مرکبات ایران به چین صادر می‌شود

فردای کرمان – گروه اقتصاد: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:«بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده،قرار است برای اولین بار مرکبات ایران به چین صادر شود». محمدمهدی برومندی همچنین با اشاره به واردات ۶۰۰ هزار تن موز در سال گذشته،افزود:«قرار است ۳۰۰۰ هکتار گلخانۀ ویژّۀ تولید موز را راه‌اندازی کنیم. مصوبه‌ای هم در سفر رئیس‌جمهوری به سیستان […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:«بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده،قرار است برای اولین بار مرکبات ایران به چین صادر شود».

محمدمهدی برومندی همچنین با اشاره به واردات ۶۰۰ هزار تن موز در سال گذشته،افزود:«قرار است ۳۰۰۰ هکتار گلخانۀ ویژّۀ تولید موز را راه‌اندازی کنیم. مصوبه‌ای هم در سفر رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان و هرمزگان در این زمینه داشته‌ایم که برای خودکفایی در میوه‌های گرمسیری مانند موز اقدامات خوبی صورت بگیرد».

به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا،وی ۲۶ مردادماه در جمع خبرنگاران و در حاشیۀ نمایشگاه فناوری‌های نوین کشاورزی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در بخش باغبانی کشور تولید نهال عاری از ویروس و گواهی شده است،اظهار کرد:«امروز در مراسم افتتاحیۀ نمایشگاه برای وصول به هسته‌های اولیه و برای استقرار آنه‌ا در باغات مادری،تفاهم‌نامۀ خوبی امضا کردیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش تحقیقات بتوانند به پژوهشکدۀ بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسۀ تحقیقات علوم باغبانی کمک‌های موثری کنند».

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:«بخش باغبانی بخش ارزآوری است و تمام میوۀ کشور را تولید می‌کند. سرانۀ مصرف میوه در کشور ۱۵۰ کیلوگرم است. اگر ۱۵۰ کیلوگرم را در جمعیت ۸۵ میلیونی ایران ضرب کنیم و متوسط قیمت هر کیلو میوه را ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان میوه در کشور تولید می‌شود».

وی اضافه کرد:«برای واردات موز و میوه‌های گرمسیری سال گذشته ۴۵۰ میلیون دلار یعنی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج شد. سال گذشته ۶۰۰ هزار تن موز وارد کردیم».

وی با بیان اینکه به پایداری و افزایش تولید در واحد سطح توجه داریم،گفت:«همچنین در نشستی که با حضور رئیس‌جمهوری در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد بر روی این مسئله تصمیم‌گیری شد که از سواحل مکران و مناطق مستعد جنوبی کشور در توسعۀ میوه‌های گرمسیری با جذب سرمایه‌گذار و ارائۀ تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کنیم».

برومندی بیان کرد:«کشورهای همسایه‌ای داریم که تا سال‌های گذشته واردکنندۀ موز بودند اما حالا به صادرکنندۀ موز تبدیل شده‌اند و با ارائۀ تسهیلات ارزان‌قیمت و کمک‌های یارانه‌ای،توانسته‌اند این موضوع را در کشورشان حل کنند».

وی افزود:«طرحی را آماده کرده‌ایم که ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات میوه‌های گرمسیری را اصلاح و نوسازی کنیم و ۵۰۰۰ هکتار نیز توسعه داشته باشیم». /پ




مرکبات ایران به چین صادر می‌شود

منبع:خبر کرمان
?

مرکبات ایران به چین صادر می‌شود

:اخبار استان کرمان – اقتصادی