معرفی شهدا، رسالت کنونی بازماندگان

آئین رونمایی از کتاب‌های «خانه عمه»، «اثر هنری»، «مثل سمیه» و «از سرگذشت»، با حضور خانواده‌های شهدا، نویسندگان و راویان آثار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» آئین رونمایی از کتاب‌های «خانه عمه»، «اثر هنری»، «مثل سمیه» و «از سرگذشت»، با حضور خانواده‌های معظم شهدا، […]


آئین رونمایی از کتاب‌های «خانه عمه»، «اثر هنری»، «مثل سمیه» و «از سرگذشت»، با حضور خانواده‌های شهدا، نویسندگان و راویان آثار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» آئین رونمایی از کتاب‌های «خانه عمه»، «اثر هنری»، «مثل سمیه» و «از سرگذشت»، با حضور خانواده‌های معظم شهدا، نویسندگان و راویان آثار، در سالن یاس سی‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

بوسیدم آنجا را که پیغمبر نبوسید…
در ابتدای این برنامه، «از سرگذشت»، به روایت زهره پورحبیبی و قلم سیده زهره علمدار، با محوریت زندگی سردار شهید مهدی تهامی، از کتاب‌هایی بود که در این نشست رونمایی شد.

زهره پورحبیبی، همسر شهید تهامی، با تاکید بر آنکه شهید همواره زنده است، بیان کرد: ما خانواده‌های شهدا باید پاسخگوی باشیم که پس از زندگی با شهدا چه راهی را رفته‌ایم.

نویسنده کتاب درباره «از سرگذشت» بیان کرد: پیش از کتاب شهید تهامی، اثری از شهید مغفوری می‌نوشتم که با شهید تهامی آشنا شدم. قرابت عجیبی که بین این دو شهید وجود داشت و تقریض رهبر معظم انقلاب بر کتاب شهید مغفوری، باعث شد به نگارش خاطرات شهید تهامی نیز بپردازم. ولی در حقیقت، ما تنها کلمات را برای روایت انتخاب کردیم. تمام آنچه اتفاق افتاد کار خود شهید بود. سردار تهامی شهید هست و شهید نیست و حضورش همواره پیداست.

علمدار درباره انتخاب نام کتاب گفت: از سخت‌ترین لحظات برای همسر شهید زمان دفن او بود. شهید مهدی تهامی، شهیدی بود که بدنش بدون سر بازگشت و هنگام دفن او، با بوسه‌ای که خانم پورحبیبی بر گلوی همسر شهیدش نشاند، به‌واقع کربلا روایت شد. ما مدیون این لحظات هستیم و روایت نشدن چنین لحظاتی، درد بزرگی است.

کتاب‌های شهدا، با اشک نوشته می‌شوند
«اثر هنری»، روایتی از نجمه هنری به قلم حسین قربانزاده، اثر دیگر انتشارات حاج قاسم بود.
قربان‌زاده در این خصوص بیان کرد: روزی که جناب سرهنگی ماموریت داد به کرمان بروم و زندگی یکی از سرداران را بنویسم فکر نمی‌کردم با شخصیتی آشنا شوم که هم خود و هم خانواده‌اش این‌چنین در زندگی‌ام تاثیرگذار باشند. کتاب‌های شهدا با اشک نوشته می‌شوند و اتفاقاتی‌که در آن‌ها می‌افتد با هیچ کلمه درستی قابل تعریف نیست.

او درباره کتاب گفت: اثر هنری، روایت فرزند شهید، دکتر نجمه هنری است که در زمان شهادت پدرش شش‌ماهه بود. من سعی کردم تمام روایات قابل لمس و روان در کتاب آورده شوند. شاید بتوان اوج این کتاب را در پویایی شهید در مبارزه با طرفداران شاه دانست.

می‌گویند در خانمان، روستایی که شهید در آن زندگی می‌کرد، در دل کوه سوراخی وجود دارد که تنها افراد پاک می‌توانند از آن عبور کنند. شهید هنری، در دوران نوجوانی، هنگام فرار از طرفداران شاه به آن غار می‌رود. زندگی نوجوانی او بسیار پر شر و شور است اما می‌بینیم هنگامی‌که پس از انقلاب با اسلحه و لباس سپاه وارد روستایش شد، با اینکه انتظار می‌رفت کسانی را که او را آزار می‌دادند تنبیه کند، اما کاری به کار هیچکس نداشت.

قربان‌زاده افزود: من با تصاویر کتاب زندگی کردم. سردار هنری یک چهره جنگی است که نور چشم شهید سردار سلیمانی نیز بود و به‌روایتی، اگر شهید نمی‌شد، اکنون سلیمانی دیگری داشتیم. دوستانش می‌گفتند هرجا مهدی بود خیال ما هم راحت بود. او شخصیتی پویا بود که در زمان محدودیت‌های ادواتی و آموزشی، کار با سلاح‌های جنگی را آموخت.

او با تاکید بر اینکه کشوری که این سرداران و رزمندگان را دارد باید الگوی دنیا باشد بیان کرد: اگر هنوز به برخی اهداف‌مان نرسیده‌ایم، باید به دنبال علت باشیم.

«مثل سمیه» سفارشی بود
رحیمه ملازاده، نویسنده کتاب «مثل سمیه»، درباره خاطرات بانوان شهیده استان کرمان بیان کرد: کتاب ابتدا سفارشی بود. اما وقتی وارد جمع‌آوری خاطرات شدم، دریافتم که تک به تک این خانم‌ها، به قول حاج قاسم شهید بودند. آنان در جایگاه خود بسیار درخشان بودند و من درس‌های بسیاری از این شخصیت‌ها و خانواده‌های صبورشان گرفتم.

«خانه عمه» به قلم صدیقه انجم شعاع، دیگر کتاب رونمایی‌شده نشر حاج قاسم بود. نویسنده بیان کرد: زندگی‌نامه‌نویسی و خاطره از سرمایه‌های ملی است و اهمیت آن در روزگار ما با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ سنگرها و انتقال مبانی دفاع مقدس به نسل دیگر به‌خوبی پیداست. نسل‌های آینده باید بدانند که پدران و مادران‌شان چه کار کردند. حضور این افراد باعث غرور ملی است.

او با اشاره به نقش موثر مردم در پیروزی دفاع مقدس بیان کرد: اگر در دفاع مقدس موفقیت‌های بسیار کسب کردیم و پیروز و سربلند از آن بیرون آمدیم، نتیجه ایفای نقشی همگانی بود و خانواده‌ها، پدر، مادر و همسران رزمندگان از جمله افرادی بودند که ایثارگری، حمایت و ایجاد آرامش‌شان از پشت جبهه بسیار نقش‌آفرین بودند.

رسالتمان انتقال روایات است
سردار رحیمی در ادامه نشست بیان کرد: خدا را شکر می‌کنیم که توانستیم در زمان دفاع مقدس، فرمان ولی فقیه را انجام دهیم و با هدایت او، مبارزه با متجاوز را که در روزهای اول بسیار مظلومانه و غریبانه بود با عزت و سربلندی به پایان رسانیم. امیدواریم این‌بار نیز در انتقال آن روایات به آیندگان، رسال‌مان را به‌درستی به پایان بریم. معرفی شیوه زندگی این افراد به مردم، هنر می‌خواهد.

جنگ نکته‌های مهمی دارد که باید برای نسلی که به دنبال پاسخ برای پرسش‌های خود می‌گردد، به روشنی بیان شود. باید آنچه از شخصیت و زندگی یک شهید وجود دارد، صادقانه گفته شود.

او با تاکید بر نقش همسران شهدا پشت جبهه گفت: همسران شهدا شیرزنانی بودند که توانستند به خوبی و با صبوری، خلا پدر را برای فرزندان‌شان پر کنند و با قاطعیت، فرزندانی خوب پرورش دهند. خانواده‌های شهدا مایه افتخار هستند.

در پایان نشست، حسن رستمی، مدیر انتشارات حاج‌قاسم، نیز بیان کرد: این هفتمین سال است که در بزرگترین رویداد فرهنگی ایران، یعنی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضور داریم. در این دوره با ۶۴ عنوان از تازه‌ترین تولیدات و آثار، هم در بخش مجازی و هم در نمایشگاه حاضر شدیم. اکنون نیز در این نشست، ما هستیم که مهمان شهدای کرمانیم.

مراسم رونمایی از چهار عنوان کتاب «از سرگذشت»، «اثر هنری»، «مثل سمیه» و «خانه عمه» در پایان نشست، برگزار شد.

منبع: مجمع ناشران انقلاب اسلامی

انتهای خبر/ طهماسبی


معرفی شهدا، رسالت کنونی بازماندگان

منبع:آرمـان
? معرفی شهدا، رسالت کنونی بازماندگان