عکاس تئاتر در کرمان حمایت مادی و معنوی نمی‌شود! | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر:سه عکس تئاتر که «محسن سعادت‌نصری» عکاس کرمانی گرفته در این دوره از اکسپو عکس جهانی،از بین حدود ۱۴۴ هزار عکس ارسالی از سراسر دنیا برگزیده شد. یکی از عکس‌های سعادت‌نصری مربوط به تئاتر «چه کسی مسیح را کشت؟» است. عکس دیگر مربوط به «گزارش یک کارگردان» بوده و عکسی هم […]

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر:سه عکس تئاتر که «محسن سعادت‌نصری» عکاس کرمانی گرفته در این دوره از اکسپو عکس جهانی،از بین حدود ۱۴۴ هزار عکس ارسالی از سراسر دنیا برگزیده شد.

یکی از عکس‌های سعادت‌نصری مربوط به تئاتر «چه کسی مسیح را کشت؟» است. عکس دیگر مربوط به «گزارش یک کارگردان» بوده و عکسی هم از یک کار خیابانی از هنرمندان ملایر که در کرمان اجرا کردند در این مسابقه داوری شد و در نهایت،سعادت‌نصری با این سه عکس توانست در بخش «حرکت در تئاتر» رتبۀ اول و در بخش‌های «آزاد» و «خلاقیت در هنر» رتبۀ سوم را کسب کند.

او که از سال ۸۳ عکاسی تئاتر را انجام می‌دهد دربارۀ اینکه چرا به این ژانر از عکاسی روی آورده است؟ به نذیر کرمان می‌گوید:«چون تجربۀ بازیگری تئاتر داشتم خلاء مجموعه‌سازی عکس تئاتر در استان را احساس کردم. بنابراین تصمیم گرفتم بر این ژانر متمرکز شوم علاوه بر این،عکاسی تئاتر سرعت عمل را در راستای تقویت دیگر ژانرها افزایش می‌دهد».

او که به گفتۀ خودش از بچگی با عکس و عکاسی آشنا بوده و کارش را با عکاسی از سفره‌های هفت‌سین خانه‌شان شروع کرده،معتقد است که عکاسی تاریخ‌سازی می‌کند،روشنگری دارد و روح انسان را جلا می‌بخشد.

او در دانشگاه هم در رشتۀ عکاسی تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل کارشناسی عکاسی است.

سعادت‌نصری در سال ۸۸ برندۀ جایزۀ برتر بخش عکس جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران شد. او اولین نمایشگاه عکس تئاتر استان را در سال ۸۷ برپا کرده است.

او با بیان اینکه معتقدم عکس تئاتر پاسبان تاریخ تئاتر است،در پاسخ به این پرسش که در حوزۀ این رشتۀ هنری که دنبال می‌کنید در کرمان با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟ اظهار می‌کند:«عدم آگاهی و آموزش عکس تئاتر به‌عنوان یک ژانر تخصصی و جدی نگرفتن عکاس تئاتر و نبود شناخت کافی از این ژانر از جمله مهم‌ترین مشکلات است».

سعادت‌نصری می‌افزاید:«همچنین،در کرمان عکاس و عکاسی تئاتر حمایت مالی و معنوی نمی‌شود به گونه‌ای که اگر نباشی هم زیاد برایشان فرقی نمی‌کند و کسی سراغی نمی‌گیرد که چرا نیستی؟».

او تصریح می‌کند:«در واقع یک عکاس تئاتر در کرمان خودش باید همه‌جوره از خودش حمایت کند و جور خودش را بکشد!».

با وجود این مشکلات،او با اشتیاق و علاقۀ بسیار کار خود را ادامه می‌دهد و بیان می‌کند:«خواهرم تعبیری دارد که من دوربین را بیش‌تر از اکسیژن دوست دارم! حرف درستی است. اکسیژن خون من انگار تعلق‌خاطر خاصی به عکس تئاتر دارد».

عنوان مسابقه‌ای که سعادت‌نصری توانست رتبه‌های برتر در سه بخش آن را کسب کند  The exposed theatre photos 2024 بود. این مسابقۀ بین‌المللی از سال ۲۰۲۱ هر سال در یک کشور برگزار می‌شود. امسال روسیه میزبان این مسابقه بود. در این دوره بیش از چهار هزار عکاس از کشورهای گوناگون با ۱۴۴ هزار عکس شرکت داشتند و آثار از سوی ۱۲ کارشناس داوری شد.

این اکسپو در چهار بخش پرتره در تئاتر،حرکت در تئاتر،خلاقیت در هنر و بخش آزاد برگزار شد. بنا به گفتۀ سعادت‌نصری در نهایت ۷۹ عکس به دور نهایی رسید و وی در بخش حرکت در تئاتر،خلاقیت در هنر و بخش آزاد حائز رتبه شد.

 او با بیان اینکه من از طریق ایمیل از برگزاری این فستیوال باخبر شدم،اظهار می‌کند:«سایتی که باید از طریق آن فرم شرکت در مسابقه را تکمیل می‌کردیم در ایران فیلتر بود و باز نمی‌شد. به برگزارکنندگان ایمیل زدم و مشکل را مطرح کردم و پذیرفتند که مشخصاتم و آثارم را ایمیل کنم».

او می‌گوید:«عکس‌هایی را به این مسابقه فرستادم که در کرمان اجرا شده بود».

این عکاس برگزیده اضافه می‌کند:«داوری آثار به پایان رسیده و رتبه‌های اعلام‌شده نهایی است».

او ادامه می‌دهد:«یکی از اهدافم برای دنبال کردن عکاسی تئاتر تاریخ‌سازی و مجموعه‌سازی برای نسل‌های بعدی است. البته برای این کار باید ساختار و نرم‌افزار و سخت‌افزار مهیا باشد که متاسفانه شهرستان‌های استان در این حوزه‌ها به‌شدت دچار ضعف هستند».

سعادت‌نصری تاکنون جوایز متعددی از جشنواره‌های گوناگون کسب کرده است. نفر سوم بخش عکس تئاتر ایثار و نفر دوم جشنوارۀ تئاتر دانش‌آموزی کشور در کرج در سال ۷۹ از دیگر موفقیت‌های اوست. / الف

تئاتر 1تئاتر 2

تئاتر3

 


عکاس تئاتر در کرمان حمایت مادی و معنوی نمی‌شود!

منبع:خبر کرمان
?عکاس تئاتر در کرمان حمایت مادی و معنوی نمی‌شود! :اخبار استان کرمان – فرهنگ