طرح جهش تولید مسکن هوشمندانه تر از مسکن مهر است/ در تامین آب حرکت کندی شروع شده است

علی اکبر سلطانی نژاد گفت: در مسکن مهر در پالایش و پیدا کردن متقاضی موثر مقداری ضعیف عمل شد و این تجربه را در جهش تولید رفع کردیم. علی اکبر سلطانی نژاد مدیر کل بنیاد مسکن کرمان با حضور در پایگاه “فت فتو ” به سئوالات خبرنگاران این مجموعه پاسخ داد. مدیر کل بنیاد مسکن […]

علی اکبر سلطانی نژاد گفت: در مسکن مهر در پالایش و پیدا کردن متقاضی موثر مقداری ضعیف عمل شد و این تجربه را در جهش تولید رفع کردیم.

علی اکبر سلطانی نژاد مدیر کل بنیاد مسکن کرمان با حضور در پایگاه فت فتو ” به سئوالات خبرنگاران این مجموعه پاسخ داد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: در شهر های بالای ۱۵۰ هزار نفر به طور تقریبی حدود ۵۰ درصد زمین برای متقاضیان تامین شده است  ولی به اندازه ۶۰ درصد متقاضیان زمین تامین نشده است.

وی ادامه داد : نهضت ملی مسکن در دو  بخش شهری و روستایی در حال اجراست که روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن و بالای ۲۵ هزار نفر بر عهده راه و شهرسازی است.

سلطانی نژاد تاکید کرد: ما هم در شهر های زیر ۲۵ هزار نفر و هم روستا ها با طرح تسهیلات  ۱۰۰ میلیون تومانی و ۲۰۰ میلیون تومانی کار کرده ایم و کار خواهیم کرد که تا کنون  ۲۰ درصد کار انجام شده است و همه را بنیاد انجام می دهد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر هم وزیر به بنیاد سپرده که کار را انجام دهد، در استان کرمان تنها شهرهای کرمان، سيرجان، جیرفت، رفسنجان و بم  بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

مجری بیش از  ۷۰  شهر زیر ۲۵ هزار نفر هستیم

وی اذعان کرد: تمام روستاها و بیش از  ۷۰  شهر را ما باید انجام دهیم؛ علاوه بر این در شهرهای بیش از ۲۵ هزار نفر را هم در توان داریم که انجام دهیم همچنین در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر نیز  به سازمان راه و شهرسازی اعلام کردیم که شما زمین را تامین کنید، ما کار را انجام می دهیم.

سلطانی نژاد ادامه داد: در شهرستان بم کمک هایی را انجام داده ایم اما در کرمان به صورت  پروژه ای شروع کردیم و پروژه بعدی را نیز در حال بررسی مطالعاتی آن هستیم  پس هر جا که امکان همکاری باشد ما کمک می کنیم، اما آن چه تکلیف ماست شهر های زیر ۱۰۰ هزار نفر است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان به تفاوت های طرح  جهش تولید با مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در مسکن مهر در پالایش و پیدا کردن متقاضی موثر مقداری ضعیف عمل شد و این تجربه را در جهش تولید رفع کردیم به این صورت که  یک سامانه ایجاد شد تا همه ثبت نام کنند و هر کسی که واجد شرایط است  به او مسکن تعلق می گیرد  و این طرح با این روش برای دهک های ۳ به بالا است.

وی ادامه داد: در جهش مسکن مبنای ثبت نام آورده متقاضی و توان اخذ تسهیلات با سود ۱۸ درصدی است و هر کسی که آورده را بیاورد، به عنوان تقاضای موثر تلقی می شود بنابر این در طرح فعلی مقداری هوشمندانه تر و واقع بینانه تر است عمل شده اس، پس اول  تقاضا ها  را یعنی افرادی  که با سامانه واجد شرایط هستند را پیدا می کنیم و هر کس که واریز وجه داشته باشد نیز صاحب خانه می شود و این تعریفی از تقاضای موثر است.

سلطانی نژاد با بیان اینکه طرح جهش مسکن با شرایط بالا برای دهک های ۱ تا ۳ قابل اجرا نیست، گفت: اما ما برای افراد دهک ۱ تا ۳ برنامه داریم که با کمک بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرایی می شوند و عملا این دهک کم درامد را رها نمی کنیم.

یک سوم از شهر ها که از سال‌های قبل زمین تامین شده بود، کار را شروع کردند

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با طرح این موضوع که بعد از یافتن تقاضای موثر باید متناسب با آن زمین تامین کنیم، گفت: در مناطقی که زمین بوده است همه ی سایت های قابل اجرا شروع شده اند، یعنی یک سوم از شهر ها که از سال‌های قبل تامین زمین بود کار را شروع کردند اما زمین کافی وجود نداشت  که با کمک راه و شهرسازی به دنبال تامین زمین رفتیم زیرا  در

برخی از شهرها اصلا زمین وجود نداشت.

وی ادامه داد: مجریان راه و شهرسازی که نماینده سازمان ملی زمین در استان هستند، هر جا زمین مناسب و برخودار که کمترین هزینه را برای آب و برق داشته باشد و دارای چسبندگی مناسب به بافت شهر باشد، را از هر دستگاهی که باشد، می گیریم، در این عرصه  زمین هایی که بوده، عملیاتی شده اند به این معنا که زمین به فراخور زمان خود قرعه کشی شده و یا تحویل داده شده که یا درمرحله فونداسیون، شفته و اسکلت است و یا تکمیل شده، یک بخشی هم کارها انجام شده یا در کمیته برنامه ریزی و یا در کمیته زیر بنایی است.

بیشتر بخوانید:

فرو نشست زمین طرح مسکن ملی را در تامین زمین، زمین گیر کرده است

چشم انتظاری در تامین زمین، اولین گام در هفت خان طرح نهضت ملی مسکن

سلطانی نژاد ادامه داد: به طور مثال شواری برنامه‌ ریزی زمین های واقع در شهربابک تصویب شده و وارد فاز ارائه نقشه ها شده است، نقشه ها شامل طرح تفکیکی و سند های رهنی است تا برای بانک اولویت گذاری شود و در نهایت تحویل مردم بشود که معمولا یک زمان مرده ای حدود ۳ تا ۴ ماهه دارد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه در برخی شهرها هنوز زمین تامین نشده است و در حال تامین است، گفت:  هر جا که زمین تامین شده است، در جاهایی که مردم برای ساخت توان دارند، در کنار مردم خواهیم بود و مراحل اخذ پروانه و رفع مشکل نظام مهندسی، تامین مصالح و انشعابات را تامین می‌کنیم، ضمن اینکه ما کارگاه را آماده می‌کنیم اما مردم در شهرهای بردسیر و فاز یک شهربابک و یا کوهبنان، خود مشغول به فعالیت می شوند.

پروژه ی مسکن با پروژه ساختمان سازی  متقاوت است زیرا معیارخانوار است

وی ادامه داد: پروژه ی مسکن با پروژه ساختمان سازی  متقاوت است؛ در پروژه های ساختمانی خانوار ملاک نیست، دولت و یا بخش خصوصی آن را اجرا می کند، اما مسکن یک پروژه اجتماعی است  که نیاز  یک خانوار در یک متراژ،مکان قرارگیری مسکن،الزام های مسکن و مسائل مالی و اقتصادی هم دخیل و هم متفاوت است،

سلطانی نژاد اذعان کرد:هر خانواده شرایط اقتصادی مالی و فرهنگی متفاوتی را دارد به همین علت مسکن با شرایط اجتماعی جامعه در هم تنیده شده است و تصمیم گیری در مقوله مسکن امر مهمی است و  همین امر کار را سخت می‌کند، که نیاز است، دولت با مشارکت مردم به امر تامین مسکن بپرداز و همین مسئله در مورد  مسکن مهر نیز بود که استقبال مردم  از این طرح کم بود اما طرح جهش مسکن پررنگ تر شده و مشارکت مردم افزایش یافته در بنیاد مسکن ما با این دو مدل کار می کنیم.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان تاکید کرد: به محض تامین زمین طرح را تهیه می کنیم، سپس در اداره ثبت اسناد مسئله سند را حل می کنیم، در شهرداری مسئله تفکیک را حل می کنیم  و در قانون ماده ۱۱ زمین شهری، ماده ۱۱ را می گیریم، در نظام مهندسی پیگری می کنیم و نقشه های متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده و متراژ مسکن را تهیه می کنیم، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در تمام شهر ها خانه ها به سمت ۱ یا ۲ طبقه برود تا مردم بتوانند مشارکت کنند.

یک طبقه سازی پیش بینی ساخت مسکن آیندگان است

وی کاهش طبقات مسکن را علت استقبال مردم از طرح جهش مسکن عنوان کرد و گفت: هر چه تعداد طبقات پایین باشد سبب افزایش تعلق مردم می شود  که  زمینه ی مشارکت در ساخت بیشتر می شود و همچنین عملا زمینه ی ساخت مسکن برای نسل بعدی نیز فراهم می شود زیرا که خانه های فعلی مقاوم اند و تا ۲۰۰ سال ماندگاری دارند.

سلطانی نژاد ادامه داد: در شهرهای کوچک تر که زمین بیشتری دارند(مشکل تامین زمین ندارند) 

مثلا در زرند و شهر بابک طرح ساخت دو طبقه داریم، ضمن اینکه تلاش ما بر یک طبقه سازی است که از وزیر نیز دستور گرفتیم که قانون را راحت تر کنیم و  در شهر هایی که توانایی تامین زمین را داریم به سمت یک طبقه سازی برویم که در کوهبنان اجرای شده و یک واحد نیز افتتاح کرده ایم.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان تاکید کرد: مردم خود منازل را ساخته اند، ما با استفاده از سند در رهن بانک برای خانواده ها تسهیلات اخذ می کنیم  و بعد مصالح و قسط های بانک را پیگری می کنیم،  ما عملا مدیریت این میدان را بر عهده داریم  مانند یک توسعه گر و دلایل ما هم این است که با مشارکت مردم  ساخت ارزان تر و سریع تر  انجام می شود.

سلطانی نژاد اذعان کرد: تهیه مسکن یک پروژه اجتماعی است و ما باید تلاش کنیم که مردم با میل و رغبت و تصمیم خود کار کنند که یک اثر معنوی نیز در خانواده بگذارد و اثر معنوی این است که همه مشارکت و درک می کنند و خانه سازی عملا یک مهارت نیز است زیرا در گذشته وقتی فردی قصد خانه دار شدن، داشت، همه مشارکت می‌کردند، بنابر این مسکن یک کالا نیست اگر زمین را طوری به مردم بدهیم که احساس تعلق به آن داشته باشند حتما بعد از چند سال بالاخره تبدیل به خانه می شود.

وی افزود: خانوار ها بر اساس ظرفیت و بعد اقتصادی شروع به خانه سازي می کند که به آن مسکن تدریجی و یا مسکن مشارکتی نیز می گویند  و در همه ی شهرها این اتفاق می افتد، اگر این طرح اجرایی شود به نتایج خوبی در استان می رسیم و معمولا در سال اول درگیر تامین زمین و مشتقات آن هستند اما بعد از آن وارد مرحله ساخت و ساز می شوند بنابراین باید دستگاه های خدماتی پای کار باشند، خصوصا آب آز لحظه اول ساخت و ساز نیاز است  و در ماده ۱۶ نیز بر اصل همکاری دستگاه های خدماتی اشاره شده است.

در اجرای طرح جهش مسکن، برای تامین آب تاخیر زیادی صورت گرفته است

سلطانی به بیان اینکه در زمینه تامین آب تاخیر زیادی صورت گرفته است، گفت: شنیده ها حاکی از آن است که شرکت آب نیز در حال شروع همکاری است  اما انتظار داریم این حرکت را تسریع بدهد و در سایت هایی که با مردم شروع به ساخت و ساز کرده ایم، مشکل آب نداشته باشند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان اظهار کرد: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ۴۱هزار نفر واجد شرایط شدند و ۶ هزار زمین تامین و تحویل مردم شده است، شرط متقاضی شدن واریز وجه است که یک مشکل  بزرگ بین تایید صلاحیت و واریز وجه است، وقتی زمین ویلایی می‌خواهیم بدهیم مردم بیشتر مشارکت می کنن، بنابر این تلاش ما این است که آورده متقاضی را در شهرستان های زه کلوت و عنبرآباد حدف کنیم که این برای شهر کرمان صدق نمی کند.

وی ادامه داد: سال ۸۴  چندین  هزار نفر در شهر زهکلوت متقاضی دریافت مسکن شده اند و نشان از این دارد که این افراد فاقد زمین بوده  اند که اگر مشکل  زمین را حل کنیم، حتما مردم در ساخت مشارکت می کنند، چون برنامه کشوری است، سختی هایی دارد و کمیته امداد و بهزیستی هم موافق هستند که قانون اندکی انعطاف نشان دهد و افراد با دهک پایین، هر مقداری که  آورده دارد، به وی  زمین تعلق گیرد.

سلطانی در پایان خاطر نشان کرد: هزار مولفه و مشکل  وجود دارد که باید حل کنیم و بسیار سخت است که  ۱۸۰ هزار خانوار در سطح استان  در این طرح  جهش مسکن ثبت نام کرده اند و  ۱۴۰  هزار نفر واجد شرایط شدند، واقعا پروژه سختی است که  با انواع سلایق روبه رو است ضمن اینکه زمین هم وجود ندارد.

انتهای پیام/ طهماسبی




طرح جهش تولید مسکن هوشمندانه تر از مسکن مهر است/ در تامین آب حرکت کندی شروع شده است

منبع:آرمـان
? طرح جهش تولید مسکن هوشمندانه تر از مسکن مهر است/ در تامین آب حرکت کندی شروع شده است