قاطعیت در دفاع از اصول نظام در مذاکرات از شاخصه های عراقچی است

محسن پاک‎‌آیین، دیپلمات ارشد سابق و سفیر اسبق ایران در آذربایجان، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی نذیر کرمان در خصوص معرفی سید عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه پیشنهادی در دولت چهاردهم گفت: عراقچی یک دیپلمات اصولی،ولایی،اخلاق مدار و پایبند به مبانی انقلاب اسلامی است و به هماهنگی و همکاری میان میدان و دیپلماسی اعتقاد […]



محسن پاک‎‌آیین، دیپلمات ارشد سابق و سفیر اسبق ایران در آذربایجان، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی نذیر کرمان در خصوص معرفی سید عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه پیشنهادی در دولت چهاردهم گفت: عراقچی یک دیپلمات اصولی،ولایی،اخلاق مدار و پایبند به مبانی انقلاب اسلامی است و به هماهنگی و همکاری میان میدان و دیپلماسی اعتقاد دارد.

وی افزود: شخصا در دوره حضور در ستاد افغانستان و سفارت در جمهوری آذربایجان از نزدیک شاهد همکاری های صادقانه ایشان با دستگاه های نظامی و امنیتی از جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بودم.

پاک آیین خاطرنشان کرد: عراقچی فردی از خانواده وزارت امورخارجه است؛در دانشگاه روابط بین الملل وزارت خارجه تحصیل و در حوزه های مختلف دستگاه دیپلماسی کار کرده است.او هم معاون آسیا و اقیانوسیه بوده و حوزه روابط دوجانبه را به خوبی می شناسد و هم به عنوان معاون حقوقی و بین الملل،بر مناسبات چند جانبه و بین المللی تسلط دارد. 

وی ادامه داد: عراقچی به دلیل حضور در مسند سخنگویی وزارت امور خارجه، به ارتباط با رسانه ها به عنوان یکی از ارکان دیپلماسی عمومی معتقد است و به علت آشنایی با مناسبات جهانی و تسلط به زبان انگلیسی، مذاکره کننده قابلی است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: عراقچی به سیاست های اصولی نظام از جمله دفاع از آرمان آزادی فلسطین و حمایت از محور مقاومت، افزایش اشتراکات و کاهش اختلافات با همسایگان،تقویت مناسبات با کشورهای همراه و همسو با ایران در مناطق مختلف جهان از جمله با روسیه و چین،همکاری با پیمان های منطقه ای و بین المللی همچون شانگهای و بریکس، تعامل با کشورهای اروپایی در صورت پرهیز از خصومت و در چارچوب احترام متقابل و تداوم مذاکره برای لغو تحریم های ظالمانه باور دارد.او رویکردهای خصمانه آمریکا نسبت به ایران را می شناسد و میداند که در چارچوب سیاست ترسیم شده از سوی شورای امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب با این کشور باید رفتار کرد.

این دیپلمات ارشد پیشین در پایان اظهار داشت: متانت، صبوری، هشیاری و قاطعیت در دفاع از اصول نظام در مذاکرات، از شاخصه های اوست.پیشینه سفارت در کشورهای ژاپن و فنلاند،مدیر کلی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی،نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی نیز نشانگر پختگی او در امور دیپلماتیک است.استقبال بدنه وزارت امورخارجه از معرفی این دیپلمات کهنه کار به عنوان وزیر هم از تشخیص درست رئیس جمهور حکایت دارد.

سیدعباس عراقچی که به عنوان وزیر امور خارجه پیشنهادی در دولت چهاردهم معرفی شده از دیپلمات‌های باسابقه است که از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای با گروه ۵+۱ بوده و سابقه سخنگویی وزارت خارجه و معاونت سیاسی وزیر امورخارجه را نیز در پیشینه خود به ثبت رسانده است. 

عراقچی مدرک کارشناسی خود را در رشته روابط بین الملل و کارشناسی ارشدش را در رشته علوم سیاسی، هر دو از دانشگاه تهران دریافت کرد، پس از آن به انگلیس رفت و مدرک دکترای اندیشه های سیاسی را از دانشگاه کنت گرفت. 

وی مسلط به زبان های عربی و انگلیسی است، و سفیر ایران در ترکیه بوده است، و استوارنامه اش را ۱۱ مارس ۲۰۰۸ از امپراتور ژاپن دریافت کرده است، و بعد از بازگشت از توکیو از نیمه دوم سال ۲۰۱۱ به عنوان معاون وزارت امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه منصوب شد. 

عراقچی در تاریخ ۱۰ مهر ماه سال ۱۴۰۰ با حکم سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، به سمت دبیری این شورا منصوب شد.

انتهای پیام/ 


قاطعیت در دفاع از اصول نظام در مذاکرات از شاخصه های عراقچی است

منبع: بــرنا
? قاطعیت در دفاع از اصول نظام در مذاکرات از شاخصه های عراقچی است