قاچاق و کاهش میزان صادرات پیامد سیاست ارزی است

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:«برای نخستین بار در کشور در ۶ ماهۀ اول یک سال به ۶ میلیارد دلار تراز منفی در کشور رسیدیم که این موضوع باید بررسی شود و تیم اقتصادی دولت باید در این خصوص گزارشی به رئیس‌جمهور ارائه دهند و اعلام کنند به چه دلیل با این […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:«برای نخستین بار در کشور در ۶ ماهۀ اول یک سال به ۶ میلیارد دلار تراز منفی در کشور رسیدیم که این موضوع باید بررسی شود و تیم اقتصادی دولت باید در این خصوص گزارشی به رئیس‌جمهور ارائه دهند و اعلام کنند به چه دلیل با این شرایط روبه‌رو شدیم».

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تاثیر تحریم‌های خارجی و تصمیم‌های غیرکارشناسی داخلی بر سیاست‌های ارزی کشور،یادآور شد:«غیر از کار علمی و تخصصی راهی برای تصمیمات اقتصادی نداریم و نمی‌توانیم کشور را سلیقه‌ای اداره کنیم،سیاست اصلی کشور مشخص است و قانون نیز تعیین تکلیف کرده است».

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان ششم مهرماه در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن و هفتۀ صنایع کوچک و تجلیل از واحدهای برتر صنعتی و معدنی استان کرمان،ادامه داد:«امروز سیاست‌های ارزی که در حوزۀ تصمیمات اقتصادی توسط بانک مرکزی اتخاذ شده،سرکوب صادراتی در اقتصاد را رقم زده و نتیجۀ آن تراز تجاری منفی کشور است».

وی بیان کرد:«اگر ارزش پول ملی اتفاق افتاده و آثار تورمی آن بر مردم وارد شده حداقل باید انتفاع ناشی از صادراتی را هم مشاهده کنیم».

پورابراهیمی گفت:«در دنیا ارزش پول ملی را دو یا سه درصد کاهش می‌دهند و اثر آن را بر جهش صادراتی می‌بینند،در ایران ارزش پول ملی ۱۰۰ درصد کاهش می‌یابد اما اثری از آن در صادرات نمی‌بینم».

به گزارش خبرنگار نذیر کرمان،وی افزود:«امسال پس از چند سال وضعیت تولیدات کشاورزی در استان کرمان بهبود یافته و تولید پسته پس از سه سال بیشتر است اما زمانی که سیاست ارزی حمایتی از صادرات نداشته باشیم چنین نتایجی رقم می‌خورد».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که پدیدۀ قاچاق و کاهش میزان صادرات پیامد سیاست ارزی است،یادآور شد:«دولت در تیرماه بخشنامۀ جدیدی در رابطه با عوارض صادراتی مصوب کرده در حالی که ما در مجلس،نیم واحد درصد عوارض صادراتی در راستای قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب کردیم اما در بخشنامۀ دولت تعداد اقلام مشمول عوارض از ۲۸ مورد به ۲۳۸ کالا افزایش یافته است در حالی که در قانون بودجه تاکید شده دولت مکلف است بر اساس عملکرد سال ۱۴۰۱ عمل کند».

وی تاکید کرد:«ارز ناشی از صادرات باید به چرخۀ اقتصاد کشور برگردد اما مشکل صادرکنندگان و فعالان اقتصادی،نرخ تعهدات ارزی است نه بازگشت ارز. اصل بازگشت ارز را همه قبول دارند اما نرخ تعهدات ارزی مورد اختلاف است».

نماینده کرمان و راور در مجلس با بیان این‌که انتظاری که امروز از دولت داریم این است که مسائل بیرونی را تدبیر کند،افزود:«خوشبختانه اتفاقات مثبتی در حوزۀ میدانی بین‌المللی رقم خورده و ماه‌های آینده آثار ناشی از بهبود شرایط عملکرد ایران در حوزۀ منطقه‌ای و جهانی را مشاهده خواهیم کرد اما در داخل کشور نیز حتما باید بازنگری در سیاست‌ها اتفاق بیفتد. دستگاه قضا هم به این موضوع ورود کرده است و ما نیز در مجلس ورود خواهیم کرد. این موضوعات به تحریم و هجمه‌های دشمن ارتباطی ندارد و باید در داخل کشور اصلاح شود».

وی خاطرنشان کرد:«موضوعاتی مانند تامین منابع مالی،سرمایه در گردش،سیاست ارزی و تسهیل عوارض صادراتی که امروز یک چالش برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است باید بازنگری شود و البته صحبت‌های من ناظر بر این نیست که این مشکلات حل نخواهد شد اما نباید هزینه ایجاد کند و باید برای خودتحریمی‌ها چاره‌اندیشی کنیم».

پورابراهیمی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهار کرد:«جریمۀ عدم پرداخت به موقع بازگشت تعهدات ارزش افزوده به فعال اقتصادی را مشخص کردیم و سازمان امور مالیاتی را مکلف کردیم آن را پرداخت کند».

وی در پایان گفت:«آمادگی داریم مواردی در قانون که ناقص اجرا می‌شود یا انجام نمی‌شود را برای کمک به فعالان اقتصادی در سطح ملی پیگیری کنیم». /پ

 

* دیگر خبرهای مربوط به این همایش را می‌توانید در پایگاه خبری نذیر کرمان ببینید.

 




قاچاق و کاهش میزان صادرات پیامد سیاست ارزی است

منبع:خبر کرمان
?

قاچاق و کاهش میزان صادرات پیامد سیاست ارزی است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی