عدم جاده اختصاصی عامل اصلی محرومیت کوهبنان | اخبار استان کرمان

فرماندار کوهبنان گفت: عامل اصلی محرومیت کوهبنان عدم وجود راه اختصاصی با مرکز استان و عدم استاندارد راه‌های فرعی و اصلی شهرستان است. به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ راه‌های ارتباطی نقش مهم و مؤثری در پیشرفت و صنعتی‌ شدن شهرها دارند و از طرفی زمینه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و جذب توریست […]




فرماندار کوهبنان گفت: عامل اصلی محرومیت کوهبنان عدم وجود راه اختصاصی با مرکز استان و عدم استاندارد راه‌های فرعی و اصلی شهرستان است.

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ راه‌های ارتباطی نقش مهم و مؤثری در پیشرفت و صنعتی‌ شدن شهرها دارند و از طرفی زمینه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و جذب توریست را رقم می‌زند.

 
نبود راه‌های مناسب در محدوده شهرستان تاریخی کوهبنان، باعث عدم حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، کاهش حضور گردشگران داخلی و خارجی و مهاجرت عده زیادی از جوانان جویای کار این شهرستان از دیگر نقاط کشور از جمله استان‌های یزد، کرمان، کرج، قزوین و تهران طی سالیان گذشته شده‌‌است.
 
امروزه در بسیاری از روستاهای این شهرستان و برخی منازل شهری کوهبنان تنها سالمندان، زنان و کودکان در حال زندگی هستند و کمتر جوان و جمعیت فعال مشاهده می‌شود.
 
جاده کوهبنان به زرند و مرکز استان کرمان که مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه ارتباطی مردم شهرستان است فاقد استاندارد و در حقیقت از نوع جاده‌های فرسوده با قدمت بیش از ۵۰ سال قبل از نوع جاده‌های غیراستاندار، کوهستانی و… در استان کرمان است.
 
عبور جاده کوهبنان به زرند و کرمان از دل کوهستان با پرتگاه‌ها و پیچ‌های خطرناک همواره محل تصادف و سوانح است به گونه‌ای که مردم شهرستان در سال‌های اخیر شاهد تصادف و خسارات جرحی و فوتی در این مسیر بوده‌اند و خانواده‌های زیادی داغدار عزیزان از دست رفته خود شده‌اند.
 
مشکل راه‌های ارتباطی کوهبنان متاسفانه در زمان هیچ یک از استانداران دیار کریمان جدی گرفته نشده و کم‌تر به وضعیت کوهبنان توجه شده‌ است.
 
همین امر باعث عقب‌افتادگی کوهبنان و عدم پیشرفت این شهرستان در عرصه‌های مختلف و مهاجرت جمعیت قابل توجهی از جوانان جویای کار و حتی بازنشستگان کوهبنانی به سایر نقاط ایران شده‌است.
 
طی سالهای متمادی همه استانداران و بسیاری از مسئولان کشوری از جاده کوهبنان به زرند بازدید کردند و قول مساعد داده‌اند اما در عمل هیچ‌کدام کاری برای کوهبنان انجام ندادند.
 
در همین راستا خدمت فرماندار کوهبنان رسیدیم که طی دو سال گذشته به اتفاق نماینده قبلی و فعلی شهرستان در مجلس بالغ بر ۵۰ جلسه استانی و کشوری داشته و پیگیری‌های متعددی در سطح دولت و وزرات‌خانه انجام داده‌ است.
 
مجید توکلی گفت: عامل اصلی محرومیت کوهبنان عدم وجود راه اختصاصی با مرکز استان و عدم استاندارد راه‌های فرعی و اصلی شهرستان است.
 
وی خاطر نشان کرد: کوهبنان که در شمالی‌ترین نقطه استان کرمان واقع شده یکی از محروم‌ترین مراکز جمعیتی استان محسوب می‌شود به طوری که این شهرستان تاریخی با قدمت چند هزار ساله فاقد راه اختصاصی به مرکز استان کرمان است.
 
فرماندار کوهبنان افزود: جاده‌های فعلی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ توسط شرکت زغال‌سنگ برای ارتباط معادن، جابه‌جایی زغال‌سنگ تولیدی و جابه‌جایی کارگران معادن احداث شده‌است.
 
توکلی ادامه داد: جاده‌های احداثی توسط شرکت زغال‌سنگ غیر استاندارد است که عموما در مناطق کوهستانی در جوار معادن احداث شده‌ است.
 
وی عنوان کرد: اگر کوهبنان جاده‌های ارتباطی مناسبی با مرکز استان کرمان و استان‌های یزد و خراسان داشت امروز شاهد حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بودیم و به جاذبه‌های زیبا و طبیعی این خطه بیشتر توجه می‌شد. 
 
توکلی ابراز کرد: اگر کوهبنان راه ارتباطی مناسبی به مرکز استان داشت مانند سایر شهرستان‌ها دارای شهرک صنعتی و کارخانه‌های کوچک و بزرگ بود. جا دارد بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب مسئولان استان کرمان فکری اساسی به حال کوهبنان کنند،چرا که در آینده‌ای نه چندان دور کوهبنان به بزرگ‌ترین سرای سالمندان کرمان مبدل خواهد شد.
 
وی ادامه داد: مطالعات جاده کوهبنان به زرند از دهه ۸۰ آغاز شد و سرانجام پس از هشت سال وقفه عملیات اجرایی پروژه مذکور در تیرماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد.
 
فرماندار کوهبنان بیان کرد: در سال ۸۶ در جریان سفر استانی محمود احمدی‌نژاد توسط استاندار وقت احداث جاده کوهبنان پیشنهاد گردید اما جاده در حال احداث که چندین سال کار عملیاتی آن آغاز شده به دلیل کمبود اعتبار لازم پیشرفت چندانی ندارد.
 
وی خاطر نشان کرد: جاده کوهبنان به زرند و مرکز استان از جمله پروژه‌های مهم و اساسی در شمال استان کرمان است که بایستی با عنایت ویژه رئیس جمهور محترم و استاندار دیار کریمان به سرانجام برسد و پرونده این راه ارتباطی پس از ۴۵ سال انتظار بسته شود.
 
توکلی گفت: طی سالیان گذشته با عنایت عفت شریعتی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری کوهبنان پیگیری‌های جدی برای تکمیل جاده کوهبنان به زرند انجام شد به گونه ای که بارها ملاقات‌هایی با شخصیت‌های مختلف در سطح کشور و استان و شرکت‌های بزرگ از جمله قرار گاه خاتم صورت گرفت.

وی عنوان کرد: در سفر استانی رئیس جمهور شهید رئیسی با پیگیری‌های استاندار دیار کریمان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان به این جاده تخصیص داده‌ ۲۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳شد اما در پیچ و خم‌های اداری همچنان این بودجه وارد چرخه کار نشده‌است. 

 
توکلی بیان کرد: آخرین پیگیری برای احداث جاده کوهبنان به زرند در یازدهم تیرماه سال جاری صورت گرفت به گونه‌ای که عبدالحسین همتی نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار کوهبنان با وزیر راه و شهرسازی، معاون امور مجلس وزارت راه و معاون ساخت راه دیدار و موضوع جاده کوهبنان را پیگیری کردند.
 
وی ادامه داد: جاده کوهبنان به زرند و مرکز استان در سه فاز در حال احداث است که در فاز اول آزادسازی مسیر، شن‌۲ریزی، زیرسازی و آسفالت شده و ابنیه احداث شده‌ است.
 
فرماندار کوهبنان گفت: در فاز دوم آزادسازی مسیر، شن‌ریزی و زیرسازی تا حد بسیار زیادی صورت گرفته و برخی ابنیه‌ها احداث شده اما ساخت یک پل بسیار بزرگ مانع ادامه کار شده چون هزینه احداث این پل بالاست وقت زیادی برای احداث آن لازم است.
 
وی تاکید نمود: در فاز سوم جاده کوهبنان به زرند آزادسازی صورت گرفته، شن‌ریزی انجام‌شده اما ساخت یک دهنه پل بزرگ و برخی ابنیه‌ها نیاز به بودجه بالا دارد که جا دارد دولت چهاردهم عنایت ویژه‌ای جهت تکمیل و بهره‌برداری این مسیر داشته باشد.
 
تهیه گزارش: علی‌اصغر نامجو کوهبنانی
انتهای پیام/کوهبنانی


عدم جاده اختصاصی عامل اصلی محرومیت کوهبنان

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? عدم جاده اختصاصی عامل اصلی محرومیت کوهبنان