فرهنگی که به اشتباه جان گرفت

برخی باورهای نادرست چنان در روح زندگی افراد جوانه زده است که متاسفانه چون طناب داری قاتل جوانی جمعیت شده‌اند. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» اهمیت جوانی جمعیت بر هیچ‌ دولتی پوشیده نیست، موضوعی که برای تحقق آن مقدمات بسیاری باید انجام شود. مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … هر یک در […]



برخی باورهای نادرست چنان در روح زندگی افراد جوانه زده است که متاسفانه چون طناب داری قاتل جوانی جمعیت شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» اهمیت جوانی جمعیت بر هیچ‌ دولتی پوشیده نیست، موضوعی که برای تحقق آن مقدمات بسیاری باید انجام شود. مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … هر یک در نگاهی تاثیر مهمی در جوان ماندن جمعیت دارند.
اما به لحاظ فرهنگی در کشورمان شعارهایی نهادیه شد که جلوی رشد جمعیت و جوان ماندن آن را گرفت.

دو دختر بزرگ دارم، فرزند دیگری نمی‌خواهم
 زن میانسالی است، سرش را پایین انداخته است، صدای ناراحتی‌اش هر چند ثانیه با آواهایی به گوش می‌رسد و در حالی‌که  یکی در میان آه می‌کشد، می‌گوید: دو دختر بزرگ دارم که قرار است یکی از آن‌ها به‌زودی ازدواج کند، این شرایط برایم پذیرفته نیست.
وی ادامه می‌دهد: فرزند دیگری نمی‌خواهم، اصلاً زشت است فرزندانم بزرگ باشند و من تازه یک فرزند شیرخواره در آغوش داشته باشم.
 
حرف مردم را چه کنم؟ ۲۲ سال سن و سه بچه؟!
زن دیگری اما دغدغه‌اش این است که دو فرزند دارم، یکی از آن‌ها دوسال و آن دیگری سه سال دارد. شوهرم می‌گوید که ۲۲ سال بیش‌تر ندارم، حرف مردم را چه کنم؟ ۲۲ سال سن و سه بچه؟!! سومی را سقط کن…

نگرانم شغلم را از دست بدهم
آن دیگری مادری شاغل است، خودش می‌گوید نگران از دست دادن شغلم هستم، ضمن این‌که دو فرزند ۹ و ۱۱ ساله دارم که از آب و گل درآمده‌اند، دیگر فرزند سوم نمی‌خواهم آن‌هم در شرایطی که باشگاه ورزشی می‌روم و اندام به تناسب مناسبی رسیده است.

درصد بالایی از تصمیم سقط در خصوص فرزند سوم است
زهرا نژادحیدری مدیر مرکز نفس استان کرمان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «نذیر کرمان» ضمن روایت این داستان‌های واقعی بیان کرد: درصد بالایی از تصمیم سقط در خصوص فرزند سوم است.

وی ادامه داد: نهادینه شدن فرهنگ « دو بچه کافی است» سبب شده تا این تفکر هم‌چنان به قوت خود باقی بماند و به همین دلیل آمار تصمیم به سقط در فرزند سوم بالا است.

مدیر مرکز نفس استان کرمان بیان کرد: عموماً مانع سقط جنین افرادی می‌شویم که اغلب به‌خاطر مسائل فرهنگی و گاهی نیز به‌دلیل مشکلات معیشتی به‌دنبال سقط هستند بنابراین در این مرکز با مشاوره افراد را کمک می‌کنیم.

نژاد حیدری افزود: مرکز نفس توانسته تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ به تعداد ۱۷۵ مورد انصراف از سقط  و ۶۰ مورد تولد نوزاد در استان کرمان داشته باشد.

 با تلاش دولت و اجرای برنامه‌ها متعدد در راستای جوانی جمعیت و ازدواج آسان خوشبختانه شرایط جمعیتی استان نسبت‌به گذشته شده است.
مدیرکل ثبت احوال استان کرمان محمد قاسمی در تازه‌ترین گفتگوی خود با خبرنگار اجتماعی این پایگاه خبری به شرایط مطلوب جمعیت استان کرمان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ ۴۷ هزار و ۹۲۱ ولادت به ثبت رسیده که نسبت‌به سال قبل ۴/۲ درصد جمعیت استان رشد داشته در حالی‌که تعداد ولادت در سال ۱۴۰۱،  ۴۵ هزار و ۹۸۴ ولادت بوده است. 

انتهای خبر/ پسند
 


فرهنگی که به اشتباه جان گرفت

منبع:آرمـان
? فرهنگی که به اشتباه جان گرفت