفتند و به رگبار بستند و عده زیادی شهید و قتل‌عامی انجام شد.

وی افزود: این ۱۵ خرداد باعث شد که در شهرهای دیگر هم ماموران رژیم پهلوی علیه مردم اقدام کنند و عده زیادی شهید شدند؛ این جریان ۱۵ خرداد شد که رژیم مجبور به آزادی امام شد و وقتی امام به قم برگشت، مردم استقبال کردند؛ چندماهی نگذشت امام سخنرانی کردند و علیه کاپیتولاسیون صحبت کرد.

امام جمعه موقت کرمان بیان کرد: این‌بار رژیم امام را به تهران نبرد بلکه یکسره به فرودگاه فرستاد و به ترکیه برد و از آن‌جا به نجف تبعید کرد؛ این ماجرا آغاز انقلاب امام بود؛ امام بعد از ۱۵ سال بدون امکانات رسانه‌ای همچون امکانات امروز، مردم را آگاه کرد و ۱۵ سال مردم متوجه وضعیت رژیم شدند و در بهمن ۵۷ انقلاب امام پیروز شد.

وی عنوان کرد: امام با توجه به اینکه یک تبعیدی بودند و امکانات رسانه‌ای به حد دشمن و نیروی نظامی و مسلح نداشتند؛ چگونه این انقلاب را رهبری کرده و نظام سلطنتی و ستم‌شاهی برچیده شد؟

حجت‌الاسلام عرب‌نژاد تصریح کرد: امام برای این قیام خود سه ویژگی داشتند که باعت پیروزی و محبوبیت امام شد؛ ویژگی اول معنویت امام بود؛ ویژگی دوم عقلانیت و تدبیر امام و ویژگی سوم مسئله عدالت‌محوری امام بود.

وی گفت: در کنار این سه اصل مهم امام نسبت به شناخت دشمن، شناساندن دشمن و مراقبت از دشمن بسیار تلاش کردند؛ اینکه امام فرموند که شیطان بزرگ آمریکاست، یک خط و نشان بود که ما باید روی این خط حرکت کنیم و بدانیم آمریکا هیچ‌گاه دوست ما نخواهد شد و اگر بخواهیم این انقلاب به پیروزی نهایی برسد این سه ویژگی امام را باید ملت ادامه دهند.

منبع: کرمان۱۴۰۰ 
انتهای خبر/ک


معنویت، عقلانیت و عدالت‌محوری ۳ اصل محبوبیت امام(ره)

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? معنویت، عقلانیت و عدالت‌محوری ۳ اصل محبوبیت امام(ره)