علومی بعد از زلزله می‌خواست بم فرهنگی را احیا کند | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر:یوسف علیخانی،مدیر نشر آموت در مراسم نکوداشت زنده‌یاد محمدعلی علومی،نویسنده،روزنامه‌نگار و شاهنامه‌پژوه که در روزنامه اطلاعات برگزار شد،گفت:«سال ۸۸ من  ناشر کوچکی بودم و در نمایشگاه کتاب،آقای علومی را دیدم و با هم شام خوردیم. آن شب،قبل از اینکه داستان‌هایش را بیاورد،نقاشی‌هایش را نشان داد. بعد رمان‌های «سوگ مغان» و «خانه […]

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر:یوسف علیخانی،مدیر نشر آموت در مراسم نکوداشت زنده‌یاد محمدعلی علومی،نویسنده،روزنامه‌نگار و شاهنامه‌پژوه که در روزنامه اطلاعات برگزار شد،گفت:«سال ۸۸ من  ناشر کوچکی بودم و در نمایشگاه کتاب،آقای علومی را دیدم و با هم شام خوردیم. آن شب،قبل از اینکه داستان‌هایش را بیاورد،نقاشی‌هایش را نشان داد. بعد رمان‌های «سوگ مغان» و «خانه کوچک» را به من داد. در مجموع چهار اثر از علومی را منتشر کردم».

وی افزود:«بعدها «سوگ مغان» به یک اتفاق بزرگ در ادبیات تبدیل شد. در جلسۀ نقد آن،بلقیس سلیمانی و دکتر امیرعلی نجومیان سخنرانی کردند. نجومیان جمله‌ای گفت که برای همیشه برای علومی کفایت می‌کرد؛ این که «این داستان ادامه بوف کور صادق هدایت است» و این ادعای بزرگی است».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از اطلاعات آنلاین،وی ادامه داد:«بعد از مرگ محمدعلی من فهمیدم داستان سوگ مغان،داستان زندگی خود اوست. کتاب «پری باد» هم به گفته منتقدان،داستان ۱۰۰ سال اخیر ایران است. او برای ایران‌شناسی،سراغ مردم‌شناسی رفت».

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:«اگر خود محمدعلی علومی اینجا بود،دربارۀ خودش چه حرفی می‌زد. من در دورۀ سربازی،خبرنگار نیروی زمینی بودم. همان روزها یکی از فرماندهان ترور شده بود و ما را به جنوب ‌فرستادند برای گرفتن اطلاعات دربارۀ این اتفاق. آنجا همه دربارۀ آن فرمانده حرف می‌زدند ولی هیچ‌کس از او خاطره نمی‌گفت،همه کلی‌گویی می‌کردند و کسی نمی‌توانست تصویری از او خلق کند».

وی ادامه داد:«بعدها به روزنامه جامجم رفتم و یک روز جمعه که در محل کار بودم،مرحوم رضا رستمی به من گفت بم زلزله آمده‌ است. به محمدعلی علومی زنگ بزن و با او مصاحبه کن. من  به او که هیچ‌وقت از نزدیک ندیده بودمش زنگ زدم؛ اما او آنقدر با من گرم گرفت که متعجب شدم. او تک به تک از اقوامش نام برد و گفت زیر آوار مانده‌اند و تأکید کرد که می‌خواهد بم فرهنگی را احیا کند. من هم همین جمله را تیتر کردم». / الف

 


علومی بعد از زلزله می‌خواست بم فرهنگی را احیا کند

منبع:خبر کرمان
?علومی بعد از زلزله می‌خواست بم فرهنگی را احیا کند :اخبار استان کرمان – فرهنگ