عزم شهرداری برای دلگرمی بی‌پناهان در سرمای استخوان‌سوز/ وقتی دستگاه‌های دیگر شانه خالی می‌کنند

در این شب‌های سرد زمستان چه بسیار افراد بی‌سرپناهی هستند که در پناه دیوارهای یخ‌زده و روی فرشی از زمین سرد و سخت شب را به صبح می‌رسانند، اکنون دیگر زمان آن رسیده که مسؤولان جهادگونه به فکر پناهی برای بی‌سرپناهان باشند و از تکرار هفدهم آذر دیگری جلوگیری کنند. به گزاش فت فتو از […]


در این شب‌های سرد زمستان چه بسیار افراد بی‌سرپناهی هستند که در پناه دیوارهای یخ‌زده و روی فرشی از زمین سرد و سخت شب را به صبح می‌رسانند، اکنون دیگر زمان آن رسیده که مسؤولان جهادگونه به فکر پناهی برای بی‌سرپناهان باشند و از تکرار هفدهم آذر دیگری جلوگیری کنند.

به گزاش فت فتو از کرمان، چه بسیارند کسانی که در نبود سرپناه شبانه مجبورند شب‌ها را در پناه دیوارهای شهر و بر روی فرشی از زمین سرد و سخت به صبح برسانند و در کف خیابان سرمای استخوان‌سوز هوا را به جان بخرند.

پدیده‌ی کارتن‌خوابی، یا به قول مسؤولانی که می‌خواهند با کلمه‌درمانی بر ناکارآمدی‌های خود سرپوش بگذازند، آسمان‌خوابی، سالهاست که میهمان کوچه و خیابان‌های شهرهای ایران مخصوصا شهرهای بزرگ و کلان شهرهاست.

حضور کارتن خواب‌ها در معابر اصلی سطح شهر همواره موجب نگرانی و گلایه‌های مردم بوده است و این روزها با فرا رسیدن فصل سرما و برودت هوا و باراندگی‌های اخیر این دل نگرانی‌ها بیش از پیش شده است..

 برای ساماندهی این پدیده، در سال ۱۳۷۸ طرحی در شورای عالی اداری کشور مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. در این طرح مسؤولیت تمامی ارگان‌ها مشخص و برای هریک از دستگاه‌های متولی شرح وظایف مشخصی تعریف شد.

 هرچند که در این طرح مشخصا به کارتن خواب‌ها پرداخته نشده است، اما موضوع طرح شامل متکدیان، افراد بی‌سرپرست، گمشده، متواری، در راه مانده و موارد مشابه است که می‌توان کارتن خواب‌ها را نیز در شمول این قانون به حساب آورد.

 این مصوبه تا صبح روز بعد از هفدهم آذرماه ۱۳۸۲ چندان جدی گرفته نشد. در این شب که تعدادی از کارتن خواب‌ها از شدت سرما جان باختند. بعد از این بحران بود که شهرداری تهران دست به کار اقداماتی اجرایی برای ساماندهی این پدیده شد.

 طبق متن قانون مصوب سال ۱۳۷۸، وظیفه شهرداری تاسیس مجتمع اردوگاهی برای اسکان و جمع‌آوری و ساماندهی افراد در معرض آسیب است.

استانداری موظف است از امکانات استان در راستای تاسیس مجتمع اردوگاهی کمک کند و نیروی انتظامی باید در جمع‌آوری و ساماندهی این افراد به شهرداری یاری رساند. وظیفه تعیین مدیریت مجتمع با فرماندار شهر است و مدیر مجتمع باید به شناسایی و تعیین وضعیت این افراد بپردازد.

همچنین بر اساس مصوبه مذکور دادگستری وظیفه دارد به وضعیت مجرمان احتمالی شناسایی شده در این مجتمع‌ها رسیدگی کند و  سازمان بهزیستی موظف است افراد بی‌سرپرست، ناتوان، معلول و سالمند نیازمند را تحویل گرفته، تحت پوشش قرار دهد و زمینه بازگشت آنان به زندگی عادی را فراهم کند.

  پوشش حمایتی و هدایتی لازم برای افراد گمشده، متواری و درمانده بر عهده کمیته امداد گذاشته شد و وزارت کار موظف شد افراد مستعد و دارای توان کار را به‌طور رایگان تحت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مناسب قرار دهد و پس از آن از طریق مراکز کاریابی و صندوق فرصت شغلی ایجاد کند.

در این مصوبه، ستادی که ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای این طرح را بر عهده دارد با مسؤولیت معاون سیاسی، امنیتی استاندار است و مسؤولان نهادهای ذیربط در این ستاد عضو هستند.

اما بیش از بیست‌سال از تصویب این طرح می‌گذرد و امسال در کرمان، پس از گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز پاییز، معاون اجتماعی شهرداری کرمان، خبر از افتتاح گرم‌خانه برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در یک ماه آینده داد.

 این وعده محقق نشد و با رسیدن دمای هوا به زیر صفر درجه، و آغاز بارش‌های رحمت الهی، این رحمت الهی برای مستضعفان بی‌خانمان کرمان به عذاب بدل شد.

 شهرداری کرمان برای جبران قصورات گذشته دست به اقداماتی مانند اتوبوس‌های گرم در شب‌های سرد زده است.،هرچند که اقدامات شهرداری دارای ضعف‌ها بوده است اما به نظر می‌رسد در مقایسه عملکرد با سایر ارگان‌های دولتی مشمول طرح مانند فرمانداری، معاونت اجتماعی ، بهزیستی، کمیته امداد و… شهرداری کرمان تنها ارگانی بوده است که تا حدودی به وظایف خود عمل کرده است.

در این راستا فت فتو آماده شنیدن پاسخ مسؤولان مربوطه است که در خصوص وظایفی که داشته‌اند چه برنامه‌هایی دارند و احیانا چه مسائلی مانع انجام مسؤولیت آنان در راستای مصوبات ذکرشده بوده است.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





عزم شهرداری برای دلگرمی بی‌پناهان در سرمای استخوان‌سوز/ وقتی دستگاه‌های دیگر شانه خالی می‌کنند

منبع: فــارس
? عزم شهرداری برای دلگرمی بی‌پناهان در سرمای استخوان‌سوز/ وقتی دستگاه‌های دیگر شانه خالی می‌کنند