فرهنگ ما را زبان و ادب فارسی‌ استوار نگاه داشته است

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» عصر پنج‌شنبه ۲۶ خردادماه در محل سینما آزادی شهر سرچشمه برگزار شد. در این مراسم که با شعرخوانی همراه بود،از مقام شاعر مطرح شعر کوتاه ایران مرحوم «منصور اوجی» تجلیل و در پایان از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد. به گزارش فردای کرمان […]

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» عصر پنج‌شنبه ۲۶ خردادماه در محل سینما آزادی شهر سرچشمه برگزار شد.

در این مراسم که با شعرخوانی همراه بود،از مقام شاعر مطرح شعر کوتاه ایران مرحوم «منصور اوجی» تجلیل و در پایان از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.

به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان،این مراسم با حضور محسن روحی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،مجتبی اسدی،رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان،مصطفی بخشی،معاون سیاسی- اجتماعی فرمانداری رفسنجان،روح‌الله ابوالهادی،مدیر روابط‌عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان،ایمان محمدآبادی،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجانی،ابراهیم صباغ‌جعفری،عضو شورای اسلامی شهر رفسنجان،سیدمحسن سجادی،معاون هنری شهرداری رفسنجان و شعرای راه‌یافته به مرحلۀ نهایی جشنواره و جمعی دیگر از شعرای استان کرمان برگزار شد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم گفت:«از مدیران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به‌ویژه مدیر و همکاران روابط‌عمومی این مجتمع که برگزارکنندۀ جشنواره «آن» بوده‌اند،همچنین از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به عنوان حامی فرهنگ‌وهنر قدردانی می‌کنم».

محسن روحی افزود:«در مسیر فرهنگ‌وهنر باید گام‌های محکم و استواری برداشته شود و برپایی چنین جشنواره‌هایی در حوزۀ شعر باعث توسعۀ فرهنگ‌وهنر استان می‌شود».

وی با بیان این‌که شعر همیشه وسیلۀ ابراز عقیده‌ها بوده است،اضافه کرد:«شعر تاثیر مستقیم بر روح و روان انسان دارد و امیدواریم این جشنواره‌ها باشند تا با زبان هنر به فرزندان این مرزوبوم عقاید را آموزش دهیم».

 

برگزاری سالانه جشنواره ملی شعر کوتاه «آن»

مدیر روابط‌عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این مراسم با اشاره به حضور هنرمندان و شاعرانی از سراسر کشور در این جشنواره،اظهار کرد:«خوشحالیم توانستیم پس از دو سال که از شیوع کرونا می‌گذرد،مجددا فرصتی را برای گردهمایی شعرا و اهالی فرهنگ و هنر فراهم کنیم».

روح الله ابوالهادی با ابراز امیدواری دربارۀ برگزاری جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» به‌صورت سالانه،از دست‌اندارکاران برگزاری این جشنواره در سطح ملی قدردانی کرد.

 

آن‌چه فرهنگ ما را استوار نگاه داشته زبان و ادب فارسی‌ است

دبیر علمی دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» نیز در این مراسم اظهار کرد:«این جشنواره آمده است که پناهی بر شعر کوتاه باشد و آینه‌ای برای صداهایی که دل در گرو شعر کوتاه دارند».

سیدعلی میرافضلی با اشاره به شرکت بیش از ۹۰۰ شاعر با بیش از ۹ هزار اثر در این جشنواره،خاطرنشان کرد:«داوری‌ها در دو بخش سنتی و نو انجام شد و در هر بخش تا آن‌جا که توانستیم تلاش کردیم داوری‌ها منصفانه باشد».

وی با بیان این‌که گزیده‌ای از شعرهای ارسال‌شده به این جشنواره به چاپ می‌رسد،ادامه داد:«عده‌ای از شرکت‌کنندگان این جشنواره بودند که شعرهای زیبایی داشتند اما آثار آن‌ها با ضوابط جشنواره همخوانی نداشت».

میرافضلی با بیان این‌که مدعی بهترین بودن نداریم اما دوست داریم در خدمت ادبیات باشیم،در خصوص ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌ای،تاکید کرد:«آن‌چه فرهنگ ما را استوار نگاه داشته زبان و ادب فارسی‌ است. در این پیچ تاریخ باید علم فرهنگ را بالا نگه داریم و از این‌که مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به این امر کمک می‌کند،سپاس‌گزاریم. باید بکوشیم تا فرهنگ و ادب فارسی همچنان باشکوه بماند».

 

استقبال کم‌نظیر شاعران کشور از جشنواره «آن»

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری اولین دورۀ جشنواره شعر کوتاه در سال ۱۳۹۰،گفت:«هم در آن دوره با استقبال چشمگیر شاعران و داستان‌نویسان مواجه بودیم و هم در دورۀ کنونی استقبال کم‌نظیر بود».

مجتبی احمدی اظهار کرد:«این جشنواره از نظر استقبال یکی از بی‌نظیرترین دوره‌ها بود و بیش از ۹۰۰ شاعر با بیش از ۹ هزار اثر در جشنواره شرکت کردند».

وی ادامه داد:«قرار بود هم‌زمان با روز بزرگداشت خیام اختتامیۀ جشنواره در روز ۲۸ اردیبهشت برگزار شود اما به‌دلیل حجم بالای آثار و داوری‌ها،با یک ماه تاخیر برگزار شد».

احمدی اضافه کرد:«شرکت‌کنندگان این دورۀ جشنواره از چهار گوشۀ ایران بودند حتی تعدادی شاعر از افغانستان و چند ایرانی ساکن سایر کشورها در این جشنواره شرکت داشتند که اتفاق خوشایندی بود».

وی خاطرنشان کرد:«راه‌یافتگان به مرحلۀ نهایی جشنواره ۱۹ نفر شامل ۱۰ نفر در بخش شعر کوتاه سنتی و ۹ نفر در بخش شعر کوتاه نو هستند که از شش نفر تجلیل می‌شود. این شاعران از استان‌های مختلف کشور هستند که نشان می‌دهد این جشنواره به معنای واقعی در سطح ملی برگزار شد».

وی گفت:«گزیده‌ای از بهترین آثار ارسالی را در قالب یک یا دو کتاب چاپ و منتشر و تقدیم جامعه ادبی کشور می‌کنیم».

 

تجلیل از مقام شاعر پرآوازه منصور اوجی

در جریان اختتامیۀ دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» از مقام شاعر پرآوازۀ شعر کوتاه ایران،مرحوم «منصور اوجی» که در ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته دار فانی را وداع گفت،تجلیل شد.

سیروس نوذری،شاعر در بیان مقام و خصوصیات شعر اوجی در سخنانی گفت:«شعر مرحوم اوجی یکی از وجوه شعر مدرن است؛ شعر او ساده و سرراست بود و پیچیدگی نداشت».

وی با بیان این‌که اوجی از اساتید بنام و از پیشکسوتان شعر کوتاه ایران است،افزود:«شعر اوجی در عین سادگی به عمقی دست می‌یافت که جذاب بود».

 

معرفی برگزیدگان دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن»

در بخش پایانی اختتامیۀ دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» در هر یک از بخش‌های شعر کوتاه سنتی و شعر کوتاه نو سه شاعر برگزیده و سه شاعر شایستۀ تقدیر معرفی شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.

براساس این گزارش در بخش شعر کوتاه سنتی،«نفیسه نعمتی» از تکاب رتبۀ اول،«سیداکبر سلیمانی» از کهگیلویه و بویراحمد رتبۀ دوم و «حمیدرضا نظری» از طبس رتبۀ سوم را کسب کردند و «محمدحسین کلارستاقی» از چالوس،«حامد طونی» از لرستان و «مهسا حیدری» از فریدون‌شهر اصفهان شایستۀ تقدیر تشخیص داده شدند.

همچنین در بخش شعر کوتاه نو «حسین مصطفی‌پور» از شهرری رتبۀ اول،«شهین خجسته‌نژاد» از سیرجان رتبۀ دوم و «حسین تولایی» از تهران رتبآ سوم جشنواره را کسب کردند و «مجتبی صفدری» از رشت،«مهدی مردانی» از قزوین و «مریم اسلامی» از تهران شایستۀ تقدیر شناخته شدند.

گفتنی است در بخش شعر کوتاه سنتی،بیژن ارژن،جلیل صفربیگی،محمدعلی جوشایی،طیبه بقایی اردکانی و حسن رجبی‌بهجت،و در بخش شعر کوتاه نو،محمد شریفی نعمت‌آباد،مجید رفعتی،علی عبداللهی،اقبال معتضدی و سجاد گودرزی،داوری دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» را،با دبیری علمی سیدعلی میرافضلی و دبیری اجرایی مجتبی احمدی،برعهده داشتند.

 

برگزاری نمایشگاه «ردپا»

در حاشیۀ اختتامیۀ دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» نمایشگاه «ردپا» آثار فاطمه زارع،هنرمند رفسنجانی برگزار شد.

فاطمه زارع،شاعر و نقاش رفسنجانی در این نمایشگاه ۱۷ اثر نقاشی با تکنیک اکریلیک روی بوم را در معرض دید عموم گذاشت. /الف

عکس:محمد لطیف‌کار




فرهنگ ما را زبان و ادب فارسی‌ استوار نگاه داشته است

منبع:خبر کرمان
?

فرهنگ ما را زبان و ادب فارسی‌ استوار نگاه داشته است

:اخبار استان کرمانفرهنگ