«قهرمان مهران» قولش به حاج قاسم را عملی کرد/ شهیدی که در ۱۰ سالگی «منتهی الآمال» می‌خواند

سردار شهید احمد شول به تعبیر حاج قاسم، «قهرمان مهران» و «فاتح قلاویزان» بود که در عملیات کربلای یک به شهادت رسید. به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان» امروز ۱۱ تیرماه سالروز شهادت سردار شهید احمد شول است؛ احمد در سال ۱۳۳۶ در روستای امیرآباد شول از توابع شهرستان سیرجان به دنیا آمد. […]

سردار شهید احمد شول به تعبیر حاج قاسم، «قهرمان مهران» و «فاتح قلاویزان» بود که در عملیات کربلای یک به شهادت رسید.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان» امروز ۱۱ تیرماه سالروز شهادت سردار شهید احمد شول است؛ احمد در سال ۱۳۳۶ در روستای امیرآباد شول از توابع شهرستان سیرجان به دنیا آمد.
 
به همین مناسبت با اسماعیل شول خواهرزاده شهید که او نیز از رزمندگان دوران دفاع مقدس است به گفتگو نشستیم.

به گفته اسماعیل شول، دایی‌اش از دوران کودکی به مسائل مذهبی و اهل‌بیت (ع) علاقمند بود؛ به طوری که در سن ۸ سالگی در مجالس تعزیه و عزاداری حضور داشت و مداحی می‌کرد.

این روایت زندگی سردار شهیدی است که در روستایی دور افتاده بدون امکانات رسانه‌ای و حتی بدون برق و جاده و وسیله نقلیه و در خلا ارتباطات دهه ۳۰ خود را رشد داد؛ در سال ۱۳۴۶ وقتی برادر شهید شول به مشهد سفر کرده بود؛ او سفارش خرید کتاب‌های «مفاتیح‌الجنان»، «قصص‌الانبیا» و «منتهی‌الآمال» را داد؛ احمد شول در این سال تنها ۱۰ سال سن داشت.
 
خواهرزاده شهید شول با بیان اینکه سردار احمد شول در ۲۹ سالگی در عملیات کربلای یک به شهادت رسید گفت: در طول دوران عمرش هیچ‌گاه عصر پنجشنبه زیارت جامعه کبیره را ترک نکرد و در بخش اعظم وصیت‌نامه‌اش که حدود ۲۵ صفحه است درباره تزکیه نفس سفارش کرده است.
 
رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به مبارزات انقلابی شهید احمد شول در دوران پهلوی اظهار کرد: وی سرباز رژیم پهلوی در سال‌های ۵۴ و ۵۵ بود؛ در همین سال‌ها رساله امام خمینی (ره) را در خانه نگه می‌داشت و اعلامیه‌های امام را به روستا می‌برد و برای اهالی روستا توضیح می‌داد.
 
انقلاب پیروز شد و حالا احمد جوانی ۲۰ ساله بود هنوز جنگ تحمیلی آغاز نشده بود که قائله کردستان آغاز شد و تجزیه طلبان کومله و دموکرات شهرهای کردستان را مورد تهاجم قرار دادند و این بار دفاع از کردستان اولویت احمد شول بود و اولین گروه از کرمان با مسئولیت او به سنندج اعزام شدند و شهید غلامرضا پیشه اولین شهید بعد از انقلاب در قائله کردستان از نیروهای احمد شول و از اهالی سیرجان بود.

 
اسماعیل شول در رابطه با آشنایی شهید سلیمانی با شهید شول توضیح داد: تقریبا سال ۶۰ بود در حالی که هنوز نیروهای کرمان سازمان رزم نداشتند دوستی احمد شول با حاح قاسم آغاز شد و بعد از آن بود که شهید سلیمانی تیپ ثارالله را بنیانگذاری کرد.

 
وی افزود: شهید احمد شول در عملیات فتح المبین جانشین گردان بود که مجروح شد، در عملیات خیبر شیمیایی شد و در نهایت در عملیات کربلای یک به شهادت رسید.
 
رزمنده دوران دفاع مقدس تشریح کرد: عملیات کربلای یک برای آزادسازی شهر مهران بود؛ ارتش عراق برای اینکه ثابت کند پویا و توانمند است به مهران حمله کرد حضرت امام پیام دادند مهران باید آزاد شود؛ فرمانده دستور صادر کرد و سربازان گوش به فرمان اجرا بودند.
 
اسماعیل شول ادامه داد: برای آزادسازی مهران ابتدا باید ارتفاعات شمال مهران که مشرف بر مهران و قلاویزان بود آزاد می‌شد؛ برای این کار سه تیپ در نظر گرفتند؛ اما شهید احمد شول به حاج قاسم پیشنهاد داد پاکسازی ارتفاعات مهران را به آنها بسپارند؛ شهید سلیمانی اعتماد کرد و گردان۴۱۶ ۴۱۶ به فرماندهی شهید احمد شول و جانشینی شهید علی‌یار شول (خواهرزاده شهید احمد شول) تنها با یک مجروح ارتفاعات مهران را پاکسازی کرد.

وی با بیان اینکه حاج قاسم، شهید سلیمانی را «قهرمان مهران» و «فاتح قلاویزان» خواند تصریح کرد:  در عملیات کربلا یک برای این که مهران راحت تر تصرف شود باید ارتفاع قلاویزان تصرف می‌شد گردان۴۱۶ با به اسارت گرفتن ۱۱۰ نفر از نیروهای بعثی کار را به بهترین وجه انجام داد و در همین عملیات کربلای یک سردار شهید احمد شول به شهادت رسید.
 
انتهای خبر/




«قهرمان مهران» قولش به حاج قاسم را عملی کرد/ شهیدی که در ۱۰ سالگی «منتهی الآمال» می‌خواند

منبع:آرمـان
? «قهرمان مهران» قولش به حاج قاسم را عملی کرد/ شهیدی که در ۱۰ سالگی «منتهی الآمال» می‌خواند