عملکرد ضعیف بانک‌های خصوصی کرمان در پرداخت تسهیلات

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با اشاره به عملکرد بانک‌های خصوصی استان در پرداخت تسهیلات گفت:«عمدۀ بانک‌های خصوصی در استان کرمان نسبت به سایر استان‌ها شرایط بسیار بدی در پرداخت تسهیلات دارند و سپرده را از شهروندان استان کرمان اخذ کرده‌اند اما در جایی غیر از کرمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با اشاره به عملکرد بانک‌های خصوصی استان در پرداخت تسهیلات گفت:«عمدۀ بانک‌های خصوصی در استان کرمان نسبت به سایر استان‌ها شرایط بسیار بدی در پرداخت تسهیلات دارند و سپرده را از شهروندان استان کرمان اخذ کرده‌اند اما در جایی غیر از کرمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اسامی آن‌ها به‌محض اینکه از محرمانه بودن خارج شود،اعلام می‌شود».

حمید سلطانی‌نژاد افزود:«تعدادی از بانک‌ها و موسسه‌های خصوصی در استان کرمان نسبت تسهیلات به سپرده‌شان بسیار کم است و فقط هشت بانک در استان بالای ۸۵ درصد نسبت تسهیلات به سپرده دارند».

وی ادامه داد:«۱۱ بانک و موسسه اعتباری خصوصی نسبت تسهیلات و سپرده‌شان زیر ۵۰ درصد است،در حالی که حداقل ۵۰ درصد از سپرده‌ها را باید به‌عنوان تسهیلات پرداخت کنند».

سلطانی‌نژاد بیان کرد:«رتبۀ بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری خصوصی در پرداخت نسبت تسهیلات به سپرده بین استان‌های کشور ۲۶ است که زیبندۀ استان کرمان نیست،البته راهکارهایی در حال اتخاذ است که شعب چنین بانک‌ها و موسسه‌هایی در استان تعطیل شود».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان،مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان در جمع خبرنگاران بیان کرد:«در حوزۀ سرمایه‌گذاری خارجی با وجود همۀ محدودیت‌ها و مشکلات،کرمان رتبۀ اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در سال ۱۴۰۱ داشت و ۲۷۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد».

وی افزود:«در چهار ماه ابتدایی سال جاری نیز ۴۶ میلیون دلار در قالب طرح مصوب برای سرمایهگذاری در استان داریم و ۲۶ میلیون دلار هم سرمایه وارد شده به استان داریم که عمدتا مربوط به صنعت است».

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه در حوزۀ سرمایه‌گذاری در بخش صنعت پیشرو هستیم خاطرنشان کرد:«باید در همۀ بخش‌ها توازن ایجاد کنیم و در بخش‌های خدمات و کشاورزی نیز برای سرمایه‌گذاری ظرفیت ایجاد شود».

وی اضافه کرد:«رتبۀ استان کرمان به لحاظ تولید ناخالص ملی و شاخص‌های درآمدی و ظرفیت‌ها در کشور ششم است».

 

ثبت ۳۵ هزار و ۴۶۹ درخواست در درگاه ملی مجوزها از کرمان

سلطانی‌نژاد همچنین بیان کرد:«از ابتدای سال گذشته تاکنون ۳۵ هزار و ۴۶۹ درخواست در درگاه ملی مجوزهای کشور در استان کرمان ثبت شده که تعداد ۱۴ هزار و ۴۱۰ مجوز به‌صورت الکترونیکی صادر شده و این نقطۀ قوت بسیار خوبی است که می‌توانیم مجوزی را در کشور بدون امضا و بروکراسی اداری صادر کنیم».

وی با اشاره به تفاوت درخواست‌های ثبت‌شده در درگاه ملی مجوزها و تعداد مجوزهای صادر شده،یادآور شد:«در بین درخواست‌های ثبت شده اشکال‌هایی شامل مطابق نبودن مدارک وجود دارد یا این درخواست‌ها در درگاه‌های تخصصی دستگاه‌ها در نوبت بررسی هستند».

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان ادامه داد:«به منظور تسهیل فضای کسب‌وکار در استان کرمان با هر کدام از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که مجوز صادر می‌کردند،جلساتی برگزار کردیم تا درخواست‌ها در خود دستگاه‌ها به تفکیک عنوان مجوز و شهرستان بررسی و پیگیری شود».

وی بیان کرد:«برخی از مجوزها بلافاصله پس از ثبت درخواست بدون نیاز به تاییدیه به‌عنوان مجوزهای ثبت‌محور قلمداد می‌شوند و برخی مجوزهای اعلامی با رویۀ محیط زیست،بهداشت و سلامت،فرهنگ و امنیت ملی و غیره که نیازمند تاییدیه هستند مجوزهای تاییدمحور محسوب می‌شوند و نیاز به بررسی و تایید بیشتری دارند که حدود ۵۳ درصد مجوزهای استان کرمان تاییدمحور و ۴۶ درصد مجوزها ثبت‌محور هستند».

 

رتبۀ دوم بانوان کرمانی در درگاه ملی مجوزها

سلطانی‌نژاد گفت:«از تعداد درخواست‌های ثبت‌شده در درگاه ملی،مجوز صنایع‌دستی و کسب‌وکارهای خانگی درخواست بیشتری دارند و به‌طور کلی بانوان کرمان پس از استان لرستان بیشترین درخواست را درگاه ملی مجوزها داشته‌اند».

وی بیان کرد:«وزارت اقتصاد به دنبال این است که مجوزهای صادر شده از درگاه ملی به تسهیلات متصل شود و دولت تسهیلات تکلیفی را به کسانی پرداخت کند که در درگاه مجوزها قانونی اقدام کرده‌اند».

سلطانی‌نژاد در ادامه تاکید کرد:«از ابتدای راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها طبق قانون و اسناد بالادستی،بحث صدور مجوز کاغذی توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع یا به عبارتی جرم است و شعبه‌ای در دادگستری برای رسیدگی به تخلفات مجوزها تشکیل شده است».

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان بیان کرد:«اگر دستگاهی تعداد مجوزهای صادر شده با تاخیر زیادی داشته باشد با رصد انجام شده،سهل‌انگاری دستگاه اجرایی قلمداد می‌شود که قابل پیگیری از طرف دادستانی است».

وی تصریح کرد:«وزارت اقتصاد و دارایی خود هیچ مجوزی را به سامانه ملی اضافه یا حذف نمی‌کند مگر اینکه دستگاه متولی به وزارتخانه اقتصاد و دارایی ابلاغ کند»./پ




عملکرد ضعیف بانک‌های خصوصی کرمان در پرداخت تسهیلات

منبع:خبر کرمان
?

عملکرد ضعیف بانک‌های خصوصی کرمان در پرداخت تسهیلات

:اخبار استان کرمان – اقتصادی