طوفان و بارندگی ۵۶ درصد خرمای جنوب کرمان را نابود کرد | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به بارش‌های اخیر در جنوب استان گفت:«محصول خرما در شهرستان‌های جنوب کرمان بر اثر طوفان و بارندگی بین ۳۵ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و در مجموع حدود ۵۶ درصد کل محصول خرمای این منطقه از بین رفته است». احمد احمدپور افزود:«برآورد […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به بارش‌های اخیر در جنوب استان گفت:«محصول خرما در شهرستان‌های جنوب کرمان بر اثر طوفان و بارندگی بین ۳۵ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و در مجموع حدود ۵۶ درصد کل محصول خرمای این منطقه از بین رفته است».

احمد احمدپور افزود:«برآورد می‌شود بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به خرمای جنوب کرمان خسارت وارد شده است».

وی یادآور شد:«همچنین ممکن است به دلیل بارندگی‌های اخیر بخش دیگری از محصول دچار ترشیدگی شود که علائم آن چند روز بعد نمود پیدا می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت افزایش خواهد یافت».

احمدپور با بیان اینکه بیشترین خسارت‌ها مربوط به شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد بوده ادامه داد:«حدود ۸۰ درصد محصول خرمای جیرفت از بین رفته و ۲۳ هزار میلیارد ریال خسارت به این محصول وارد شده است».

وی اضافه کرد:«با وجود اخطارهای هواشناسی امکان برداشت محصول با سرعت وجود نداشت زیرا برخی از رقم‌ها دیرتر می‌رسند و همچنین نیروی کار مختص برداشت خرما به‌راحتی فراهم نمی‌شود».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان،رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ادامه توضیح داد:«۳۰ هزار هکتار از نخیلات زیر کشت جنوب کرمان بارور است و سال گذشته ۲۲۰ هزار تن تولید خرما داشته‌ایم».

وی در خصوص وضعیت بیمه محصولات بیان کرد:«بیمه برای کشاورزان جذابیت ندارد زیرا میزان حق بیمه و پرداختی خسارت مناسب نیست».

احمدپور ادامه داد:«بیمه‌ خرما و مرکبات باید به شیوۀ بیمۀ ترجیحی یا مبتنی بر عملکرد باشد،بر اساس حجم و نوع محصول تعرفۀ بیشتری داده می‌شود و خسارت هم بر اساس تعرفه و با پرداخت بیشتر صورت گیرد».

وی گفت:«خرما جزو محصولاتی است که ضریب ریسک بالایی دارد و بیمه تمایل چندانی برای قبول ندارد».

احمدپور افزود:«ما گزارش خسارت را به بیمه دادیم که کارشناسان خود را برای بررسی محصول کشاورزانی که باغ خود را بیمه کرده‌اند اعزام کنند».

وی یادآور شد:«خسارت پرداختی بیمه جوابگوی ضرر کشاورز نخواهد بود بنابراین پیگیر هستیم تا از طریق مدیریت بحران استان،کشور و وزارتخانه کمکی تاثیرگذار صورت گیرد». /پ




طوفان و بارندگی ۵۶ درصد خرمای جنوب کرمان را نابود کرد

منبع:خبر کرمان
?طوفان و بارندگی ۵۶ درصد خرمای جنوب کرمان را نابود کرد :اخبار استان کرمان – اقتصادی