فرونشست به خانه و خیابان‌های کلان‌شهرها رسیده است | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: سخنگوی صنعت آب با اشاره به تشدید برداشت منابع آب زیرزمینی طی دهه‌های گذشته گفت:«با ورود و بهره‌مندی از تکنولوژی و حفر مکانیزۀ چاه‌های کشاورزی،برداشت از آب چاه‌ها به سرعت افزایش یافته و روزبه‌روز این روند تشدید می‌شود». عیسی بزرگ‌زاده افزود:«در چنین شرایطی میزان بارگذاری مصارف بر ۶۰۹ دشت کشور […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: سخنگوی صنعت آب با اشاره به تشدید برداشت منابع آب زیرزمینی طی دهه‌های گذشته گفت:«با ورود و بهره‌مندی از تکنولوژی و حفر مکانیزۀ چاه‌های کشاورزی،برداشت از آب چاه‌ها به سرعت افزایش یافته و روزبه‌روز این روند تشدید می‌شود».

عیسی بزرگ‌زاده افزود:«در چنین شرایطی میزان بارگذاری مصارف بر ۶۰۹ دشت کشور به میزانی افزایش یافته است که هم‌اکنون ۴۲۲ دشت در فهرست ممنوعه و ممنوعۀ بحرانی قرار گرفته و ۳۵۹ دشت کشور نیز با خطر فرونشست روبه‌رو شده است».

وی با ابراز نگرانی از اینکه امروز فرونشست به خانه و خیابان‌ها در کلان‌شهرها رسیده است،اضافه کرد:«بر اساس مفاد سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی و نقشه راه آب،باید میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی به نصف کاهش یابد».

به‌گزارش نذیر کرمان به نقل از ایسنا،بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به این مهم عملا مدیریت فرونشست‌ها را غیرممکن می‌کند،گفت:«در چنین شرایطی از دست رفتن آبخوان‌های مهم کشور سرعت گرفته است و لازم است که مدیریت و مصرف بهینۀ آب در بخش کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندۀ منابع آب زیرزمینی و نیز سایر بخش‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد».

وی دربارۀ تکالیف و اقدامات وزارت نیرو در این باره بیان کرد:«وزارت نیرو در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی،سازگاری با کم‌آبی و مدیریت توامان آب و انرژی،این مهم را در دستور کار خود قرار داده است».

سخنگوی صنعت آب ادامه داد:«مدیریت منابع آبی،امری فرابخشی است و تاکنون نتیجۀ مورد انتظار و مطلوبی حاصل نشده است. بر این اساس همراهی وزارت جهاد کشاورزی،وزارت کشور،استانداری‌ها،سازمان برنامه و بودجه (به جهت تامین مالی)،دستگاه قضا و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد».

وی با تاکید بر اهمیت حمایت مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد طرح‌های سازگاری با کم آبی و مدیریت منابع آبی کشور،بر توجه برنامۀ هفتم توسعه به منظور مدیریت آبخوان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد:«طی یک فرآیند امکان انتقال این مسئولیت از دولت به تشکل آب‌بران فراهم شده که نوید خوبی برای مشارکت ذی‌نفعان و ذی مدخلان در مدیریت منابع آبی خواهد بود». /پ




فرونشست به خانه و خیابان‌های کلان‌شهرها رسیده است

منبع:خبر کرمان
?فرونشست به خانه و خیابان‌های کلان‌شهرها رسیده است :اخبار استان کرمان – اقتصادی