مداح کرمانی که به خاطر امام حسین (ع)، اشرفیِ اهدایی را پس داد | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان به مناسبت برگزاری بیست و یکمین اجلاسیه پیرغلامان حسینی در کرمان، با متولی تکیه فاطمیه به گفت‌وگو نشستیم. تکیه‌ای که بنیانگذارش (حاج ماشاءالله لطفی) در صحن آن دفن است. مرتضی لطفی فرزند حاج ماشاءالله درباره خاطرات کودکی‌اش از ماه محرم می‌گوید: هیئت‌ها از چهار سوی بازار کرمان رد می‌شدند و باید به نوبت […]


نذیر کرمان/کرمان به مناسبت برگزاری بیست و یکمین اجلاسیه پیرغلامان حسینی در کرمان، با متولی تکیه فاطمیه به گفت‌وگو نشستیم. تکیه‌ای که بنیانگذارش (حاج ماشاءالله لطفی) در صحن آن دفن است.

مرتضی لطفی فرزند حاج ماشاءالله درباره خاطرات کودکی‌اش از ماه محرم می‌گوید: هیئت‌ها از چهار سوی بازار کرمان رد می‌شدند و باید به نوبت می‌آمدند؛ هیئت سادات گلبازخان همیشه جلو بود و با شال سبزی که سادات به گردن انداخته بودند، منظره زیبایی را رقم می‌زدند و مردم ارادت خاصی به سادات داشتند.

ما معمولاً در تکیه فاطمیه میزبان بودیم و جایی نمی‌رفتیم اما یک شب محرم را باید هیئت فاطمیه به تکیه گلبازخان می‌رفتیم.

وی بیان کرد: پدرم، حاج ماشاءالله لطفی اولین پیرغلامی بود که ۲۱ سال قبل از کرمان به اجلاسیه پیرغلامان رفت؛ او پدرم مداح، شاعر، بنیانگذار، متولی و واقف تکیه فاطمیه بود.

این مداح اهل بیت با بیان اینکه افتخار همه پیرغلامان نوکری است و به این نوکری افتخارمی‌کنند، گفت: پدرم همیشه می‌گفت امام حسین علیه السلام غلام دارد، نهایتاً سرغلام. رئیس نمی‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه اماکن آبرومند و ریشه‌داری از جمله بیت‌الزهرا، حسینیه ثارالله و … در کرمان داریم، افزود: ما افتخار می‌کنیم که تکیه فاطمیه جایگاه شروع مبارزات انقلابی سردار حاج قاسم سلیمانی بوده و قدمگاه شهید مقاومت است و این تکیه مورد عنایت حاج قاسم بوده و پدرم علاقه زیادی به حاج قاسم داشت.

لطفی بیان کرد: پدرم از کودکی ذاکر و نوحه‌خوان بود و بزرگترین افتخارش نوکری امام حسین علیه السلام بود.

این ذاکر اهل بیت افزود: به گفته خودش، پدرم از ۸ سالگی ذاکری را از تکیه قلعه محمود شروع کرده و بعدها تکیه فاطمیه را در زمین ۸۰ متری بنا کرد و فاطمیه اولین تکیه در کرمان است که به نام معصوم نامگذاری شده زیرا تکایای دیگر به نام محله‌ها بود مثل تکیه محله شهر، گلبازخان، قلعه محمود.

وی با اشاره به خاطره‌ای از زبان پدرش(متولی و بنیانگذار تکیه فاطمیه کرمان) گفت: سال‌ها قبل یک خانم که گذشته خوبی در زندگی‌اش نداشته، یک یه شب به مراسم تکیه می‌آید و دلش می‌شکند. نیمه شب حضرت زهرا سلام الله علیها را خواب می‌بیند که خانم به او می‌گوید من تو را بخشیدم. مهریه‌ات را برای خانه من پوشش بگیر و حتی نام جدید برای او انتخاب کردند و این خانم نخستین خیمه تکیه فاطمیه را خریداری کرد.

مرتضی لطفی بیان کرد: پدرم تعصب خاصی روی سیدالشهدا علیه السلام داشت و روز عاشورا نمی‌گذاشت بچه‌های هیئت فاطمیه چیزی بنوشند و می‌گفت امروز به احترام امام حسین علیه السلام تشنه عزاداری کنید.

وی افزود: او امام حسین علیه السلام را باور داشت و می‌گفت «برای ذاکری آقا پول نگیر. قبل از مداحی در دلت نیت کن و به امام حسین علیه السلام بگو من کاری به جمعیت ندارم و اینکه مجلسم می‌گیرد یا نه، من برای تو می‌خوانم تو نگاهم کن. از خود امام حسین بخواه او همه زندگی را به من داده و آقا مزدی بیش از آنچه که شایسته است به تو می‌دهد».

این مداح اهل بیت افزود: پدرم خرداد سال ۹۶ به رحمت خدا رفت و با اجازه نماینده سابق ولی فقیه در استان، در داخل تکیه به خاک سپرده شد.

مرتضی لطفی در پایان با اشاره به کرامات اهل بیت علیهم السلام گفت: حاجتی نبوده که در این خانه به من داده نشده باشد و معتقدم در همه مجالسی که به نام ائمه پایه‌گذاری می‌شود، کسی با خلوص نیت و قطع امید از بقیه و با عشق بیاید، حتماً جواب می‌گیرد و اینجا جای ناامیدی نیست.

وی در پایان با اشاره به خاطراتی از پدر مرحومش(حاج ماشاءالله لطفی) بیان کرد: پدربزرگم تاکید کرده بود که پدرم به شرطی می‌تواند مداحی و نوحه‌خوانی کند که از کسی بابت این امر پول نگیرد و وقتی که یکی از بزرگان کرمان بابت مداحی در زمان نوجوانی به پدرم اشرفی داد، او نپذیرفت.

انتهای پیام


مداح کرمانی که به خاطر امام حسین (ع)، اشرفیِ اهدایی را پس داد

منبع: ایـسنا
? مداح کرمانی که به خاطر امام حسین (ع)، اشرفیِ اهدایی را پس داد