مرادی کرمانی نماد ادبیات کودک و نوجوان است | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: به مناسبت هشتادمین زادروز هوشنگ مرادی کرمانی،نویسندۀ ادبیات کودک و نوجوان،با حضور جمعی از اعضای پیوستۀ فرهنگستان و علاقه‌مندان به آثار ایشان،آیین نکوداشت این استاد،۱۹ شهریور ماه در کتابخانۀ مرکزی فرهنگستان برگزار شد. دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،در آغاز این نشست ضمن ابراز علاقۀ شخصی […]

نذیر کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: به مناسبت هشتادمین زادروز هوشنگ مرادی کرمانی،نویسندۀ ادبیات کودک و نوجوان،با حضور جمعی از اعضای پیوستۀ فرهنگستان و علاقه‌مندان به آثار ایشان،آیین نکوداشت این استاد،۱۹ شهریور ماه در کتابخانۀ مرکزی فرهنگستان برگزار شد.

دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،در آغاز این نشست ضمن ابراز علاقۀ شخصی به هوشنگ مرادی کرمانی و شادمانی از اینکه در شانزده سال گذشته هر هفته در نشست‌های شورای واژه‌گزینی فرهنگستان کنار ایشان بوده است،گفت:«ایشان یک نویسندۀ شناخته‌شده و پذیرفته‌شده و با محبوبیت فراوان هستند».

وی افزود:«مرادی کرمانی موفق‌ترین داستان‌نویس معاصر است و رابطۀ بین ایشان و سینما در حدی است که عده‌ای فکر می‌کنند ایشان از ابتدا به قصد فیلم‌نامه شدن داستان را نوشته است که البته طبق گفتۀ خودشان چنین نیست».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از سایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی،حداد عادل خاطرنشان کرد:«بسیاری از قصه‌های ایشان به زبان‌های زندۀ دنیا ترجمه شده است؛ و می‌توان گفت هوشنگ مرادی کرمانی شناخته‌شده‌ترین داستان‌نویس معاصر ایرانی در خارج از کشور است».

وی افزود:«زبان سالم و ساده و وسعت واژگانی از شاخص‌ترین ویژگی‌های زبان مرادی کرمانی است و فرهنگستان زبان فارسی به داشتن چنین عضو پیوسته‌ای افتخار می‌کند».

 

مرادی کرمانی نماد ادبیات کودک و نوجوان است

در ادامه،فریدون عموزاده خلیلی،نویسنده و روزنامه‌نگار،اظهار کرد:«آقای مرادی کرمانی نماد ادبیات کودک و نوجوان است. صحبت کردن از آقای مرادی کرمانی هم سخت و هم آسان است. از‌این‌رو آسان است که زبان ایشان ساده و شخصیت خودشان هم ساده و فروتن است. از دیگر سو دشوار است،چون در پس این ظاهر ساده که در داستان‌ها و شخصیت ایشان جلوه‌گر است،یک دریای عمیق نهفته است».

رئیس هیئت‌مدیرۀ انجمن ادبیات کودک و نوجوان افزود:«مرادی کرمانی نه در ادبیات کودک و نوجوان،که در فرهنگ کودک و نوجوان و به عبارت بهتر،در فرهنگ ما مهم است».

این پژوهشگر افزود:«ساختن یک شخصیت مثل مجید مهم است،اما از آن مهم‌تر خلق یک جهان جدید است که مرادی کرمانی این جهان جدید را خلق کرده است».

 

برای مرادی کرمانی زندگی و مرگ شبیه یک بازی است

سپس شهین نعمت‌زاده،زبان‌شناس و عضو شورای واژه‌گزینی فرهنگستان در چهار بعد خلاقیت،ذهن قصه‌پرداز،فرهنگ کرمانی و قدردانی مردم کرمان در آثار هوشنگ مرادی کرمانی به ایراد سخن پرداخت.

وی خاطرنشان کرد:«اینقدر هوشنگ مرادی کرمانی در آثارش از روستای زادگاهش،سیرچ،گفت که حالا این روستا یکی از ده روستاهای مقصد گردشگری ایران شده است».

آزاده خلیفی،دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر در آثار هوشنگ مرادی نیز در این جلسه گفت:«مرادی کرمانی در آثارش مرگ را به سخره می‌گیرد و از نظر او زندگی از هر چیزی قوی‌تر است».

وی افزود:«برای مرادی کرمانی زندگی و مرگ شبیه یک بازی است. او از مرگ درک بی‌واسطه‌ای دارد؛ زیرا که مادرش را هرگز ندیده و در کودکی بارها مرگ اطرافیان را دیده است».

 

تاثیر کودک درون در روح قصه‌های مرادی کرمانی

هومن مرادی کرمانی،سینماگر و فرزند هوشنگ مرادی کرمانی،در ادامۀ این مراسم،در مورد پدرش گفت:«پدر به خاطر کودک درون خاص،در روح قصه‌هایش تأثیر گذاشته است».

وی با اشاره به علاقه‌مندی هوشنگ مرادی کرمانی به سینما گفت:«پدر اگر داستان‌نویس نمی‌شدند،قطعاً کارگردان می‌شدند».

در پایان این آیین،هوشنگ مرادی کرمانی از همسر و فرزندانش و برگزارکنندگان این جلسه تقدیر و تشکر کرد و کیک تولد خود را برش زد.

هوشنگ مرادی کرمانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و یکی از مهم‌ترین نویسندگان ایرانی است. او خالق آثاری مانند «قصه‌های مجید»،«شما که غریبه نیستید»،«مهمان مامان» و «خمره» است و برنده یا نامزد جوایز بسیاری مانند جایزۀ شورای کتاب کودک ایران و جایزۀ جهانی هانس کریستین آندرسن شده است. آثار او به اغلب زبان‌های زندۀ دنیا ترجمه شده است و بسیاری از نوشته‌هایش دست‌مایۀ آثار تلویزیونی و سینمایی قرار گرفته است.


مرادی کرمانی نماد ادبیات کودک و نوجوان است

منبع:خبر کرمان
?مرادی کرمانی نماد ادبیات کودک و نوجوان است :اخبار استان کرمان – فرهنگ