قایقرانی به گِل نشسته در کویر کرمان و انتظارها برای تغییر

 ورزش قایقرانی از رشته‌های پرمدال المپیکی، ظرفیت‌های زیادی برای رشد در کرمان دارد اما سال‌ها مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته به طوری که چندسال هیات آن نیز تعطیل بوده است، در حالی که تلاش‌ها برای این رشته ورزشی می‌تواند وجه دیگری از ورزش استان را به دنیا معرفی کند. به گزارش نذیر کرمان و […]


 ورزش قایقرانی از رشته‌های پرمدال المپیکی، ظرفیت‌های زیادی برای رشد در کرمان دارد اما سال‌ها مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته به طوری که چندسال هیات آن نیز تعطیل بوده است، در حالی که تلاش‌ها برای این رشته ورزشی می‌تواند وجه دیگری از ورزش استان را به دنیا معرفی کند.

به گزارش نذیر کرمان و به نقل از  نذیر کرمان، برخلاف تصوری که از کرمان کویری وجود دارد، این دیار با وجود ده‌ها دریاچه، سد خاکی، تالاب و همچنین وجود بنگاه های بزرگ اقتصادی- معدنی و باشگاه های مطرح در سطح ملی، ظرفیت‌های بی‌نظیر زیادی برای توسعه ورزش های آبی به‌ویژه قایقرانی را در دل خود جای داده، ظرفیت های خدادادی که عمدتا طی این سال ها بدون استفاده رها مانده و حداقل باعث توسعه ورزش قایقرانی در این استان نشده است.

البته همین کویری بودن، گرمای بیش از حد هوا و البته توان و فیزیک جسمی قوی مردمان کویر از بُعد دیگر می تواند باعث شود که علاقه‌مندان زیادی در دیار کریمان به این رشته ورزشی جذب شوند اما این استعدادها باوجود نداشتن امکانات و زیرساخت های قایقرانی، بعضا از بین می روند یا مغفول می‌مانند.واقعیت اینکه استعدادها و ورزشکاران زیادی در استان کرمان وجود دارد که به علت نداشتن باشگاه های فعال در حوزه قایقرانی عموما به ثمر نمی‌نشینند و به فراموشی سپرده می شوند تا ایران همچنان از مدال های توزیعی فراوان این رشته در بازی های مهم جهانی همچون آسیایی و المپیک بهره زیادی نبرد.

سابقه توزیع مدال های کاروان ایران نشان می دهد که در گذشته نیز ورزشکاران ایرانی تا حد زیادی از مدال های ورزش های آبی همچون شنا و قایقرانی در بازی های جهانی بی‌بهره می‌ماندند، البته ناگفته نماند که طی این سال ها بسیاری از ورزشکاران ایرانی با حمایت دولت و باشگاه ها به برخی رشته‌های آبی همچون شنا ورود کردند و مدال های بسیاری را هم برای کشور به ارمغان آوردند که می طلبد همین راه را در رشته قایقرانی نیز طی کنیم، ورزشی که نیازمند آب، قایق و سایر زیرساخت ها است، زیرساخت هایی که در استان کرمان وجود دارد، فقط یک همت جمعی، همدلی و پشتکار می‌خواهد.

طی روزهای گذشته سرپرست جدید هیات قایقرانی استان کرمان انتخاب شد، هیاتی که سه سال تعطیل بود و فقط یک باشگاه ورزشی فعال آن هم نیروی دریایی سیرجان دارد، حالا انتظار می‌رود این رشته ورزشی با تغییر مدیریتی در استان کرمان و در گام های بعدی حتی میادین ملی و بین المللی نیز مطرح شود.

در این زمینه به سراغ برخی مدیران متولی از جمله عرفان امیرخسروی سرپرست جدید هیات قایقرانی استان و مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان رفتیم تا ببینیم چه اقدامات و برنامه هایی برای فعال سازی این رشته ورزشی در استان پر ظرفیت کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور وجود دارد و خلاءها، مشکلات و علت اصلی تعطیلی فعالیت این رشته ورزشی در کرمان طی سال های گذشته چه بوده است؟.

هیاتی که زیرساخت ندارد

سرپرست هیات قایقرانی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار نذیر کرمان در پاسخ به علت تعطیلی فعالیت این هیات می گوید:هیات طی سه سال گذشته تعطیل و بلاتکلیف بود، در واقع هیچ فعالیتی نداشت و این تعطیلی ها باعث شد که تمامی زیرساخت ها برای فعالیت ورزشکاران طی این دوره از بین برود.

امیرخسروی با بیان اینکه باوجود نداشتن هیچ زیرساختی در این هیات، مسئولیت را پذیرفتم یادآور شد: لذا در ابتدای راه به دنبال آماده سازی زیرساخت‌ها رفتیم تا در گام بعدی برای فعالیت جدی این رشته ورزشی اقدام کنیم.

 عرفان امیرخسروی

نخستین تلاش‌ها برای فعالیت حرفه‌ای

سرپرست هیات قایقرانی استان کرمان همچنین با اشاره به فعالیت فقط یک باشگاه قایقرانی با عنوان نیروی دریایی آن هم در سیرجان تصریح کرد: سیرجان ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت این رشته دارد و در این خصوص دریاچه گهرپارک باوجود آب مستقیم خلیج فارس، دریاچه ای بزرگ با استانداردهای لازم محسوب می شود لذا در نخستین اقدام رییس هیات این شهرستان را انتخاب و فعالیت قایقرانی را در سیرجان آغاز کردیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا اجازه فعالیت ورزش قایقرانی در سدها نیز داده می شود؟ گفت: مجوزی برای فعالیت قایقرانان در سدهایی که آب شرب را تامین می کنند، داده نمی شود اما سد جیرفت که مغایرتی با این قانون ندارد، برای قایقرانی آماده شده و مجوز فعالیت در این سد را دریافت کردیم که آرش خسروی نیز به عنوان ریاست هیات قایقرانی جیرفت انتخاب شده است.

امیرخسروی در پاسخ به اینکه فعالیت محدود استان کرمان در گذشته تا چه سطح حرفه ای بوده و آیا تاکنون ورزشکاران کرمانی عناوینی در این رشته به دست آوردند؟ افزود: خیر اما حالا عزم خوبی برای فعال سازی این رشته به وجود آمده است.

وی ادامه داد: هیات قایقرانی در بخش سخت افزاری نیز چند قایق در کرمان دارد که مقرر شد تعدادی از این قایق ها در سد جیرفت و بخشی در سد لاله زار (شهرستان بردسیر)فعالیت کنند.

قایقرانی به گِل نشسته در کویر کرمان و انتظارها برای تغییر

سرپرست هیات قایقرانی استان کرمان افزود: همچنین مقرر شد که بخش آموزش‌ها را پیگیری کنیم و در این زمینه چندین جلسه داشتیم ؛ فدراسیون قایقرانی آمادگی دارد که در صورت تامین زیرساخت های این ورزش در استان، بخش آموزش و تجهیزات را تقویت و به این حوزه‌ها کمک کند.

وی تاکید کرد: در عین حال درخواست تامین تجهیزات را از فدراسیون قایقرانی کشور داشتیم و این فدراسیون اعلام کرد که چند قایق به کرمان ارسال خواهد کرد که ما در بخش سخت افزاری نیز تقویت شویم.

امیرخسروی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین هیات قایقرانی استان و سازمان شهربازی شهرداری کرمان برای استفاده از ظرفیت دریاچه این سازمان گفت: بنا شد که شهربازی کرمان این دریاچه را در اختیار ما بگذارد تا از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین رییس اداره ورزش و جوانان بم دریاچه ارگ جدید را برای فعالیت هیات قایقرانی دریافت کرده تا این رشته در شرق استان کرمان نیز فعال شود.

سرپرست هیات قایقرانی استان کرمان خاطرنشان کرد: سد آهوییه نیز برای فعالیت هیات قایقرانی در شهرستان بافت و منطقه جنوب غربی استان کرمان آماده سازی شد و مجید سلطانی نژاد نیز به عنوان رییس هیات این شهرستان معرفی شد که در این زمینه اداره ورزش و جوانان بافت نیز قول همکاری داده است.

وی افزود: اگر نتوانیم از فضاهای سدهای استان کرمان برای فعالیت رشته ورزشی قایقرانی استفاده کنیم، از استخرهای موجود برای قایقرانی و ارائه آموزش ها در استان کرمان بهره خواهیم برد تا این ورزش را به جایگاه حقیقی خود در استان برسانیم و نگذاریم استعدادهای این رشته هدر برود.

از ضرورت‌های فعالیت رشته قایقرانی تا زمان برگزاری مجمع

امیرخسروی با بیان اینکه ورزش قایقرانی در بازی های المپیک پیشران است عنوان کرد: این رشته با مدال های متعدد می تواند در میزان تعداد مدال‌های کسب شده کاروان ایران بسیار اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها به علت کمبود منابع آبی در قایقرانی سرمایه گذاری نمی کنند و این موضوع فرصت خوبی برای ما ایجاد کرده که می توانیم از آن نهایت استفاده را داشته باشیم اما باید برای این هدف تمامی ظرفیت ها را پای کار بیاوریم.

سرپرست هیات قایقرانی استان کرمان با اشاره به استعدادهای مستعد قایقرانی در استان، فیزیک بدنی و آمادگی جسمانی کرمانی‌ها، ابراز داشت: در صورتی که سرمایه گذاری کوچکی روی رشته قایقرانی داشته باشیم، می توانیم حداقل یک یا ۲ ورزشکار حرفه ای را در سطح کشور و حتی دنیا معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: هیات قایقرانی استان کرمان درصدد است انتخابات مجمع این هیات را به سرعت برگزار کند و پس از جمع بندی با اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان آگهی مجمع را منتشر خواهیم کرد تا روال کاری این هیات نیز طی شود.

امیرخسروی همچنین با قدردانی از حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان از رشته ورزشی قایقرانی بیان کرد: باید ابتدا ثابت کنیم که قایقرانی در استان کرمان وجود و فعالیت دارد و پس از آن پیگیر جذب حمایت شرکت های صنعتی و معدنی و ورود باشگاه های بزرگ استان به این رشته باشیم.

سرپرست هیات قایقرانی استان کرمان گفت که در جریان سفر به شهرستان بافت و دیدار با مسئولان این شهرستان نیز نخستین گام برای استفاده قایقرانان از سد آهوییه و سد بافت را برداشته است.

امیرخسروی همچنین افزود که طی روزهای گذشته در دیدار با مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان اعلام کرده بایستی از ظرفیت های سد ها، زیرساخت ها و منابع آبی موجود در استان برای رشد این ورزش استفاده کرد و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای نیز در این زمینه قول همکاری داد.

وی همچنین با اشاره به همکاری با مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: قایق‌های این ورزش، از روغن یا بنزین استفاده نمی‌کنند و هیچ مشکلی برای آب ایجاد نمی‌کنند.

حمایت دولت از قایقرانی

رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان نیز در این زمینه با بیان اینکه همواره با رویکرد تعاملی به ورزش نگریسته‌ام و نگاهم به این بخش مثبت بوده است گفت: براساس قوانین و ضوابط حاکم بر وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای به توسعه ورزش قایقرانی کمک و از این رشته حمایت می‌کنیم.

حمید علیدادی‌سلیمانی افزود: بر اساس ضوابط حاکم بر وزارت نیرو که سال‌ها پیش عنوان شده، قایقرانی در سدهای آب شرب ممنوع است اما از سدهایی که مصرفِ آب شرب ندارند، می‌شود برای قایقرانی استفاده کرد.

قایقرانی به گِل نشسته در کویر کرمان و انتظارها برای تغییر
 حمید علیدادی سلیمانی

وی ادامه داد: به عنوان مثال سد جیرفت از سدهای بزرگ کشور و منطقه جنوب کشور است که می‌توان برای ورزش قایقرانی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در ادامه با بیان اینکه قایق‌های این ورزش خطری برای آب ندارد، گفت: بنده از این ورزش حمایت می‌کنم و برای توسعه آن، همکاری لازم را انجام خواهم داد.

پیشرفت رشته قایقرانی علاوه بر افتخار آفرینی در میادین ورزشی، در حالی ظرفیتی جدید برای ورزش استان در حال صنعتی شدن کرمان قلمداد می شود که این ورزش می تواند زمینه تولید بسیاری از اقلام و لوازم مورد نیاز این رشته را که اکنون وارداتی هستند نیز فراهم کند.


قایقرانی به گِل نشسته در کویر کرمان و انتظارها برای تغییر

منبع:یـزدان کـرمان
? قایقرانی به گِل نشسته در کویر کرمان و انتظارها برای تغییر