عدم ثبات بزرگ‌ترین چالش در اقتصاد ایران است

فت فتو ـ گروه اقتصاد: رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به مشکلاتی که صنعت‌گران و معدن‌کاران با آن مواجهند،تصریح کرد:«بزرگ‌ترین چالش در اقتصاد ایران،عدم ثبات است».  بابک اسماعیلی گفت:«عدم ثبات کُشنده‌ترین اتفاق ممکن حتی در یک واحد کوچک اقتصادی مثل خانواده است». وی افزود:«بخش خصوصی مشکلات و مطالبات زیادی دارد اما […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد: رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به مشکلاتی که صنعت‌گران و معدن‌کاران با آن مواجهند،تصریح کرد:«بزرگ‌ترین چالش در اقتصاد ایران،عدم ثبات است».

 بابک اسماعیلی گفت:«عدم ثبات کُشنده‌ترین اتفاق ممکن حتی در یک واحد کوچک اقتصادی مثل خانواده است».

وی افزود:«بخش خصوصی مشکلات و مطالبات زیادی دارد اما شاید اگر همۀ فعالان بخش خصوصی یک خواسته داشته باشیم و همان را تکرار کنیم؛ به نتیجه برسیم و اکنون،معتقدم خواستۀ عمومی همگان از یک خانواده تا کارخانه‌ و معدن کوچک یا بزرگ این است که ثبات داشته باشیم».

وی ادامه داد:«باید برای تدوین و تصویب قوانین وقت گذاشته شود چون تغییرات دائمی قوانین و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها برای اقتصاد کُشنده است حتی اقتصادی سالم و بسیار قوی هم از این وضعیت آسیب می‌بیند،چه رسد به اقتصاد ما که ۴۰ سال در تحریم بوده و کرونا هم چالش‌هایی برای آن ایجاد کرده و اکنون نیز بحرانی جهانی پیش آمده است».

به گزارش خبرنگار فت فتو،وی ۲۸ مهرماه در مراسم تجلیل از واحدهای نمونۀ صنعتی و معدن دراستان و گرامیداشت هفتۀ صنایع کوچک و روز صنعت و معدن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:«سال گذشته برای صنعتگران و معدن کاران خیلی سال سختی بود و سال پیش رو هم نوید ایام سخت‌تر را می‌دهد. مدیران بخش خصوصی در ایران مدیران بحران خوبی هستند؛ مدیری که الان مجموعۀ کاری‌اش زنده است و سودآوری دارد،مدیر موفقی است».

وی با بیان اینکه بخش خصوصی با چالش‌های درونی و بیرونی مواجه است،توضیح داد:«اقتصادهای بزرگ دنیا به شدت دچار تورم شده‌اند و در این شرایط،دارند سعی می‌کنند رشد اقتصادی را کاهش و سودهای بانکی را افزایش دهند و مردم را مجاب می‌کنند که پول‌شان را خرج نکنند و در بانک سپرده کنند».

اسماعیلی افزود:«در چنین وضعیتی،در سه دو ماه گذشته،شاهد افت شدید کامودیتی‌ها به ویژه انواع معدنی آن (مواد اولیه صنایع) بوده‌ایم. با این افت،درآمدهای ارزی ما به شدت کاهش خواهد یافت. فلزاتی هستند که قیمت آن در ماه‌های اخیر،تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است».

وی ادامه داد:«پیش‌بینی بر این است که حداقل سه سال دیگر،این بحرانِ خارج از ایران ادامه خواهد داشت و ما هم از این شرایط متاثر خواهیم بود».

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت استان کرمان گفت:«حالا مشکلات داخلی را هم به بحران‌های خارجی اضافه کنید. بزرگ‌ترین چالش در بخش صنعت و معدن و سایر بخش‌ها در ایران عدم ثبات است. عدم ثبات کُشنده است. ما شرایط آینده را نمی‌دانیم».

وی با بیان اینکه ما مدیر بحرانیم و شرایط سخت را مدیریت می‌کنیم،افزود:«انتهای کار می‌شود اینکه می‌بینیم کاری انجام می‌دهیم اقتصادی نیست،سراغ فعالیت دیگری می‌رویم اما خواهش می‌کنیم قوانین ثابت بماند. تغییر قوانین به صورت سالانه و حقوق و عوارض دولتی را سالانه و یا برای دو سال قبل تعیین کردن،بسیار مشکل‌آفرین است».

اسماعیلی اظهار کرد:«در فعالیت‌های صنعتی و معدنی بازه‌های تعیین سود و زیان ما یک ساله نیست و بسیاری از زمان‌ها پولی که تصور می‌شود سود کرده‌ایم،سود نیست بلکه باید آن را نگه داریم تا دو سال بعد در بحران،آن را هزینه کنیم اما متاسفانه این را به صورت سود می‌بینند و مالیات خیلی به ما فشار آورده است».

وی گفت:«خواهش می‌کنم ثبات داشته باشیم. عدم ثبات کشنده‌ترین اتفاق ممکن حتی در بنیان کوچک اقتصادی مثل یک خانواده است».

رئیس خانه صمت استان کرمان تاکید کرد:«در حال حاضر،خواستۀ عمومی همگان ثبات است». / الف

 




عدم ثبات بزرگ‌ترین چالش در اقتصاد ایران است

منبع:خبر کرمان
?

عدم ثبات بزرگ‌ترین چالش در اقتصاد ایران است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی