محمد صنعتی نگران فراموشی زحمات ورزشکاران کرمان بود

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: پنجشنبه همین هفته کتاب تاریخ «صد سال ورزش کرمان» تالیف روان‌شاد محمد صنعتی از پیشکسوتان به‌نام ورزش استان کرمان، با حضور جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان ورزش کرمان رونمایی می‌شود. به گزارش خبرنگار فردای کرمان، دکتر کامبیز صنعتی فرزند محمد صنعتی روز یک‌شنبه در نشست مقدماتی مراسم رونمایی کتاب «صدسال […]

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: پنجشنبه همین هفته کتاب تاریخ «صد سال ورزش کرمان» تالیف روان‌شاد محمد صنعتی از پیشکسوتان به‌نام ورزش استان کرمان، با حضور جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان ورزش کرمان رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، دکتر کامبیز صنعتی فرزند محمد صنعتی روز یک‌شنبه در نشست مقدماتی مراسم رونمایی کتاب «صدسال ورزش کرمان»، این خبر را داد.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش و جایگاه پدر خود در ورزش استان اظهار کرد: «فکر تدوین کتاب «صد سال ورزش کرمان» از چند دهه‌ی قبل در ذهن ابوی بود. چون نگران فراموش شدن زحمات ورزشکاران کرمانی بود. به‌همین خاطر، در سال ۹۵ با این قصد که به این دغدغه‌اش جامه‌ی عمل بپوشاند، کار پژوهش برای تالیف این کتاب را آغاز کرد».

صنعتی از دشواری‌های تالیف چنین کتابی که در مواردی حتی می‌توانست باعث دلسردی پدر او هم بشود یاد کرد.

وی با اشاره به نصیحت‌گرانی که انجام این کار را ناممکن می‌دانستند بیان کرد: «برخی از تفاوت قول و قرارها و بی‌محلی شایع در جامعه، علی‌الخصوص جامعه‌ی ورزش، به او هشدار می‌دادند».

وی گفت: «اما پدرم در این راه مصمم بود چون او اعتقاد داشت: به راه بادیه رفتن، به از نشستن باطل / که گر مراد نیابم، به قدر وسع بکوشم».

صنعتی در ادامه گفت: «پدرم کار خود را از راه مصاحبه با بیش از ۳۰۰ نفر از پیشکسوتان، مربیان، ورزشکاران دیروز و امروز، و … آغاز کرد. اما این مسیر، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و دیگران هم گفته بودند چندان راه همواری نبود. چراکه برخی قول دادند، اما برای مصاحبه نیامدند. برخی هم می‌گفتند اگر فقط از من و تیم من می‌نویسید، حاضر به مصاحبه هستیم. عده‌ای هم می‌گفتند: اگر با فلانی مصاحبه کنید، و نامش را در این کتاب بیاورید، من مصاحبه نخواهم کرد. برخی می‌گفتند: ما در قله‌ی فلان رشته‌ی ورزشی هستیم و بقیه در دامنه‌ی آن قرار دارند. تعدادی هم معتقد بودند: ورزش کرمان، یعنی ما، و بقیه تماشاچی بودند … اما پدر، که دلش از این‌ همه تنگ‌نظری‌، حسادت‌ و خودخواهی‌ تعدادی اندک، خون بود، تنها لبخندی بر لب می‌آورد، و آنان را با «فالله خیر حافظا» بدرقه می‌کرد».

وی البته این را هم اضافه کرد: «بزرگ‌مردانی هم آمدند، اول از دیگران، و زحمات و خدمات نسل قبل از خود گفتند، و همت و تلاش پیشکسوتان را ارج گذاشتند و جوانان را به تلاش افزون‌تر توصیه کردند».

صنعتی در مورد محتوای کتاب گفت: «مسلما تالیف چنین کتابی هر مقدار زمان ببرد و تعداد صفحات آن نیز افزایش یابد، نمی‌تواند یک کتاب کامل و بی‌نقص باشد».

وی با بیان این‌که کتاب صد سال ورزش کرمان را بهرغم تمامی کمبودها و نواقص‌اش، باید سنگ بنای اولیه در این مسیر بدانیم، خاطرنشان کرد: «امید است در آینده، جلد دوم این کتاب هم تالیف شود و محققان و پژوهشگران، در تکمیل و غنای بیشتر آن بکوشند».

صنعتی با اشاره به گستره‌ی عظیم جامعه‌ی ورزشی گفت: «تلاش بسیاری صورت گرفته است تا کتاب، فارغ از جناح، سلیقه، گروه و باند، تدوین شود، و هدف آن بود تا تمامی اهالی ورزش را پوشش دهد و هیچ ملاحظه‌کاری در آن نشود».

وی در پایان افزود: «از تمام خادمان واقعی ورزش کرمان که نه برای خودنمایی، بلکه برای بیان تاریخ حقیقی ورزش این دیار، آمدند و از دیروزها گفتند و بر غیرت ورزشکاران حال، نه تنها رشک نبردند، بلکه آفرین گفتند، قدردانی می‌کنم».

گفتنی است روانشاد محمد صنعتی قطعا اولین کسی نبوده است که تدوین تاریخ صد سال ورزش کرمان را در سر می‌پرورانده است، اما او با همت بلندی که داشت در واپسین سال‌های حیات پر بار خود کوشید تا به این آرزوی دیرین خود جامه‌ی عمل بپوشاند اما افسوس که قبل از طراحی، چاپ و انتشار آن، با دار فانی وداع کرد و باقیمانده‌ی کار را به فرزندان خود سپرد.

 

 




محمد صنعتی نگران فراموشی زحمات ورزشکاران کرمان بود

منبع: خبر کرمان
?
محمد صنعتی نگران فراموشی زحمات ورزشکاران کرمان بود

: اخبار استان کرمانفرهنگ