قطعی و اُفت فشار آب در رفسنجان؛ پاسخ مسئولان | اخبار رفسنجان

به گزارش نذیر کرمان؛ طی روزهای اخیر برخی ساکنان مناطق روستایی در این شهرستان با مشکل افت فشار و قطعی آب نابهنگام و چندین روزه مواجه شدند که پیگیری علت موضوع را از رسانه ها درخواست داشتند لذا نشستی با حضور فرماندار، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان […]


به گزارش نذیر کرمان؛ طی روزهای اخیر برخی ساکنان مناطق روستایی در این شهرستان با مشکل افت فشار و قطعی آب نابهنگام و چندین روزه مواجه شدند که پیگیری علت موضوع را از رسانه ها درخواست داشتند لذا نشستی با حضور فرماندار، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان و اصحاب رسانه در محل اداره آب و فاضلاب این شهر تشکیل و ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست برخی رسانه ها از زبان شهروندان می گویند که بهر حال اُفت فشار و یا قطعی آب آن هم در فصل گرم سال بدیهی است اما در برخی نقاط آب یک ماه یا بیشتر قطع یا با افت فشار مواجه شده و توقع و انتظار از مسئولان و متولیان امر این هست که فکر و چاره ای برای آن پیدا کنند.

فرماندار رفسنجان در این نشست دلیل این مشکل را گرمای بیش از حد هوا و افزایش مصرف آب توسط مشترکان این شرکت اعلام کرد و گفت: هم‌زمان با افزایش دمای هوا استفاده از سیستم‌های سرمایشی بیش از هر زمان دیگری مرسوم می‌شود، که کولرهای آبی یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین وسایل سرمایشی در اغلب مناطق رفسنجان هستند موجبات مصرف زیاد و هدرفت آب و در نهایت افت فشار آب در این مناطق را فراهم می‌کنند.

حسین رضایی افزود: در وضعیت کنونی شرایط تغییر اقلیمی و وجود گنبد حرارتی، فعالیت شرکت آب و فاضلاب در امر آبرسانی سخت شده و ما قدردان عوامل این شرکت هستیم که در گرمترین فصل سال همواره در آبرسانی و رفع مشکلات موجود سعی و تلاش دارند.

وی اشاره به وسعت ۷۶۰۰ کیلومتر مربعی شهرستان رفسنجان کرد که دوبرابر وسعت شهرستان سیرجان است و افزود: گستردگی شبکه های اب، برق، گاز، آسفالت و دیگر زیرساخت ها همت مضاعفی را در امر خدمت رسانی به مردم میطلبد اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان در امر آب سانی از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و نیست.

رضایی به آمار هواشناسی و گرمتر شدن هوا نسبت به ۳۰ سال قبل هم اشاره و بیان کرد: آمار افزایشی دمای هوا در روزها و شب های تابستان امسال نشان می دهد که نسبت به تابستان ۳۰ سال قبل دما افزایشی شده و مصرف آب هم بالا رفته لذا کولرهای آبی که تعدادشان در شهرستان بالای ۱۵۵ هزار مورد است از نیمه دوم خرداد امسال روشن شده و دیگر خاموش نشده اند حتی شب ها هم از شدت هوای گرم این کولرها روشن اند و آب مصرف می شود.

رضایی خاطرنشان کرد: قبلاً هوا در هنگام شب سرد بود که اگر تابستان امسال هم شب ها سرد بود کولرها خاموش می شدند و در این برهه زمانی شب ها مخازن آبی پر می شدند و کمبود آبی نداشتیم.

راه چاره چیست؟

فرماندار رفسنجان اما در این نشست اظهار کرد: ابتدا نصف اعتبار شهرستان را به امر آب آشامیدنی اختصاص دادیم و در مرحله بعدی ترمیم و تعویض شبکه های آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: برای رفع مشکل روستاها اولویت بندی کردیم تا در روستاهایی که افت و کمبود آب به شدت احساس می شود بیشترین رسیدگی ها اعمال شود، اگر چاه نیاز است مثلا در عباس آباد آقاغفور که کمبود آب زیاد است چاهی در بالادست فردوسیه آزادگان حفر می شود، اگر تعویض شبکه و خط لوله با قطر بالا نیاز است اجرا می شود که در این زمینه در ۴۳ روستای حومه شرقی از جمله سعادت اباد، کریم آباد علیا، عبدالله آباد و محمداباد مختار، عرب آباد، جنت آباد و غیره عملیات تعویض لوله ها با قطر ۵۰۰ امسال با اعتباری بالای ۶۷۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) آغاز شده است.

رضایی در بحث آبرسانی نوقات هم اظهار داشت: از سال گذشته بیش از سه حلقه چاه در این منطقه در حال حفاری و لوله گذاری ها هم در حال انجام است همچنین مخازن ذخیره آب هم در این منطقه در حال احداث هستند؛ تمامی آب ها باید تجمیع و به طور یکسان در نقاط مختلف توزیع شوند و همه از این نعمت برخوردار شوند.

وی ادامه داد: در رفع مسایل آب در حوزه کشکوئیه هم نیاز است از مجتمع آب راویز استفاده شود که در این زمینه باید تامین اعتبار صورت گیرد.
رضایی گفت: در مورد آب دهستان خنامان نیز دولت در چند سال پیش خط لوله با اعتبار بالای ۶ میلیارد تومان اجرا کرده و مخزن ۱۰۰ متر مکعبی هم در آن منطقه برای رفاه حال مردم احداث کرده است و در عین حال نیاز به چاه پدافندی دارد تا در زمان بحران از آب آن استفاده شود که مجوز حفر این چاه هم اخذ شده است.

فرماندار رفسنجان خواستار جمع آوری انشعابات غیرمجاز و پمپ های آبکشی شد و افزود: سالانه در رفسنجان میزان بارندگی به طور میانگین ۸۰ میلیمتر است و آب در منطقه کویر کمبود است و فرهنگ مصرف باید در این شهرستان رعایت و ترویج شود.

۱۵۱ هزار اشتراک آب در رفسنجان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان هم در این نشست به وجود ۱۵۱ هزار مشترک آب در شهرستان اشاره و بیان کرد: ۱۰۶ هزار از این تعداد اشتراک شهری و ۴۵ هزار اشتراک روستایی هستند.

مهندس حسین چرخ انداز افزود: منبع تامین آب از چاه ها و سفره های آب زیرزمینی است و ۹۰ حلقه چاه که ۴۶ چاه شهری و ۴۴ حلقه چاه هم در مناطق روستایی است و قنات یا منبع دیگری نداریم.

وی به ۹۶ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در شهرستان اشاره و تصریح کرد: ۳۰۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در رفسنجان داریم که در زمان قطعی برق چاه ها، طول می کشد تا آب به وضعیت پایداری برسد.

چرخ انداز ادامه داد: امسال با توجه به گرمای بی سابقه نسبت به ۳۰ سال قبل مصرف آب هم بالا رفته است و برای جلوگیری از هدررفت آب از طریق کولرهای آبی ( ۱۵۵ هزار کولر آبی در شهرستان) توصیه می کنیم شهروندان باید نسبت به کنترل آب‌دهی آنها مراقبت کنند و اگر کولر از جایی نشتی آب داشت، نسبت به برطرف‌کردن آن اقدام کنند، همچنین از سایبان برای این کولرها استفاده شود؛ زیرا این سایبان‌ها هم عملکرد کولر را بهتر می‌کنند و هم از تبخیر آب جلوگیری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعویض خط لوله ها از قطر ۱۵۰ به قطر ۵۰۰ در روستاهای حومه شرقی که آمارشان‌ به ۴۳ روستا می رسد آغاز شده و تا پایان ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

چرخ انداز از مردم خواست تا با شماره تلفن ۱۲۲ هر گونه مشکل، تخلف در حوزه آب و نیز مشاهده استفاده از پمپ های آبکشی و نصب انشعاب غیرمجاز را اطلاع دهند تا حقوق مردم تضییع نشود.

وی گفت: تنها در یک روستای رفسنجان ما ۹۳۰ انشعاب غیرمجاز کشف و جمع آوری کردیم.

یک دهم بارندگی های جهان در رفسنجان

مجید دهقانی معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان رفسنجان هم در این نشست توضیحاتی در خصوص انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان داد و افزود: میانگین بارش جهانی ۸۶۰ میلیمتر است و میانگین کشوری ۲۵۰ میلیمتر که در رفسنجان هم سالانه ۷۰ تا ۹۰ میلیمتر بارندگی داریم به عبارتی یک دهم بارندگی جهانی در رفسنجان اتفاق می افتاد.

وی افزود: ما در رفسنجان آب کم داریم و باید فرهنگ مصرف صحیح آب را در راس امور قرار داد.

دهقانی بیان کرد: مصرف بی رویه سفره های آب باعث شده به کمیت و کیفیت آب اثر گذاشته شود لذا برای جبران کمبود آب در شهرستان علاوه بر بهره گیری از چاه های اب، طرح انتقال آب از خلیج فارس هم در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه آب به رفسنجان آمده و با ظرفیت سالانه ده میلیون متر مکعب قرار است آبی پایدار برای شهرستان تامین شود.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که این آب قرار است ۳۲۰ لیتر بر ثانیه به آب رفسنجان اضافه شود اما در حال حاضر به دلیل اینکه یکی از آب شیرین کن های سواحل جنوب، این میزان ۱۲۰ لیتر در ثانیه است و در ماه های آینده بقیه هم فعال خواهند شد و به مدار وصل می‌شوند و کمک می کند تا با ۳۲۰ لیتر در ثانیه کمبود آب در شهرستان جبران شود .

دهقانی خاطرنشان کرد: با وجود آب خلیج فارس اگر فرهنگ‌سازی مدیریت صحیح نشود، انشعابات غیرمجاز جمع آوری نشوند، پمپ های غیرمجاز جمع نشوند و مردم رعایت نکنند هر میزان که آب باشد مصرف میشود و فایده ای ندارد لذا همکاری همه مردم را میطلبد تا در همه زمان ها آب وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: نذیر کرمان
?قطعی و اُفت فشار آب در رفسنجان؛ پاسخ مسئولان : اخبار استان کرمان – رفسنجان