معرفی بازمانده‌های نسل‌های آسیاب آبی مناطق کویری استان کرمان | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان در گذشته نه چندان دور، در اکثر نقاط کشور دستگاه‌هایی به نام آسیاب آبی وجود داشته که به منظور خرد کردن گندم و سایر غلات برای تهیه آرد مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این دستگاه‌ها با استفاده از فشار و سرعت آب کار می‌کردند. امروزه تعداد اندکی از آسیاب‌های آبی در کشور باقی مانده […]


نذیر کرمان/کرمان در گذشته نه چندان دور، در اکثر نقاط کشور دستگاه‌هایی به نام آسیاب آبی وجود داشته که به منظور خرد کردن گندم و سایر غلات برای تهیه آرد مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این دستگاه‌ها با استفاده از فشار و سرعت آب کار می‌کردند. امروزه تعداد اندکی از آسیاب‌های آبی در کشور باقی مانده که در این میان استان کرمان بخش عمده‌ای از این ابزار کارآمد را در خود جای داده است.

آسیاب آبی شهداد

آسیاب آبی شهداد با نام آسیاب آبی دوقلوی شهداد نیز شناخته می‌شود و دلیل آن دو تنوره بودن این بنا است.

 این آسیاب از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به انبار غلات، برج دیده‌بانی و یک دالان به طول ۱۵ متر اشاره کرد که از ورودی به تنوره راه دارد.

 آب این آسیاب از رودخانه شهداد تهیه می‌شده که این آب از طریق دو کانال به تنوره‌ها وارد شده و از ارتفاع ۱۴ متری به پایین هدایت شده و سنگ‌ها و چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورده است.

 علاوه بر این در این منطقه ۱۰ آسیاب آبی دیگر نیز وجود داشته که در اثر زلزله سال ۱۳۶۰ تمامی آنها از بین رفته‌اند و فقط آسیاب دوقلوی شهداد به جای مانده و در سال ۱۳۸۹ بخش‌هایی از آسیاب آبی شهداد در کرمان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت؛ اما هنوز بسیاری از بخش‌های آن نیازمند مرمت است که امیدواریم این کار در آینده صورت گیرد.

 آسیاب آبی شهداد از جمله جاذبه‌های تاریخی استان کرمان است که در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۸۱ به فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است.

آسیاب‌های آبی کوهبنان

آسیاب‌های آبی کوهبنان که از روزگاری نه چندان دور نقش اصلی در اقتصاد این خط ایفا می‌کرد، هم اکنون رو به فراموشی سپرده شده و از هشت آسیاب موجود در این بخش هم اکنون فقط یک آسیاب آبی در حال کار کردن است.

هر یک از آسیاب‌ها آبی کوهبنان با قدمتی متجاوز از ۵۰۰ سال در هر شبانه روز ۱۲۰۰ کیلوگرم گندم موردنیاز کشاورزان روستاییان را آرد می‌کرد و مزیت آن بر آسیاب‌های برقی آن است که روغن گندم را از بین نمی‌برد.

 استفاده از انرژی آب، ساخت تنوره و نصب سنگ آسیاب را کسانی طراحی کرده‌اند که هرگز دانشگاه نرفته اما با تفکر و خلاقیت آن را به منصه ظهور رسانده‌اند.

معرفی بازمانده‌های نسل‌های آسیاب آبی مناطق کویری استان کرمان

 با توجه به قدمت آسیاب‌های آبی کوهبنان به عنوان مجموعه‌ای گویا از عظمت فرهنگ ایرانیان، لازم است با بازسازی و نگهداری آنها نسل‌های آینده را با فرهنگ و تلاش نیاکانشان برای کسب روزی آشنا کرد.

آسیاب آبی شهرستان ریگان

آسیاب آبی سلطان آباد شهرستان ریگان نیز از بناهای قدیمی این شهر است و در کنار رودخانه سلطان آباد قرار گرفته که در سال‌های دور با آرد کردن گندم‌های مردم منطقه رونق فراوانی داشته است.

اما این بنای تاریخی با خشکسالی و خشک شدن رودخانه و همچنین پدید آمدن آسیاب‌های مدرن رو به زوال رفته، به‌طوری که از این بنای تاریخی در حال حاضر جز مخروبه‌ای بر جای نمانده و دو سنگ ارزشمند این آسیاب به یغما رفته است.

 ثبت آسیاب آبی سلطان آباد ریگان در فهرست آثار ملی قدم بزرگی برای احیاء این جاذبه تاریخی محسوب می‌شود تا شرایط برای مرمت این بنا هموار و میراث ارزشمند از گزند نابودی نجات یابد.

انتهای پیام


معرفی بازمانده‌های نسل‌های آسیاب آبی مناطق کویری استان کرمان

منبع: ایـسنا
? معرفی بازمانده‌های نسل‌های آسیاب آبی مناطق کویری استان کرمان