صندوق فولاد سرمایه‌گذار نیست، صنعت ذغال‌سنگ راکد است

استاندار کرمان از رکود صنعت ذغال‌سنگ گلایه کرد و گفت: صندوق بازنشستگی فولاد رها شده و کاری جز پرداخت حقوق ندارد، ذغال‌سنگ با چالش روبه‌روست و صنایع فولاد را دچار مشکل ساخته است. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان صبح امروز شورای معادن استان کرمان به ریاست محمدمهدی فداکار استاندار کرمان و دبیری سازمان صنعت، […]

استاندار کرمان از رکود صنعت ذغال‌سنگ گلایه کرد و گفت: صندوق بازنشستگی فولاد رها شده و کاری جز پرداخت حقوق ندارد، ذغال‌سنگ با چالش روبه‌روست و صنایع فولاد را دچار مشکل ساخته است.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان صبح امروز شورای معادن استان کرمان به ریاست محمدمهدی فداکار استاندار کرمان و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در محل سالن پیامبر اعظم  استاندرای کرمان برگزار شد.

در این شورا سه نماینده استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز حاضر بودند تا اگر مشکلاتی در راستای قوانین موجود بود، بتوانند آن را ادراک کرده و در صحن‌های مجلس موضوعات مطروحه و پیشنهادات شورا را طرح کنند.

در ابتدای این جلسه مهدی حسینی‌نژاد به ارائه موضوعات مورد طرح در این نشست پرداخت و گفت: جلسه امروز در چهار دستور کار، پیگیری مصوبات قبلی، آلایندگی و خسارت‌هائی که معادن به مناطق وارد کردند، وصولی حقوق دولتی، رفع تداخل طرح‌های معدنی برگزار می‌شود.

تاکنون ۴۱۸ میلیارد تومان از معادن شمال حقوق دولتی اخذ شده است

مدیرکل سازمان صنعت و معدن تجارت در ابتدا به وصولی حقوق دولتی اشاره کرد و گفت: سهم استان کرمان ۵۰۰ میلیارد تومان است که تا کنون ۴۱۸ میلیارد تومان از معادن شمال و ۲۹۸ میلیارد آن تنها از ۴ معدن بزرگ اخذ شده است که البته مورد شکایت این معادن هم بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در خصوص معادن جنوب پیش‌بینی‌های صورت گرفته محقق نشده است و شاخص‌هایی چون میزان فروش استخراج اسمی، فروش واقعی و .. به دست نیامده‌ است که با  تجمیع کل استان باید سهم یک درصد اتفاق می‌افتاد اما با معادن جنوب این رقم رخ نداده است و سه دهم شده است.

حسینی‌نژاد نیز در ادامه اذعان کرد: سهم حقوق دولتی پرداختی استان ۱۵ همت بوده است، اما برگشت آن یک سوم هم نبوده است.

وی به حکم دیوان عدالت اداری در خصوص برخی از معادن استان که هزینه اکتشاف و رگه‌زنی را پرداخته‌اند اما پهنه از دست آنها خارج شده است، گفت: همیشه مسائل و مشکلات واحدهای کوچک را دنبال کرده‌ایم و ۶۶ واحد کوچک در استان کرمان در حال حاضر دچار چالش هستند و مسائل آنها مرتب در شورای معادن طرح می‌شود.

مهدی حسینی‌نژاد ادامه داد: سه واحد کوچک هم در استان کرمان به‌صورت ویژه مشکل دارند که مسائل این واحدها را هم در شورای معادن طرح و پیگیری می‌کنیم.

میزان درآمد و مصارف استان برابری ندارند

در این جلسه علی وحیدی مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اذعان کرد: درآمد و مصارف استان با میزان وصولی حقوق دولتی در استان هم‌خوانی ندارد زیرا ما در سال ۱۴۰۱ درآمد ۱۵۰۰ میلیاردی داشته‌ایم اما مصرف ما ۴۵۰ میلیارد بوده است، یعنی ۳۰ درصد و برای سال ۱۴۰۲ نیز رقم ۱۵۰۰ میلیارد در برنامه دیده شده که مصرف ما ۴۰۰ میلیارد بوده و روند کاهش داشته تنها ۲۶ درصد بنابراین رویه‌ای که در حال وقوع است به نفع استان نیست.

وحیدی با بیان اینکه باید درآمد بر مصارف برابری داشته باشد، گفت: متأسفانه ۱۰۰ درصد درآمد در مصارف خلاصه نمی‌شود و استان از این مقوله عقب است در حالی که ۴۰ همت باید به استان برگشت داده می‌شد در قانون  ۱۵ درصد حقوق دولتی، تنها دو هزار میلیارد و ۸۰۰  میلیون تومان برگشت شده است که این کمتر از یک درصد است.

مصرف گاز را ۳۰ درصد افزایش داده‌ایم

محمدرضا پور ابراهیمی در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه عنوان شده است که یک و نیم درصد از سود خالص شرکت‌ها و اضافه بر ماده ۴۳ به فعالیت‌های زیر ساختی در حوزه‌های مربوطه اختصاص پیدا کند.

نماینده مردم کرمان و راور در محلس شورای اسلامی حتی به مشکلات سوختی فولادی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: خبر خوش ما برای میزان مصرف گاز در صنایع فولاد تصمیمات خوبی اخذ شده است و مصرف گاز را ۳۰ درصد افزایش داده‌ایم و برای این امر مصوبات خوبی گرفته‌ایم و از دیگر استان‌ها جلو هستیم.

وی ادامه داد: بعد از مشکل گاز دیگر مشکل فولاد‌ی‌ها تأمین سوخت از ذغالسنگ است زیرا بدون ذغال زیر ظرفیت کار می‌کنند در حالی که در استان هم نیرو هم ذخیره غنی ذغال‌سنگ و هم قیمت مناسب تولید را داریم اما هنوز در این مسیر دچار مشکل هستیم.

پور ابراهیمی در ادامه به وضعیت بد ذغا‌ل‌سنگ در استان اشاره کرد و گفت: درحالی که این محصول از مهمترین نیاز‌های صنایع فولادی است و نیروهای جوان زیادی که اموزش دیده هستند برای کار در معادن اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود و صندوق بازنشستگی فولاد عملا‌ٌ شرکت ذغال‌سنگ را رها کرده است و اصلا پاسخ‌گو نیست.

استاندار کرمان نیز در تکمیل صبحت‌های محمدرضا پور ابراهیم نماینده مردم کرمان و راور گفت: صندوق فولاد تنها کاری که بلد است حقوق دادن است و الا در سرمایه‌گذاری هیچ تجربه‌ای ندارد و برای سرمایه‌گذاری هیچ همتی ندارد.

مشکل اصلی ذغال‌سنگ نبود سرمایه‌گذار است

محمدمهدی فداکار ادامه داد: مشکل اصلی ذغال‌سنگ نبود سرمایه‌گذار است ما به میدکو اعلام کردیم که پیشنهاد سرمایه‌گذاری بیاورد زیرا بیشترین کسی که از این ذغال متنفع می‌شد، میدکو است و هر ماه در پهلوگیری کشتی ذغالسنگ وارداتی‌اش دچار مشکل است اگر در استان توان استخراج و تولید را بالا ببرد خودش راحت می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص معدن اسفندقه که دچار مشکل بود سرمایه‌گذار را عوض کردیم اما در خصوص ذغال‌سنگ هنوز این مشکل سرمایه‌گذاری وجود دارد بنابراین اگر میدکو به عنوان سرمایه‌گذار ورود کند با تمام توان در استان به وی کمک خواهیم داد تا این امر محقق شود.

استاندار کرمان با گلایه از عدم پرداخت ۱۵ درصد سهم استان از حقوق دولتی عنوان کرد: سهم واقعی کرمان باید از محل درآمد معادن به استان برگردد این زیبنده نیست ما تمام حقوق خود را وصل کنیم ولی برگشتی به استان وجود نداشته باشد.

فداکار تأکید کرد: اطلاعات شرکت‌های معدنی و صنعتی جنوب استان کرمان به‌صورت دقیق به امور مالیاتی هم باید ارائه شود تا سهم فروش معادن آلاینده مشخص و گرفته شود.

استاندار کرمان با گلایه از در اختیار گرفتن برخی معادن توسط افرادی که هیچ همتی برای استخراج و اکتشاف ندارند، گفت: بعضی‌ها هستند که معادن را می‌گیرند تا به دیگری بفروشند، زیرا توان برداشت ندارند و معادن راکد می‌ماند بنابراین باید این عرصه از دست افراد ناتوان گرفته و به کسانی که واقعا قصد کار دارند واگذار شود.

انتهای خبر/ طهماسبی




صندوق فولاد سرمایه‌گذار نیست، صنعت ذغال‌سنگ راکد است

منبع:آرمـان
? صندوق فولاد سرمایه‌گذار نیست، صنعت ذغال‌سنگ راکد است