محمدرضا علیزاده

کرمان- «محمدرضا علیزاده» به پویش بزرگ انتخاباتی نذیر کرمان با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست. استان: کرمان حوزه انتخابیه: کرمان و راور شعار انتخاباتی: کارآمدی، پاکدستی و صداقت پویش بزرگ انتخاباتی نذیر کرمان با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب […]

کرمان- «محمدرضا علیزاده» به پویش بزرگ انتخاباتی نذیر کرمان با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست.

استان: کرمان

حوزه انتخابیه: کرمان و راور

شعار انتخاباتی: کارآمدی، پاکدستی و صداقت


پویش بزرگ انتخاباتی نذیر کرمان با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

محمدرضاعلیزاده، یکی از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در زیر رزومه کوتاهی از ایشان و پاسخ‌هایشان به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

رزومه:

دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، معاون فرهنگی و اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، معاون امور کتابخانه های عمومی استان کرمان، مدیرهنرستان هنرهای زیبای کرمان، معاون آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمان

سوالات کشوری:

* مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟

عدم توانمندی نظام قانون گذرای کشور و پر کردن خلاء ها و ضعف‌های حقوقی و قانونی در این خصوص، عدم توانمندی لازم مجلس و نمایندگان در نظارت بر حسن اجرای مصوبات مجلس در کشور و همچنین استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه، عدم همکاری و تعامل لازم نمایندگان با دولت و وزیران و همچنین استانداران، فرمانداران و مدیران محلی، سیاست زدگی نمایندگان در تدوین و تصویب قوانین، عدم انتخاب تخصصی نمایندگان در کمیسون های مختلف مجلس بر اساس رشته تحصیلی، سوابق اجرایی و تخصصی، اشرافیت نماینده بر وظایف کمیسیون‌ها، عدم آگاهی و آشنایی برخی نمایندگان با سیستم‌های قانون گذاری در سایر کشورها

* مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

آسیب شناسی جامع نظام حقوقی و قانون گذاری و نظارتی کشور و شناسایی علمی چالش‌ها و موانع پیش روی در خصوص اجرای دقیق مصوبات مجلس از سوی سایر قوا بخصوص قوه مجریه، استفاده بیشتر و مؤثر مجلس و نمایندگان از مجموعه وظایف نظارتی خود در حوزه‌های مختلف حقوقی، قضائی، اجرایی، مالی، اقتصادی، عمرانی و …، به اعتقاد بنده دلیل عمده اجرایی نشدن برخی از مصوبات مجلس و عدم کارامدی قوانین تصویب شده در ادوار گذشته مجلس عدم توجه قانون گذاران به شفافیت، صراحت، جامع بودن، موجز بودن، دو پهلو بودن، منطبق بودن با نیازهای واقعی مردم و عدم تأمین منافع مردم و… بوده است که باید اصلاح گردد.

* همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلی‌گاه این همراهی و همکاری چیست؟

یکی از مشکلات فعلی نظام حکومتی در کشور متأسفانه عدم همکاری و تعامل لازم بین قوای سه گانه و همچنین عدم تعامل لازم بین مجلس و دستگاه‌های مختلف اداری، اجرایی و سیاسی کشور است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده است. باید میان مجلس و سایر قوا هم در سیاست گذاری کلی و هم در سیاست گذاری خرد و منطقه‌ای و محلی هماهنگی وتعامل وجود داشته باشد و مهمترین تجلی گاه این همراهی و همکاری باید در حوزه مسائل اقتصادی، معیشتی، کنترل تورم، کنترل نرخ ارز، تخصیص ارز و … صورت گیرد.

* مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

مسئوولیت پذیری و مهمتر از آن پاسخگو بودن نمایندگاه یکی از مهمترین اصول، ضوابط و معیارهای ارزیابی و سنجش عملکرد نمایندگاه باید باشد. مردم خود باید نظارت کنند و مطالبه گر باشند و از نمایندگان بخواهند که مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند. اگر مطالبه گری از سوی مردم نباشد نمایندگان نیز خود را ملزم به مسؤلیت پذیری و پاسخگویی نمی‌دانند که متأسفانه تا به حال چنین بوده است و عدم مسؤلیت پذیری و پاسخگویی نمایندگان دلیل اصلی وضعیت موجود و بروز همه این مشکلات مختلف در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، فرهنگی و … در جامعه بوده است.

* مردمی بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوام‌زدگی و طرح شعارهای غیر واقع‌بینانه اسیر شود؟

مردمی بودن با لمپنیزم بودن تفاوت دارد برخی از نمایندگان با رفتارهای عوام فریبانه پوپولیستی سعی در فریب افکار عمومی دارند. برخی از نمایندگان ادوار گذشته مجلس با مطرح کردن شعارهایی مقل ایجاد شغل، تأسیس کارخانه، ساخت مسکن و … که همه این موارد جز فعالیت‌های اجرایی و وظیفه قوه مجریه می‌باشد نه قوه مقننه و نمایندگان سعی در عوام فریبی و انتخاب مجدد خویش را دارند که البته مردم هوشمند دیگر فریب این شارلاتان بازی‌ها را نمی‌خوردند. بنظر من مردم بودن در عمل است نه در ادعا، مردمی بودن یعنی با مردم زندگی کردن با مردم هم سفره بودن و با مردم زیستن است، درد مردم را درد خود دانستن است نه عوام فریبی کردن.

* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مواردی نظر قرار گیرد؟

طبق اصول ۷۱ تا ۹۰ قانون اساسی، وظایف عمده مجلس و نمایندگان در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت خلاصه می‌شود. لذا یک نماینده باید به دور از سیاست زدگی، قوم مداری، خویشاوند سالاری، و فارغ از تفکر و نگاه رانتی و حزبی و سیاسی در حوزه دو وظیف قانونی خود یعنی قانون گذاری و نظارتی، صرفاً مصالح عمومی مردم و منافع کشور را مد نظر قرار دهد تا از بخشی زدگی و همچنین دخالت در وظایف سایر قوا و دستگاه‌ها جلوگیری شود.

سوالات استانی:

* در طی چند سال اخیر برای ایجاد اشتغال در استان کرمان سرمایه گذاری زیادی در حوزه صنعت ومعدن آن صورت گرفته است. به نظر شما آیا برای ایجاد اشتغال جدید درشهرستان های کرمان و راور سرمایه گذاری در حوزه صنعت ومعدن کافی است ویا باید در چه زمینه‌های دیگری سرمایه گذاری کرد؟

بارها بر این نکته تاکید داشته ام و دارم که کرمان صرفاً” بهشت معادن نیست. کرمان بهشت کشاورزی، بهشت گردشگری، بهشت صنایع دستی، بهشت توسعه صنعتی، بهشت تولید علم و توسعه فناوری‌های علمی، بهشت فرهنگ و هنر و معماری، بهشت نخبگان علمی و … نیز هست. به جرأت می‌توان گفت آنچه که بعنوان پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رشد و توسعه و پیشرفت در کرمان وجود دارد قطعاً بصورت یکجا و با هم در هیچ استان دیگری در کشور وجود ندارد و شاید آنچه که در سایر استان‌ها وجو دارد و در کرمان کمتر وجود داشته است. وجود مدیران، مسئولین و نمایندگان دانا، متخصص، دلسوز و کاردان و کارآمد بوده است که اول درک درست و علمی از توسعه داشته باشند و دوماً بر تمام پتانسیل‌ها، ظرفیت‌های توسعه کرمان آشنایی و توجه داشته باشند و سوما واقعاً بدانند که چه می‌کنند و با چه برنامه مدونی می‌توان از این همه ظرفیت و پتانسیل در جهت رشد و توسعه متقارن و توازن کرمان استفاده کنند نه صرفاً دائم بگویند کرمان بهشت معادن است.

* یکی از چالش‌های اصلی استان کرمان حضور تعدادزیادی از اتباع بیگانه غیرمجاز در این استان است که مشکلات زیادی را به وجود آورده اند. نظر شما درباره رفع این معضل چیست؟

شخصاً” با واژه اتباع بیگانه غیر مجاز مخالفم. بهتر است بگوییم اتباع خارجی غیر مجاز. علاوه بر این من بر این باورم که موضوع اتباع خارجی غیر مجاز و حضور تعداد زیاد آنها در استان صرفاً” یک موضوع استانی نیست، بلکه موضوعی است ملی و حتی فراملی و لذا حل ریشه‌ای آن صرفاً” در اختیارات مدیران استان کرمان نمی‌باشد و هر کاندیدایی که بگوید شخصاً” برای حل آن برنامه اجرایی دارم صرفاً ادعایی مضحک ارائه می‌دهد و برای چند تا رأی به نفع خودش عوام فریبی می‌کند. حل مشکل اتباع خارجی غیر مجاز اولاً” در سطح بین المللی نیازمند ایجاد ثبات سیاسی و ثبات اقتصادی و ثبات امنیتی در کشورهای همسایه از جمله افغانستان است و دوماً” نیازمند تعامل با کشورهای منطقه و همچنین سازمان‌های بین المللی همانند سازمان ملل و کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل و سایر سازمان‌های جهانی و در آخر برنامه ریزی مدیران و مسئولین و دستگاه‌های مختلف و قوای سه گانه در جهت تصویب قوانین و همچنین برنامه ریزی و انجام اقدامات اجرایی و نظارتی در این خصوص می‌باشد.

* استان کرمان یک استان با میراث فرهنگی غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان است. به نظر شما چه اقداماتی بایدبرای رشد وشکوفایی صنعت گردشگری این استان صورت گیرد؟

متأسفانه در طی دو دهه کذشته تقریباً” هیچ اقدام مؤثری در حوزه میراث فرهنگی، حفظ و حراست از آثار تاریخی و همچنین در حوزه صنایع دستی و رشد و توسعه صنایع دستی استان و حل مشکلات هنرمندان در این حوزه انجام نشده است. علاوه بر این در حوزه استفاده از پتانسیل‌ها وجاذبه های گردشگری بی نظیر کرمان و ثبت ملی و جهانی این آثار در ابعاد مختلف فرهنگی، تاریخی، طبیعت گردی، ژئوتوریسم و … اقدام در خوری انجام نشده است؛ بطوری که حتی شهر کرمان علی رغم این همه ظرفیت‌ها و جادبه های گردشگری حتی یک اثر ثبت شده جهانی را ندارد. متأسفانه در حوزه استفاده از ظرفیت‌ها وجاذبه های گردشگری کرمان در راستای دست یابی به رشد و توسعه پایدار اقدام درخوری انجام نشده است نه این جاذبه‌ها شناسایی و معرفی شده اند و نه برنامه چندان مشخصی در این خصوص وجود دارد و نه زیرساخت‌های لازم در کرمان جهت استفاده از این ظرفیت‌ها وجود دارد. به نظر من باید برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کرمان یک ستاد ویژه و قرارگاه جهادی بر مبنای اقتصاد دانش بنیان ایجاد نمود تا بتوانیم بصورت علمی و برنامه ریزی شده و در عین حال جهادی این بخش از ظرفیت‌های کرمان را فعال نمائیم.

کد خبر ۶۰۴۰۷۶۸




محمدرضا علیزاده

منبع: مــهر
? محمدرضا علیزاده