قیمت برق را واقعی کنید تا بخش خصوصی نیروگاه بسازد

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به مشکل قطع برق صنایع در تابستان،گفت:«‌دولت بر اساس ماده ۲۵ قانون، مکلف شده هیچ‌وقت جریان گاز و برق واحدهای تولیدی را قطع نکند مگر در شرایط بحران مانند جنگ و زلزله که تعریف مشخصی دارد،اما چهار سال متوالی است که در زمان […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به مشکل قطع برق صنایع در تابستان،گفت:«‌دولت بر اساس ماده ۲۵ قانون، مکلف شده هیچ‌وقت جریان گاز و برق واحدهای تولیدی را قطع نکند مگر در شرایط بحران مانند جنگ و زلزله که تعریف مشخصی دارد،اما چهار سال متوالی است که در زمان پیک برق در تابستان،برق بنگاه‌های تولیدی را قطع می‌کنند و اولویت قطع برق با واحدهای تولیدی است و در زمستان هم گاز را قطع می‌کنند و اسمش را هم مدیریت می‌گذارند،این مدیریت نیست».

عباس جبالبارزی افزود:«می‌گویند برق بخش خانگی را به دلیل تبعات اجتماعی قطع نمی‌کنیم،در صورتی که کارگر همین واحد تولیدی باید بیکار در خانه بنشیند که برق خانه‌اش قطع نشود».

وی تاکید کرد:«قانون این اجازه را به دولت نداده است. اگر نمی‌توانید نیروگاه بزنید،قیمت برق را واقعی کنید تا بخش خصوصی نیروگاه بسازد».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان،عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در شورای‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با حضور رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور،با موضوع بررسی موانع و مشکلات افزایش تولید برگزار شد،با اشاره به شعار سال،اظهار کرد:«شعار امسال،رشد تولید و کنترل تورم است اما تاکنون سیاست مشخصی از دستگاه‌های مرتبط با فضای کسب‌و‌کار مشاهده نشده که نشان دهد امسال سیاست‌های آن‌ها نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده که به رشد تولید منجر شود».

وی ادامه داد:«کماکان رتبۀ کسب‌وکار کشور ۱۲۷ است و کشوری که می‌خواهد در سال ۱۴۰۴ رتبۀ اول اقتصاد خاورمیانه را در منطقه داشته باشد،با این رتبۀ کسب‌وکار نمی‌تواند به این جایگاه دست یابد، همۀ این شاخص‌ها در اختیار حاکمیت است،رتبۀ کسب‌وکار دست ما نیست و تقاضا داریم روی این موضوع کار بشود».

جبالبارزی در ادامه خاطرنشان کرد:«ما اعتقاد داریم نرخ ارز،نرخ ارز آزاد است اما دولت اصرار دارد که ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دارم و بخش تولید برای واردات مواد اولیه باید ارز نیمایی بگیرد در حالی که فرایند تخصیص و تامین ارز چهار ماه طول می‌کشد».

وی گفت:«بانک مرکزی بخشنامه‌هایی صادر کرده که نه تنها به این موضوع کمک نکرده که شرایط را بدتر کرده است و سبب می‌شود نقدینگی تولیدکننده از دستش خارج شود».

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان افزود:«ما ارز نیمایی نمی‌خواهیم،فقط لطف کنند ارز آزاد را بپذیرند تا رقابت منطقی شود و ما کارمان را انجام دهیم».

وی با بیان این‌که رشد تولید به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، یادآور شد:«ما تحریم هستیم و خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری به کشور نمی‌آیند،سرمایه‌گذاران داخلی‌ هم کم شده‌اند و در این شرایط بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری ثابت منابع پرداخت نمی‌کنند».

جبالبارزی ادامه داد:«قانون بهبود فضای‌ کسب‌وکار، دولت و دستگاه‌ها را مکلف کرده که قبل از گرفتن هر تصمیم اقتصادی،نظر تشکل‌های بخش خصوصی و اتاق‌ها را سوال کنند اما این موضوع در عمل اتفاق نمی‌افتد،بخشنامه‌های متعددی صادر می‌شود و بعد بخش خصوصی باید در کمیته رفع موانع،مشکلات را برطرف کند».

وی به مشکل تامین و قیمت مواد اولیه نیز اشاره کرد و گفت:«‌دولت مواد اولیۀ مس و پتروشیمی را تامین می‌کند و قیمت آن‌ها مرتب تغییر می‌کند و در بورس کالا هم عرضه می‌شود، ۹۰ درصد بنگاه‌های کشور کوچک و متوسط هستند که نه منابع مالی دارند که وارد بورس بشوند و نه آن رابطه‌ها را دارند،یا به این واحدها مواد اولیه بدهید و یا اجازه بدهید وارد کنند. اغلب این بنگاه‌ها مجبورند کماکان از طریق دلالی و با قیمت بالاتر مواد اولیه را تامین ‌کنند».

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان با سازمان تامین‌اجتماعی،بیان کرد:«سازمان تامین‌اجتماعی هنوز بودجه‌بگیر دولت نشده و انحصاری است اما با همین شرایط،ظرف چند سال آینده بودجه‌بگیر می‌شود،تقاضا می‌کنم با توجه به این‌که پتانسیل آن هم در کشور وجود دارد،بیمۀ مرکزی را ممنوع کنید،سازمان‌های بیمه‌ای مشابه ایجاد کنید تا هم رقابت خوب بشود،هم کارگر و کارفرما خدمات خوبی دریافت کند و هم تامین‌اجتماعی خود را اصلاح کند».

وی ادامه داد:«امروز این بنگاهی که منابع خود را از ما تامین می‌کند به جان ما افتاده و بر شاخه نشسته و بُن می‌برد و تنها راه،ایجاد سازمان‌های رقابتی برای تامین‌اجتماعی است».

جبالبارزی در پایان تاکید کرد:«ما تحت تحریم خارجی هستیم خواهش می‌کنم تحریم داخلی را تعطیل کنید». /پ




قیمت برق را واقعی کنید تا بخش خصوصی نیروگاه بسازد

منبع:خبر کرمان
?

قیمت برق را واقعی کنید تا بخش خصوصی نیروگاه بسازد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی