معادن کرمان حیات خلوت دولتی‌ها

در حالی که کرمان ظرفیت عظیم معادن را دارد عملاً تبدیل به بهشت دولتی‌ها و پلی برای پر کردن خزانه شده است. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» استان کرمان در تمام پهنه ایران به بهشت معادن معروف شده است و هر جا که کشور در مضیقه قرار می‌گیرد دستش را […]



در حالی که کرمان ظرفیت عظیم معادن را دارد عملاً تبدیل به بهشت دولتی‌ها و پلی برای پر کردن خزانه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» استان کرمان در تمام پهنه ایران به بهشت معادن معروف شده است و هر جا که کشور در مضیقه قرار می‌گیرد دستش را در جیب معادن کرمان و ثروت‌های حاصل از آن می‌کند.
 
 استان کرمان ۶۴ درصد از حقوق دولتی‌ها را می‌پردازد و عملاً بیش‌ترین مالیات را هم هرساله به کرمان اختصاص می‌دهند تا ما بپردازیم.
 
 از آنجایی که حتی صنایع پایین‌دستی ما نیز رشد قابل‌توجهی را نداشته‌اند باید گفت که تنها با خام‌فروشی تنها معادن استان به تاراج می‌رود که نه‌تنها استان برای امور توسعه‌ای خودش باید دستش را پیش دولتی‌ها دراز کند، بلکه صنایع استان هم برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود لازم است که روانه بانک‌ها برای اخذ تسهیلاتی که تنها ضربه به تولید است، شوند.
 
 طبق قانون معادن باید ۱۵ درصد از سودی که معادن استان تولید می‌کنند و به خزانه واریز می‌کنند به استان برگردد؛ اما دولت‌ها حاضر نیستند این حق استان را به طور کامل پرداخت کنند و با تمام اعتراضات مدیران استان تنها ۲ درصد را اختصاص داده و از این مقدار هم باز تنزل کرده و کم‌تر از یک درصد را پرداخت می‌کنند.
 
 سال‌هاست که استان کرمان با این معضل روبه‌رو است و هنوز هم دولت‌ها تغییری در رویه خود نداده و روزبه‌روز به بدهی دولت‌ها به مردم کرمان افزوده می‌شود و عدد آن سر به فلک می‌کشد.
 
 صدای استاندار کرمان نیز در دیدار با رئیس کمیسیون بودجه و برنامه مجلس نیز در آمد و گفت: ۳۰۰ همت از درآمد ما از استان خارج می‌شود که ۲۰۰ همت آن مربوط به دولت است و از این عدد فقط دو درصد به استان بازمی‌گردد .
 
 فداکار حتی عنوان کرد: معادن ما به جز اشتغال‌زایی، خیر دیگری برای استان ندارند.
 
 با این اوصاف کرمان تبدیل به کارخانه‌ای بزرگ با کلی کارگر شده است که استثمار کم‌ترین واژه‌ای است که می‌توان برای این نوع برخورد با حقوق اصلی مردم نجیب کرمان می‌شود، به کار برد.
 
 انتهای خبر/ طهماسبی
 
 


معادن کرمان حیات خلوت دولتی‌ها

منبع:آرمـان
? معادن کرمان حیات خلوت دولتی‌ها