مراقب گزش حشرات و خزندگان باشید

به گزارش نذیر کرمان؛ نبی‌الله حیدرپور گفت: مهم‌ترین نکته پیشگیری از عقرب گزیدگی اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن در این خصوص است، احتیاط در پوشیدن لباس و کفش در مناطق عقرب خیز نیز از نکات مهم است، زیرا عقرب‌ها ممکن است میان لباس‌ها یا داخل کفش سکونت کنند و هنگام پوشیدن لباس یا کفش فرد را […]

به گزارش نذیر کرمان؛ نبی‌الله حیدرپور گفت: مهم‌ترین نکته پیشگیری از عقرب گزیدگی اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن در این خصوص است، احتیاط در پوشیدن لباس و کفش در مناطق عقرب خیز نیز از نکات مهم است، زیرا عقرب‌ها ممکن است میان لباس‌ها یا داخل کفش سکونت کنند و هنگام پوشیدن لباس یا کفش فرد را نیش بزنند، توصیه می‌شود لباس‌ها و کفش‌ها قبل از پوشیدن بخوبی تکانده شود و حتی المقدور پابرهنه در محیط باز در شب راه نروند.

او افزود: برای خوابیدن در محیط باز از تخت‌های بلند و پایه‌دار استفاده کنید یا قبل از ورود به محل خواب از عدم وجود عقرب اطمینان حاصل نمائید و در صورت نیاز به اسکان در چادر، آن را در محیطی باز و دور از نخاله‌ها و باقیمانده‌های ساختمانی بر پا کنید.

حیدرپور ادامه داد: از فرو بردن دست بدون محافظ در زیر سنگ‌ها، حفره‌ها و سوراخ‌های فاقد دید کافی و لانه پرندگان خودداری کنید. استفاده از دستکش‌های ضخیم در کارگران و کشاورزان در هنگام کار و نگهداری ماکیان (مرغ و خروس) می‌تواند با خوردن عقرب‌ها در کنترل آنها کمک کننده باشد.

او در ادامه پیرامون اقدامات فوری پس از گزش در عقرب زدگی گفت: مصدوم از محل حادثه خارج کنید،خونسردی خود را حفظ کنید، به فرد آسیب دیده اطمینان دهید و او را آرام کنید. آرامش فرد باعث می‌شود که جذب زهر کند شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی سیرجان افزود: از کمپرس سرد در محل گزش استفاده کنید. دقت کنید هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. عضو آسیب دیده را بی حرکت کنید و پایین‌تر از سطح قلب نگه دارید.

او ادامه داد: از هر گونه دستکاری محل گزش اعم از برش، مکش و سوزاندن اکیداً خودداری شود. درصورت گزش با عقرب مخصوصاً عقرب سیاه ضمن انجام اقدامات اولیه در اسرع وقت (مخصوصاً برای کودکان و سالمندان) جهت اعزام فوری با ۱۱۵ تماس گرفته و یا با وسیله شخصی سریعاً به اولین مرکز درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام






آیا این خبر مفید بود؟












نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف




مراقب گزش حشرات و خزندگان باشید

منبع: بــرنا
? مراقب گزش حشرات و خزندگان باشید