جامعهشناس کرمانی در گفتگویی به تشریح علل بروز جنایت سبزوار و نقش خانواده در پرورش عناصری همچون عوامل این جنایت پرداخت.
رضا اسماعیلکاخ در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ در خصوص علل بروز جنایت سبزوار گفت: این جنایت، همان هدف شیطانی و نقطه منحوسی است که شعار سخیف و انحرافی «زن، زندگی، آزادی» را دنبال میکند. این دکترا جامعهشناسی ادامه داد: جنایت یاد شده مقصد محتوم جامعهای است که بیحیایی، لاقیدی، لذتجویی و شهوتطلبی را غایت آدمی جعل میکند و آن را به عنوان تجلی معنای حیات، به اذهان متبادر میسازد. وی در پاسخ به این سوال که نقش خانواده در پرورش عناصری همچون عوامل جنایت سبزوار چگونه است؟ عنوان کرد: در جهان مدرن امروز ارزشهای اخلاقی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است و در این میان خانواده مهمترین نهادی است که ارزشهای اخلاقی را به افراد آموزش میدهد. این جامعهشناس افزود: خانواده میتواند اعضای خود را بهگونهای تربیت کند که از انحرافات و گمراهیهای امروزی دوری کند و در عوض یک فضای سالم را به وجود بیاورد؛ اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم. اسماعیلکاخ ابراز کرد: بنابراین یکی از نقشهای مهم خانواده پرورش ارزشهای اخلاقی است؛ هر فردی از درون نهادی به نام خانواده به جامعه میرود، در صورتی که محیط خانواده آلوده به خشونت باشد و اعضا نقش خود را به درستی ایفا نکنند، متأسفانه ممکن است باعث ایجاد جرم و جنایت در جامعه شود. این دکترا جامعهشناسی در پاسخ به این سوال که آيا جامعه در شکل دادن یک انسان به عامل تبهکاری و جنایت، دخالت دارد؟ عنوان کرد: ميل به موفقيت، برتري و علاقه به كسب قدرت و اهميت از تمايلات طبيعي بشر است؛ حال اگر فردي در جامعه احساس كند كه در شرايط ناعادلانه قرار دارد، دست به اعمالي ميزند كه در خلال آن بتواند خود را نشان دهد و براي دستيابي به حقي كه براي او در نظر گرفته نشده، به سوي جرم كشيده ميشود. در اين حالت فرد، به امكانات و پاداشهايي كه احساس ميكند از او گرفته شده، متمركز ميشود و دست به جرم و جنايت ميزند. این جامعهشناس بیان کرد: مدرسه اولين محيط اجتماعي است كه كودكان و نوجوانان ناچارند خود را با نظم و قوانين آن هماهنگ سازند؛ آنها از معلمان خود توقع دارند كه رابطهاي صميمانه با آنها برقرار كنند. توجه به شخصيت، عدم تبعيض بين شاگردان، همكاري با آنها، استفاده از دروس عملي و وسائل كمك آموزشي، متكلم وحده نبوده معلم و استفاده از مددكاران اجتماعي و مشاوران دلسوز در امر تعليم و تربيت كودكان. از عوامل كاهش جرم و بزهكاري در بين نوجوانان است. اسماعیلکاخ خاطرنشان کرد: وظيفه جامعه است كه با تهيه وسائل لازم جهت تعليم و تربيت، رشد فكري، بالابردن بينش كودكان و نوجوانان، پيشبيني لازم جهت مبارزه و جلوگيري از آلودگي آنان؛ شرايط مادي و معنوي و ضرورتهاي آن را تا حد امكان تلفيق و هماهنگ كنند و مسائل مقتضي به جنبههاي اخلاقي و معنوي امور جوانان توجه كافي مبذول دارند. انتهای خبر/م