عاشورا، الگوی صحیحی از زن پرورش یافته در مکتب اسلام را به رخ کشیده است

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان گفت: زنان حاضر در کربلا تبلیغات و عملیات ضد حکومت اموی را بر عهده گرفتند و در قالب اسارت، به اسیران واقعی، درس حریت و آزادگی دادند. محبوبه جوکار در گفتگو با سرویس اجتماعی نذیر کرمان به نقش زنان در حرکت عاشورا با تمرکز […]

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان گفت: زنان حاضر در کربلا تبلیغات و عملیات ضد حکومت اموی را بر عهده گرفتند و در قالب اسارت، به اسیران واقعی، درس حریت و آزادگی دادند.

محبوبه جوکار در گفتگو با سرویس اجتماعی نذیر کرمان به نقش زنان در حرکت عاشورا با تمرکز بر شخصیت  نقش‌آفرین حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: نهضت عاشورا به عنوان یک نهضت مذهبی و یک حرکت سیاسی است که زنان در ماندگاری آن نیز نقشی اساسی ایفا کردند. 

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان تاکید کرد: علاوه بر زنان و دختران اهل بیت علیهم السلام مانند حضرت زینب کبری سلام الله علیها، فاطمه صغری دختر امام حسین، سکینه و رقیه دختران امام حسین، رُمله مادر قاسم‌ابن‌الحسن، فاطمه دختر امام حسن(ع)  و همسر امام سجاد علیه السلام، که در کربلا حضور داشتند؛ حمیده دختر مسلم بن عقیل، فضه خادم حضرت زهرا (س) از بانوانی هستند که به همراه امام حسین علیه السلام وارد دشت کربلا شدند.

مدرس حوزه علمیه خواهران افزود: زنان در کارزار کربلا گاه در جبهه مبارزه بودند، گاه در کسوت پرستاری و غم‌خواری و گاه در نقش پیام‌رسانی در مسیر مبارزه حضور داشتند، بنابراین در هر موقعیت مناسب، مسئولیت خطیر ادامه رسالت خود را با ابزار متناسب با آن شرایط، عهده‌دار بودند و لحظه‌ای از این وظایف سرباز نزدند.

وی با بیان این مطلب که به طور کلی در چند محور می‌توان  نقش زنان در کربلا را مورد بررسی قرار داد، تشریح کرد: اولین محور؛ مشارکت زنان در مبارزه جهاد و شهادت است، شرکت زنان در جبهه پیکار، همدلی و همراهی با نهضت امام حسین و مشارکت در ابعاد مختلف آن از جلوه‌های حضور زنان در عرصه نهضت عاشورا و تداوم آن است.

جوکار تاکید کرد: همکاری زنانی مانند «بانو طوعه» در کوفه با نهضت مسلم‌بن‌عقیل، همراهی همسران برخی از شهدای کربلا و مبارزه آنان، مانند اُم خلف همسر مسلم بن اوسجه ،که پس از شهادت همسرش، امام حسین از فرزند مسلم که خَلف نام داشت، خواست به سرپرستی مادرش بپردازد ولی مادرش او را تشویق به جنگ کرد و گفت؛ جز به یاری پسر پیغمبر از تو راضی نمی‌شوم و یا اُم وَهب همسر عبدالله بن عمیرکلبی، نیز از جمله زنانی است که در بین راه به کاروان امام حسین علیه السلام پیوست.

مردان و فرزندان به اسرار زنان در حمایت از امام عصر لباس رزم پوشیدند

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان  ادامه داد: او (اُم وَهب همسر عبدالله‌بن‌عمیرکلبی) همسر خود را ترغیب نمود که به یاری امام حسین علیه السلام بشتابد و از همسرش درخواست کرد که او را نیز با خود ببرد و  پس از اینکه همسرش و فرزندش به شهادت رسیدند، کنار بدن همسرش، آرزوی شهادت نمود که او نیز در همان میدان نبرد با عمود آهنین یکی از لشکریان دشمن شهید شد. 

مدرس حوزه علمیه خواهران ابراز کرد: اُم عمرو همسر جناده‌بن‌کعب‌انصاری، نیز زن دیگری است که در کربلا حضور داشت و خود فرزندش را برای میدان فرستاد، وقتی همسرش (جناده‌بن‌کعب‌انصاری) در روز عاشورا شهید شد امام حسین (ع) فرمودند؛ پدر (جناده‌بن‌کعب‌انصاری) این جوان کشته شد، شاید مادرش راضی نباشد که به میدان رود، اما پسر عمرو گفت: مادرم دستور داده که من به میدان بروم و لباس جنگ بر تن من پوشانده است.

وی اذعان کرد: حتی نوشیدن شربت شهادت توسط برخی از این زنان مانند اُم وهب، تشویق اطرافیان به ادامه مبارزه و جهاد و شهادت توسط برخی از این زنان و روحیه بخشی به همسر و اطرافیان خود توسط این زنان و نیز اعتراض و انتقاد برخی از همسران سپاه کوفه به جنایت‌های شوهرانشان در سپاه بنی‌امیه مانند همسر خُولی و…، همه و همه  از مصادیق حضور زنان در جبهه مبارزه، جهاد و شهادت  در نهضت عاشورا است.

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان با بیان اینکه مبارزه زنان تا پس از واقعه عاشورا نیز ادامه یافته است، ابراز کرد:   مصادیق این مبارزه را در پناه دادن طفلان مسلم توسط همسر حارث، قیام دُرةالصدف، صفیه بنت عبدالله‌بن‌عفیف‌ازدی و غیره را … می‌توان یافت.

جوکار ادامه داد: مبارزه و حضور موثر بزرگ زن عاشورا و احیاگر قیام امام‌حسین (ع)، حضرت زینب سلام‌الله علیها و انتقال پیام سرخ عاشورا به تمام نسل‌ها در همه اعصار توسط ایشان، حکایت وصف ناشدنی دیگری است که دارای ابعاد مختلف پایان نیافتنی روایتگری پیام عاشورایی است.

مدرس حوزه علمیه خواهران کرمان در باب شخصیت حضرت زینب‌سلام‌الله‌علیها افزود:حضور و رفتار این بانوی پرورش یافته در مکتب علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، علاوه بر درس جهاد، مبارزه و ایثار به همگان، درس‌های دیگری به بشریت داد که تا قیامت فراموش نشدنی هستند.

وی به محور دوم که آموزش صبر ، استقامت و روحیه بخشی بود اشاره کرد و گفت: روحیه مقاومت و تحمل زنان در شهادت عزیزان خود در کربلا، درس دیگر نهضت عاشورا بود که اوج این صبوری و پایداری در رفتار و روحیات حضرت زینب کبری(س) جلوه‌گر بود.

درس استقامت و پایداری زنان در عاشورا مهمترین پیام این نهضت بود

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان اذعان کرد: حضرت زینب (ص) علی‌رغم همه مصیبت‌هایی که در عاشورا متحمل شد از شهادت برادران، فرزندان و عزیزان تا فرومایگی‌های دشمن در غارت و آتش زدن خیمه‌های آنها پس از شهادت حضرت اباعبدالله، اصحاب و یاران وفادارش و کتک زدن کودکان، زنان و تاخت و تاز دشمن با اسب بر روی اجساد مطهر شهدا و مشاهده این مناظر توسط زنان و کودکان تا عبور دادن کاروان اسرا از قتلگاه شهدا و رنج سفر و اسارت و حضور در مجلس ابن زیاد در کوفه و حضور در بارگاه یزید در شام هنگامی که در غل و زنجیر بودند، مایه امید زنان و کودکان داغدار و ستم دیده بعد از امید به خدای رحمان بود و آنان با تاسی بر صبر و مقاومت حضرت زینب سلام الله علیها بود که می‌توانستند بار گران این مصائب را بر دوش کشند و از صبر و استقامت زینب(س)، درس استقامت و پایداری بیاموزند.

جوکار سومین محور دروس عاشورا را  پرستاری، حمایت و مراقبت عنوان کرد و گفت: جمع آوری کودکان پراکنده در بیابان، آرام کردن کودکان داغدار و مصیبت دیده، رسیدگی به بیماران و مداوای زخمیان، پرستاری از امام سجاد علیه‌السلام که همزمان با واقعه عاشورا بیمار و بستری بودند و مراقبت از جان ایشان در مقابل دشمن، حمایت از زنان در مقابل تعدی‌های دیگران به آنان و کودکان، جلوه دیگری از نقش‌های زنان عاشورایی بویژه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در کربلا بود که درس بزرگی به همه آزادگان عالم داد. 

مدرس حوزه علمیه خواهران کرمان رهبری و مدیریت را چهارمین شاخصه از نقش‌آفرینی زنان در نعضت عاشورا نام برد و افزود: حضرت زینب در نهضت عاشورا و سرپرستی کاروان اُسرا، درس مدیریت در شرایط بحران را می‌آموزد، وی مجموعه بازمانده را در راستای اهداف نهضت هدایت کرد و با هر اقدام خنثی کننده نتایج عاشورا از سوی دشمن، مقابله نمود و نقشه‌های دشمن را خنثی ساخت.

وی تاکید کرد: چنانچه وقتی یزید پس از خطبه حضرت زینب(س) و امام سجاد (علیه السلام) رسوا شد و ناچار به اظهار ندامت و پشیمانی از جنایاتش کرد و گناه را به گردن پسر ابن‌زیاد انداخت، در صدد دلجویی از خاندان پیغمبر برآمد حتی به امام سجاد علیه السلام پیشنهاد کرد که با عزت و احترام در شام بمانند و یا به موطن اصلی خود مدینه بازگردند که امام سجاد فرمود؛ من باید در این مورد با عمه‌ام زینب مشورت کنم چون سرپرست یتیمان و غمگسار اسیران اوست.

جوکار افزود: وقتی امام‌سجاد علیه‌السلام با حضرت زینب در این باره مذاکره کرد، حضرت زینب(س) پیشنهاد اجازه یافتن برای عزاداری را کرد و به این ترتیب برپایی مجلس سوگواری برای کشتگان کربلا که فرصت دیگری برای پیام‌رسانی و ادامه نهضت عاشورا بود را می‌توان جلوه‌ای از تدبیر رهبری و مدیریت حضرت زینب(س) دانست که یک ریل گذاری جدیدی در مسیر انتقال پیام عاشورا بود.

رعایت عفاف و حجاب در برابر چشم‌های آلوده از توصیه‌های عاشوراست

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان پاسداری از ارزش‌های دینی را دیگر محور نامگذاری کرد و گفت: نقش دیگر زنان در کربلا حفظ ارزش‌های دینی و اعتراض به هتک حرمت خاندان نبوت، رعایت عفاف و حجاب در برابر چشم‌های آلوده بود، زنان اهل بیت با آنکه اسیر بودند و لباس و خیمه‌هایشان غارت شده بود و با وضع نامطلوبی در معرض دید تماشاچیان قرار داده شده بودند، اما اعتراض کنان بر حفظ عفاف تاکید می‌ورزیدند.

مدرس حوزه علیمه خواهران تاکید کرد: وقتی حضرت زینب و سایر زنان و دختران اسیر  اهل بیت در کوفه در خانه‌ای در اسارت بودند، حضرت زینب اجازه نداد جز کنیزان وارد آن خانه شوند و حتی حضرت زینب در سخنرانی خود در کاخ یزید به گرداندن بانوان به این گونه از شهری به شهر دیگر اعتراض کرد و فرمود:  ای پسر آزاد شدگان آیا این قانون عدل و انصاف است که زنان و کنیزان خود را در پشت پرده جای دهی ولی دختران رسول خدا را به صورت اسیران به این سو و آن سو بکشانیی؟ پرده حجاب ایشان را بدری و سر و رویشان را بگشایی؟ این‌ها درس‌های از دفاع از عفت و ارزش‌ها توسط حضرت زینب(سلام الله علیها) آن هم در سخت‌ترین شرایط اسارت آموزنده‌ایست.

وی الگودهی را ششمین و از آخرین محورهای نقش آفرینی زنان در نهضت عاشورا عنوان کرد و گفت: حضرت زینب و سایر زنان نهضت عاشورا، پرچم پرافتخار شهادت را بر دوش کشیدند،  رهبری و تبلیغات و عملیات ضد حکومت اموی را بر عهده گرفتند و در تمام مدت اسارت،  در بند بودن را به آزادی بخشی تبدیل کردند و در قالب اسارت، به اسیران واقعی، درس حریت و آزادگی دادند.

جوکار اذعان کرد: حضرت زینب به این ترتیب الگوی صحیحی از زن پرورش یافته در مکتب اسلام و مکتب امام حسین علیه السلام را ارائه نمودند، خطبه‌های حضرت زینب سلام‌الله علیها و ام‌کلثوم و فاطمه بنت‌الحسین علیهم‌السلام در مجلس ابن زیاد در کوفه و در بارگاه یزید و به انفعال کشاندن آنها با خطبه‌های آتشین و گویا، نمونه‌هایی از این الگودهی است.

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان  در پایان خاطر نشان کرد: محورهای ذکر شده تنها گوشه‌ای از رسالتی است که زنان عاشورایی و بویژه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در جریان قیام حضرت اباعبدالله ایفا کردند و امید است که در عصر حاضر نیز همه زنان عاشورایی این عصر، بتوانند رسالت زینب گونه خود را به تاسی از آن حضرت، به خوبی ایفا نمایند.

انتهای خبر/ طهماسبی




عاشورا، الگوی صحیحی از زن پرورش یافته در مکتب اسلام را به رخ کشیده است

منبع:آرمـان
? عاشورا، الگوی صحیحی از زن پرورش یافته در مکتب اسلام را به رخ کشیده است