مردمی بودن مهم‌ترین وجه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار است

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: دهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با حضور ۴۰۰ تعزیه‌خوان در قالب ۱۲ گروه،دهم تا ۲۲ خردادماه برگزار می‌شود. به گفتۀ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،در این دوره از سوگواره تعزیه ده‌زیار،گروه‌هایی از استان‌های مرکزی،تهران،اصفهان،قم،قزوین و کرمان حضور دارند. محسن روحی با بیان این‌که به دنبال ایجاد هویت فرهنگی تعزیه […]

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: دهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با حضور ۴۰۰ تعزیه‌خوان در قالب ۱۲ گروه،دهم تا ۲۲ خردادماه برگزار می‌شود.

به گفتۀ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،در این دوره از سوگواره تعزیه ده‌زیار،گروه‌هایی از استان‌های مرکزی،تهران،اصفهان،قم،قزوین و کرمان حضور دارند.

محسن روحی با بیان این‌که به دنبال ایجاد هویت فرهنگی تعزیه برای روستای ده‌زیار هستیم،مردمی بودن را وجه اصلی این سوگواره دانست و تاکید کرد که قصد نداریم این سوگواره به یک برنامۀ دولتی تبدیل شود بلکه نقش ما پشتیبانی برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد است.

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان،وی در نشست خبری،بیان کرد:«تلاش داریم همه از جمله رسانه‌ها کمک کنیم که این هویت را برای روستای ده‌زیار به‌عنوان روستای تعزیه ایجاد کنیم».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان خاطرنشان کرد:«علاوه بر اجرای تعزیه در روستای ده‌زیار،در روستای زنگی‌آباد کرمان هم کار تعزیه در ایام فاطمیه به‌صورت جدی برگزار می‌شود».

وی با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه ده‌زیار در ایام رحلت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود،ادامه داد:«به دلیل اینکه در ایام ماه‌های محرم و صفر گروه‌های تعزیه در استان‌ها و شهرهای خود برنامه دارند،لذا زمانی انتخاب شده که گروه‌ها امکان حضور در ده‌زیار را داشته باشند».

روحی گفت:«اجراهای تعزیه ده‌زیار ۲ بخش دارد که یک بخش استفاده مردمی و بخش دیگر آموزش برای گروه‌های تعزیه از مناطق دیگر استان و کشور است و باید برنامه‌ریزی کنیم تا در سال‌های آینده کارگاه‌های آموزشی نیز در کنار تعزیه برگزار شود».

وی یادآور شد:«تلاش می‌کنیم مهمانانی از خارج از کشور نیز در این سوگواره در سال‌های آینده داشته باشیم،البته دانشجویان خارجی که در کرمان تحصیل می‌کنند،برای حضور در این آیین دعوت شده‌اند».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهارامیدواری کرد که با پشتیبانی و حمایت‌های لازم،این برنامه تداوم داشته باشد،مردم بیشتر شرکت کنند و از نزدیک تعزیه را ببینند.

 

اجرای ۴۰۰ نفر در سوگواره تعزیه ده زیار

دبیر دهمین سوگواره تعزیه ده‌زیار کرمان نیز گفت:«در ابتدا و سال اول برگزاری سوگواره تعزیه ده‌زیار،سعی کردیم این برنامه در ایام ارتحال امام(ره) برگزار شود تا در میانۀ سال هم گروه‌ها فعال باشند و تعزیه به محرم و صفر محدود نباشد».

ثارالله انکوتی افزود:«تعزیه به جز وجه عزاداری،یک کار هنری است و هنرمند تعزیه‌خوان برای اجرای خوب و باکیفیت در طول سال باید آمادگی لازم را داشته باشد».

وی اظهار کرد:«سوگواره تعزیه ده‌زیار از دهم تا ۲۲ خردادماه برگزار می‌شود و سعی ‌کردیم از بهترین گروه‌های تعزیه کشور استفاده کنیم که از پنج استان کشور دعوت شده‌اند».

دبیر دهمین سوگواره تعزیه ده‌زیار کرمان بیان کرد:«در شب ارتحال امام خمینی،گروه تعزیه شهر خمین به اجرای تعزیه در روستای ده‌زیار می‌پردازد».

وی ادامه داد:«در طول ۱۰ شب اجرای تعزیه،۴۰۰ تعزیه‌خوان در قالب ۱۲ گروه،تعزیه‌های خود را اجرا می‌کنند». /پ




مردمی بودن مهم‌ترین وجه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار است

منبع:خبر کرمان
?

مردمی بودن مهم‌ترین وجه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار است

:اخبار استان کرمان – فرهنگ