مشارکت در ایجاد اشتغال بهترین نذر خیران برای امام‌رضا

کانون اشتغال و کارآفرینی آستان قدس رضوی در کرمان بهترین راه خدمت به محرومان را ایجاد شغل دانسته و از خیران برای این عرصه دعوت می‌کند. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» یکی از طرح‌های نخبگانی رئیس‌جمهور شهید ایران در زمانی که متولی امر خدمت در بارگاه مطهر امام‌رضا(ع) به عنوان تولیت […]


کانون اشتغال و کارآفرینی آستان قدس رضوی در کرمان بهترین راه خدمت به محرومان را ایجاد شغل دانسته و از خیران برای این عرصه دعوت می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» یکی از طرح‌های نخبگانی رئیس‌جمهور شهید ایران در زمانی که متولی امر خدمت در بارگاه مطهر امام‌رضا(ع) به عنوان تولیت آستان قدس رضوی اجرایی کرد، طرح‌خادمیاران رضوی بود.


این طرح در ابتدا فقط مختص وجود خادمانی در شهرستان‌ها برای توجه به محرومان و رفع مشکلات اقتصادی و غیره آنان بود که در زمان کرونا به اوج رسید و فعالیت خادمیاران بیش‌از هر زمان دیگری نیز به چشم آمد زیرا حضور افتخاری خادمان در قسمت‌های مختلف خدمت اعم از مراقبت از بیمار، درمان، ضد عفونی، روحیه‌دادن به بیماران، حتی خدمت در کفن و دفن‌ها بیش‌از هر زمان دیگری به‌چشم آمد و عملا طرح «سلامت و درمان» نام گرفت.


بعد از موفقیت در طرح خودجوش خامیاران برای سلامت دبیرخانه‌های استان‌ها تصمیم به فعال‌سازی کانون‌های خدمت در یازده عرصه کردند که یکی از این عرصه‌ها راه‌اندازی کانون تخصصی «اشتغال و کارآفرینی» بود.


استان کرمان جزو اولین شعبه‌هایی بود که به دنبال کارآفرینی و اشتغال رفت زیرا بزرگ‌ترین ایراد را در مقوله خدمت به مردم توزیع بسته‌های معیشتی می‌دانست، گرچه در ایام کرونا و در آن مقطع توزیع یسته‌های بهداشتی، معیشتی و تحصیلی کاری بسیار اثرگذار و رافع مشکلات بود اما این مهم نباید تبدیل به یک رویه می‌شد پس برای تغییر اصل این موضوع کار خود را آغاز کرد.

بر اساس اصل آموزش ماهیگیری به‌جای ماهی هدیه دادن، کانون اشتغال تیم اندیشه‌ورز خود را شکل داد و از هر قشر، استاد دانشگاه، مراکزرشد و علم و فناوری، مدیرعاملان موفق تولیدی، نماینده تعاونی‌ها، نخبگان قشر صنعت و نمایندگان بازاریان و اصناف و حتی مردم عادی که اهل تفکر و ایده بودند در این تیم جای گرفت.


درحالی‌که کانون اشتغال تنها با یک عضو به‌نام محمدهادی پورنجیب مهندس جوان عمران شکل گرفت اما با همت او تیم اندیشه‌ورزی با ۲۰ عضو ثابت و ۴۵ عضو متغییر ایجاد شد که در راستای تدوین سند زیست‌بوم اشتغال استان گام‌های بلندی برداشت.

سند زیست بوم اشتغال با استناد به اسناد بالادستی در حوزه قوانین کار، تولید، صنعت، و حتی مسائل حقوقی نوشته شده و تمام خلأهایی که در هر بخش قانونی دیده می‌شد را رفع کرد، زیست بوم اشتغال مبتنی‌بر دستورات اهل بیت تدوین شده است و  فرمایش امام رضا (ع) در کتاب بحارالانوار: «اگر این‌طور بود که مردم همه لوازم و مایحتاج خود را در اختیار داشتند، زندگی کردن برای آن‌ها خوشایند و دلپذیر نبود و لذتی از آن نمی‌بردند، آیا دقت کرده‌ای و دیده‌ای زمانی که فردی به مهمانی می‌رود و در آن از بیکاری خسته می‌شود و احساس بی‌حوصلگی و کسالت می‌کند، به همین دلیل با خودش کلنجار می‌رود تا خود را به کاری مشغول کند.» لذا این سند با این نگاه طراحی شده است.

سه سال زمان برد تا این سند آماده اجرا شود، اما از آنجائی که نهاد خادمیاری بازویی اجرایی نیست و تنها نهاد مردمی و فرهنگی است پس سند را برای مسئولان این امر تشریح کرد.

بعد از تدوین سند تیم نخبگانی کانون اشتغال با ظرفیت امام رئوف و تنها در راستای تغییر در فرهنگ کار و با بحث مشارکت مردمی برای ایجاد اشتغال نه فقط توزیع بسته معیشتی گام‌های بزرگی برداشت.

در اولین گام این سند را به اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی معرفی کرد و بعد از آن یکی پس از دیگری به نهادهای مربوطه اعم از استانداری و غیره معرفی و تشریح کرد حتی از دستگاه‌های مجری نیز خواسته شد تا اگر این سند را مورد نقد و دارای خلأ می‌بنند با نظرات کارشناسی خود آن را رفع کنند اما هیچ کدام علاقه‌ای حتی به خواندنش نداشتند.

اکنون از تدوین سند و ارائه آن نزدیک به دو‌سال می‌گذرد و با اینکه به استماع تمام مسئولان استانی رسیده است اما هنوز کسی حاضر نیست از آن برای جهش تولید و مشارکت مردمی استفاده ببرد این سند جامعیت دارد اما می‌تواند به‌راحتی برای هر نهاد و مجموعه‌ای بومی‌سازی شود و به اجرا درآید که هنوز این اتفاق رقم نخورده است.

درحالی‌که در این سند برای دریافت کمک شغلی طراحی شده است و برای خدمت مزدی در نظر گرفته شده است اما هنوز ناشناخته است و عملا حتی خیران تنها راه خدمت به امام رئوف را نذر مالی برای خرید بسته‌های معیشتی می‌دانند.

یکی از بزرگ‌ترین خدماتی که می‌توان آن را به‌عنوان یک حرکت بزرگ اجرایی کرد نذر ایجاد شغل است.


اگر هر خیّر برای ایجاد شغل سرمایه‌گذاری کند می‌تواند حتی بیش از میزانی که در ماه برای بسته‌های معیشتی می‌پردازد در زندگی افراد اثرگذار باشد و البته که خیر این حرکت حتی به ‌مراتب ارج و قرب بیشتری را می‌تواند برای افراد نیازمند در نظر بگیرد.

کانون اشتغال و کارآفرینی آستان قدس رضوی در کرمان خدمات زیادی را در دست اجرا دارد و البته که در کشور هم مطرح است و همیشه استان چند پله از مشهد هم که مرکز کانون‌های خادمیاری محسوب می‌شود، جلوتر است اما مسئولان استانی برای ارج نهادن به مباحث اشتغال چندان هم همراه نیستند و نمی‌خواهند یک سند متقن و جامع را به عنوان الگوی بالادستی خود در استان قرار دهند و فرهنگ اشتغال را ارتقاء دهند.


پیشنهاد مسئولان کانون اشتغال و کارآفرینی به خیّران این است که اگر قصد دارند برای امام رئوف خدمتی انجام دهند تنها راهش تأمین بسته‌های معیشتی، پرداخت هزینه درمان و یا تأمین جهیزیه و … نیست بلکه یکی از بهترین راه‌های همراهی با محرومان مشارکت در امر اشتغال و ایجاد شغل است که این کانون تخصصی راه را برایشان هموار و مشاوره مورد نظر را به شما خواهد داد.

چنانچه خیران گرامی قصد نذر ایجاد شغل را دارند می‌توانند با دبیرخانه کانون‌های اشتغال رضوی در سراسر استان کرمان ارتباط برقرار کنند و این امر خدا پسندانه را اجرایی کنند و البته سرمایه نذر خود را به صورت معنوی چندبرابر کنند.

انتهای خبر/ طهماسبی


مشارکت در ایجاد اشتغال بهترین نذر خیران برای امام‌رضا

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? مشارکت در ایجاد اشتغال بهترین نذر خیران برای امام‌رضا