قطعی برق در بخش کشاورزی خسارت‌بار است

فت فتو ـ گروه اقتصاد: رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با انتقاد از روند قطعی برق چاه‌های کشاورزی که در زمان اوج مصرف اتفاق می‌افتد،به خساراتی اشاره کرد که این تصمیم به بار آورده است و گفت:«امیدوارم قطعی برق به شهریورماه نکشد. روزی که صداوسیما اعلام کرد که قطعی برق موتور پمپ‌های کشاورزی را […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد: رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با انتقاد از روند قطعی برق چاه‌های کشاورزی که در زمان اوج مصرف اتفاق می‌افتد،به خساراتی اشاره کرد که این تصمیم به بار آورده است و گفت:«امیدوارم قطعی برق به شهریورماه نکشد. روزی که صداوسیما اعلام کرد که قطعی برق موتور پمپ‌های کشاورزی را خواهیم داشت،فورا با وزارت خانه تماس گرفتم وگفتم که اگر قطعی برق به مرغداری‌ها برسد،تبعات بسیار بدی خواهد داشت. خوشبختانه ابلاغی از طرف وزارت‌خانه آمد که مرغداری‌ها قطع برق نداشته باشند ولی در بخش کشاورزی واقعا با مشکل مواجهیم».

محمد خیراندیش افزود:«اگر بخواهیم مشکل صنعت و کشاورزی را حل کنیم به عنوان یک شهروند می‌گویم که برق خانه‌ها قطع شود. اینکه در طول ۲۴ ساعت،مثلا سه ساعت برق منازل مسکونی قطع شود،مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ ولی کشاورزی و صنعت دارند خسارت می‌بینند و باید حمایت شوند».

وی با بیان اینکه قطع برق و خاموش و روشن کردن موتورپمپ‌ها خسارت زیادی به این تجهیزات وارد می‌کند،اظهار کرد:«درست است باید مصرف برق مدیریت و مردم کمک شوند اما به قیمت اینکه کشاورزی این‌قدر ضربه بخورد؟».

به گزارش خبرنگار فت فتو،وی در جلسۀ اخیر تعدادی از نمایندگان استان در مجلس و مسئولان جهاد کشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت:«نمی‌توانم بگویم بهره‌وری در کشاورزی و استفاده از آب بالاست اما یک‌سری قوانین وجود دارد که باید برای اصلاح آن تلاش کنیم؛ از جمله قوانینی که اجازه نمی‌دهد آب را از اراضی جابه‌جا کنیم».

وی ادامه داد:«آقای حسن‌پور برای فعال شدن سرمایه‌گذاری دردام و طیور و تامین آب آن بسیار پیگیر هستند اما قوانین مربوطه دست ما را بسته است».

خیراندیش سپس اظهار کرد:«وقتی می‌خواهیم آبیاری تحت فشار انجام دهیم،اولین صحبتی که از طرف آب منطقه‌ای می‌شود این است که کنتور حجمی بگذارید،۲۵ درصد آب را کم کنید. به هیچ عنوان کشاورزان حاضر به این کار نیستند و این خود چالشی است که نمی‌گذارد آبیاری تحت فشار را گسترش دهیم».

وی افزود:«در حالی که به نظرم باید نصب کنتورهای حجمی منوط به بعد از آبیاری تحت قشار شود که کشاورز ببیند میزان مصرف آب کاهش پیدا کرده و بعد با تمایل خودش کار را انجام دهد. با شرایط فعلی اما کشاورزان خیلی اقبالی نشان نمی‌دهند».

وی همچنین از عدم تخصیص آب به صنعت دام و طیور گلایه و بیان کرد:«کمیسیون ماده ۲۱ به ریاست استاندار را داریم که معاون عمرانی ایشان آن را برگزار می‌کنند. در این کمیسیون،به طرح‌هایی مثل بلوک‌زنی آب داده می‌شود و آب منطقه‌ای با انتقال آب موافقت می‌کند ولی برای مرغداری‌ها مخالفت می‌کند». / الف




قطعی برق در بخش کشاورزی خسارت‌بار است

منبع:خبر کرمان
?

قطعی برق در بخش کشاورزی خسارت‌بار است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی