لزوم به‌روزآوری روش‌های سوادآموزی/ بیسوادیِ پایه همچنان وجود دارد

نذیر کرمان/کرمان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: جا دارد این مسئله را به‌روزآوری کنیم چه در تعریف سواد یا در روش‌ها که البته به معنی اتمام ماموریت اول نهضت و گذر از بیسوادی پایه نیست. علیرضا عبدی امروز هشتم خردادماه در جلسه تبیین اولین رویداد “رهیافت‌های نوین سوادآموزی در […]

نذیر کرمان/کرمان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: جا دارد این مسئله را به‌روزآوری کنیم چه در تعریف سواد یا در روش‌ها که البته به معنی اتمام ماموریت اول نهضت و گذر از بیسوادی پایه نیست.

علیرضا عبدی امروز هشتم خردادماه در جلسه تبیین اولین رویداد “رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید” در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: آموزش و تعلیم و تربیت در جهان امروز تغییرات بسیار گسترده‌ای را به لحاظ اجتماعی درک می‌کند و طبیعتا این تغییرات سریع مطالبات آموزشی مضاعفی در سطح اجتماع مطالبه می‌کند.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ که تاسیس شد، آن زمان در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تقریبا ۴۷ درصد باسواد داشتیم، افزود: در حال حاضر وضعیت باسوادی در کشور قابل قبول است و به ۹۷.۱ درصد رسیده و از سوی دیگر جمعیت کشور دو برابر نسبت به سال ۵۸ است.

عبدی تصریح کرد: کشور بار دیگری به نام اتباع دارد و نهضت سوادآموزی یک میلیون نفر از اتباع را در سال های گذشته با سواد کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: فرمان امام (ره) درباره نهضت سوادآموزی یکی از متعالی ترین تفکر و نوآوری‌ها در حوزه آموزش و تعلیم و تربیت است و این پیام چشم انداز بسیار روشنی می‌دهد.

وی اظهار کرد: خواندن و نوشتن تعریفی بود که در زمان گذشته برای سواد تعریف می‌شد و مسائل مبتلابه آن مقطع زمانی را این رشد حل می‌کرد و پاسخگوی بسیاری از مسائل آن مقطع بود اما امروز در تعریف چهارم سواد قرار داریم و به‌روزآوری تعاریف طبیعتا بر مبنای اقتضائات روز جامعه اتفاق می‌افتد.

عبدی با بیان اینکه اگر تحول علمی را با زیرساخت مردمی تجربه نکنیم، بسیاری از مشکلات کنونی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: فضای مجازی و نداشتن سواد والدین نسبت به این فضا و اتفاقات پیرامونی، بحران‌ها و مسائل بعضا لاینحلی برای جوانان و نوجوانان ما رقم زد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به پایین بودن اطلاعات بسیاری از افراد در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: دنیا دارد به سمت متاورس می‌رود، روش‌ها تغییر می‌کند اما در آموزش‌های همگانی ما فضا این نیست.

وی با اشاره به تاثیر شبکه ارتباطی اظهار کرد: ممکن است فردی در حوزه مالی سواد داشته و در حوزه ارتباطی نداشته باشد لذا باید در تبادل اطلاعات به این سواد دست یابیم و این یک جریان جدید در دنیاست که باید به آن برسیم و امام (ره) این مسئله و جریان مردمی و حرکت همگانی را دیده و تاکید دارند هر کس بیسواد است باید یاد بگیرد.

عبدی بیان کرد: جا دارد این مسئله را به‌روزآوری کنیم چه در تعریف سواد یا در روش‌ها که البته به معنی اتمام ماموریت اول نهضت و گذر از بیسوادی پایه نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بیسوادیِ پایه همچنان در کشور وجود دارد و یکی از دلایل، عدم انسداد بیسوادی است. افراد بازمانده از تحصیل زیادی در کشور به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داریم و آموزش و پرورش دارد بار بسیار زیادی را از جاهای دیگر متحمل می‌شود.

وی با بیان اینکه باید مطالبه از جریان علوم تربیتی کشور در زمینه تعریف جدید سواد و فضای جدید دنیا اتفاق بیفتد، تصریح کرد: بخشی از کار توسعه گفتمانی، بخشی تبلیغ و بخش دیگر حضور اساتید و اصحاب قلم و ایده پردازان در این موضوع است.

عبدی با اشاره به اینکه رویداد رسا، یک جریان بین المللی است، گفت: باید بازتعریفی در افق‌ها و روش‌ها داشته و دست به دست هم داده و به این اتفاق که دولت دنبال تحول است، کمک کنیم. ضمن اینکه این توان را داریم به سرعت به نقاط مطلوبِ متصور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کرمان به لحاظ علمی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و دانشگاه باهنر جزء دانشگاه های برند کشور است و از این استان انتظار داریم.

انتهای پیام




لزوم به‌روزآوری روش‌های سوادآموزی/ بیسوادیِ پایه همچنان وجود دارد

منبع: ایـسنا
? لزوم به‌روزآوری روش‌های سوادآموزی/ بیسوادیِ پایه همچنان وجود دارد